Deurwaardersbrief

blaker
Topic Starter
Berichten: 5

Deurwaardersbrief

#1 , 24 apr 2015 14:24

Beste leden.

Mijn moeder kreeg tot haar grote verbazing een brief binnen van de deurwaarder.
Ik ben zelf een student in Leuven en had vroeger een advocaat genomen terwijl ik geen recht had op Pro deo. Deze advocaat mij zonder echt te helpen een enorme rekening aangesmeerd van 2000 euro, maar braaf en naïef als ik was stelde ik geen vragen en wou ik de rekening gewoon betalen. Ik kon het hele bedrag helaas niet ineens ophoesten (ik ben immers nog student) dus het moest tot de vrederechter komen en daar ben ik ook direct akkoord gegaan met een afbetalingsplan van 200 euro per maand.
Nu is het al een jaar geleden dat ik nog iets van deze advocate had vernomen en ik was ook in de veronderstelling dat het volledige bedrag betaalt was. Echter bleek dit niet het geval en was ik de laatste betaling van ongeveer 175 euro vergeten. Ik krijg nu bijna 1 jaar later een deurwaardersbrief op de mat en deze maakt de volgende rekensom:

Van de uitgifte in uitvoerbare vorm afgeleverd van een proces-verbaal van minnelijke schikking, tussen partijen uitgesproken door de vrederechtere van het kanton xx september 2013.

Doende deze betekening te dien einde als naar rechte.

En krachtens voormelde titel heb ik aan de betekenden bevel gedaan om ten behoeve van verzoek partijen onmiddelijk in handen van mij gerechtsdeurwaarder te betalen:

Hoofdsom 2037,22
De uitgifte 7,00
Minnelijke aanmaning 27,93
De kosten van onderhavig exploot: 259,57
Subtotaal 2331,72
Betaling buiten kantoor: -1850,00

Is 481,72 euro te betalen.

Ik vind dit een heel hoog bedrag voor een vergissing ik had namelijk die 200 euro per maand steeds bewust automatisch laten afschrijven aangezien het 20 maanden lang moest, de laatste maand moest ik dan zelf die 187 euro aanpassen. Hoe kan een deurwaarder zoveel meer aanrekenen dan die 187 euro? Dit is meer dan een verdubbeling van het bedrag wat is schuldig was !
Ik heb direct contact opgenomen met de deurwaarder en die zegt dat er al een aanmaning was verzonden in maart, echter is dit gewoon gelogen want ik heb nooit iets ontvangen en mijn moeder kijkt elke dag braaf haar post na.
Zit er niets anders op dan ipv 187 euro die 481 euro te betalen? Of wordt ik hier toch een beetje genept. Ik voel me nogal genaaid, als ik wist dat er nog 187 euro openstond had ik die namelijk direct betaalt, 481 is voor mij enorm veel als student zijnde.

Bedankt voor het lezen.

Mvg

Blaker

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 apr 2015 15:14

Je zal moeten betalen wat de deurwaarder vraagt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

blaker
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 24 apr 2015 16:19

Je zal moeten betalen wat de deurwaarder vraagt.
Ik kan me niet voorstellen dat dit soort bedragen wettelijk zijn. 300 euro extra alsof het peanuts zijn, ik ben student en moet daar een hele maand huur van betalen. Dus als een deurwaarder +900 aanrekent omdat hij dat wil mag dat ook zomaar? Ik ben er van overtuigd dat dit veel te veel is voor een bedrag van 187,- euro. Is er iemand met verstand van zaken die misschien even de grenzen aangeven van wat een deurwaarder mag?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 apr 2015 16:33

Een deurwaarder zal niet teveel aanrekenen, maar telkens hij exploot opmaakt komt er min 200€ bij + intresten ect.
Hoe langer je wacht hoe meer kosten er gaan bijkomen.

