Collectieve schuldbemiddeling en lening Vlaamse Woningsfonds

coldantrax
Topic Starter
Berichten: 2

Collectieve schuldbemiddeling en lening Vlaamse Woningsfonds

#1 , 05 sep 2013 09:12

Hallo beste mensen,

mijn vriendin zit sinds 2 jaar in collectieve schuldbemiddeling door problemen uit haar vorige relatie.
Nu zouden we graag een huisje kopen maar me de schuldbemiddeling is dit echter zeer moeilijk.
Er is wel een manier, normaal geeft het Vlaamse Woningsfonds gemakkelijk toestemming maar haar schuldbemiddelaar heeft haar gewaarschuwd dit niet te doen omdat de schuldeisers dit te weten kunnen komen en kunnen eisen dat de schulden onmiddellijk vereffend worden.
Nu is mijn vraag: Kan ik bvb de lening op beide namen nemen en de eigendom op mijn naam? Normaal zijn we dan toch beschermd niet?
Weet iemand hier misschien raad mee? Ik heb echt geen zin om nog 5 jaar te wachten om te beginnen met een huisje.

Dank jullie voor de antwoorden,


mvg

ColdAntrax

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#2 , 05 sep 2013 16:02

hey,
ik heb net hetzelfde aangevraagd en als de bemiddelaar via de rechter goedkeuring krijgt is er geen probleem...
alleen kan het dan zijn dan als er eventueel deel kwijtgescholden word dat dit niet gaat... ook kan het zijn dat ze dan de intresten erbij berekenen.

ik weet niet voor hoelang je vriendin in collectieve is maar ik raad u aan te wachten...

wij wachten nu ook, en ja idd is nog lang wachten.

lening aangaan op 2namen voor eigendom is eigendom ook op 2namen dacht ik.

mvg.

KimSe
Berichten: 697

#3 , 05 sep 2013 16:26

Er kan een hypothecaire lening afgesloten worden op 2 namen terwijl er maar 1 van beiden eigenaar is van de woning (hypotheeksteller en kredietnemer).
Maar ik betwijfel of dit een oplossing is in jullie geval, want ik neem aan dat haar schuldeisers zullen uitgaan van het feit: als mevrouw kan lenen, kan ze haar schulden afbetalen ook...
Mocht ik in haar schoenen staan zou ik ook niet tekenen voor een krediet als ik niet mede-eigenaar zou zijn...

Los daarvan:
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat iemand onder collectieve schuldenregeling geen nieuwe kredieten/schulden mocht aangaan... Is dit gewijzigd?

Reclame

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#4 , 05 sep 2013 19:18

kimse, als arbeidsrechtbank akkoord gaat wel maar die gaan maar heel zelden akkoord, behalve dan als ze bereid zijn alles inc rente te betalen!!
heb het een maand geleden ook gevraagd aan bemiddelaar en die heeft me dit geantwoord:

In ons aanzuiveringsplan is voorzien dat U 75% van de hoofdsom van Uw schulden terugbetaald.
Wij vragen dus kwijtschelding van