De gerechtsdeurwaarder moet zich strikt aan deze tarieven houden: hij kan geen hoger bedrag vragen dan wettelijk
is bepaald en mag ook geen kortingen toestaan.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 24 apr 2015 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2015 16:34

Het zijn wettelijke tarieven. Die man mag niet aanrekenen wat hij zomaar wil.

blaker
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 24 apr 2015 19:17

Nou ik vind het dan wel extreem dat na 20 maanden steeds netjes betaalt te hebben de laatste dan ineens de deurwaarder wordt ingeschakeld en dat ze spreken over een aanmaning die ik nog nooit ontvangen heb. Die hoor ik toch sowieso eerst te tekenen voor ontvangst? Volgens mij hebben ze nooit iets opgestuurd en doen ze dit alleen maar zodat ze meer kunnen plukken. Ik heb op de laatste betaling na het volledige bedrag gestort, waarom zou ik dan die 21ste maand moeilijk gaan doen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 24 apr 2015 19:39

Als je iets afbetaald, moet je zeker zijn dat alles betaald is, er is een uitvoerbaar vonnis waar je niet onderuit kunt. Een afbetaling daar komen intresten bij.
Indien het moeilijk is dit in 1 keer te betalen moet je aan de deurwaarder een afbetalingsplan vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ice
Berichten: 240

#8 , 25 apr 2015 15:36

Dient een aanmaning zoals deze niet aangetekend verzonden te worden zodat de schuldenaar zonder twijfel op de hoogte is van de achterstallige betaling en de kans krijgt om zich alsnog in regel te stellen voor de afspraak die gemaakt werd voor de afbetaling?
Als dat zo is, dan is er ook het bewijs van aangetekende verzending door de schuldeiser en kan deze advocate bewijzen dat blaker op de hoogte was van de openstaande schuld - dan pas kan aangenomen worden dat hij kwaadwillig was en niet wilde betalen...ipv dat hij onwetend was dat de laatste schijf niet werd betaald

Indien de schuldeiser niet kan bewijzen dat er een aanmaning werd verzonden, dan zijn deurwaarder en extra kosten te voorbarig geweest én heeft de schuldenaar niet de kans en de tijd gehad om de openstaande schuld meteen te vereffenen?
(bovendien kun je als je niet akkoord gaat met een rekening die een advocaat je stuurt, altijd de orde van advocaten aanschrijven..)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 25 apr 2015 16:11

(bovendien kun je als je niet akkoord gaat met een rekening die een advocaat je stuurt, altijd de orde van advocaten aanschrijven..)
Er is een vonnis en daar is het veel te laat voor.

Is in handen van een deurwaarder, die steekt dat gewoon in de bus als je niet thuis bent, volgende stap is beslagname van de goederen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

skabalie
Berichten: 180

#10 , 27 apr 2015 22:33

T.s., meld geen brief te hebben ontvangen, zoals ik ook nog herinneringsbrief kreeg, zonder de factuur.
De particulier schuldeiser klant, mag niet afkomen, ik heb de brief/factuur niet gehad, en volgens de grote firma's en anderen, is het onmogelijk, dat de brief verloren gaat, of toch gepost wordt in een verkeerde brievenbus.

Franciscus
Berichten: 38751

#11 , 28 apr 2015 19:37

Er is een uitvoerbaar vonnis ....wat moet er nog meer zijn ...betrokkene heeft de afbetalingen gedaan - behalve blijkbaar een ...
Dus GDW kan direct komen innen kosten GDW + intresten+ eindsom.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#12 , 28 apr 2015 19:50

Wat hierboven staat is waar en wettelijk.
Maar geef toe een deurwaarder en zijn kosten?
Hoog tijd dat de regering daar eens over nadenkt.

MissChilli
Berichten: 63

#13 , 28 apr 2015 21:33

Die betalen daar ook taksen op en belastingen evenredig met hun maandloon.
Spijzen de staatskas zodat u en ik niet nog meer belast moeten worden.
En ja, ik heb ook een laag loon. Als de staat zou moeten draaien op wat ze van mijn loon afhouden ... En ik had ook deurwaarders te betalen. Op die manier spijsde ik de staatskas extra met mijn laag loon maar da's wel mijn eigen schuld dacht ik zo :wink:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”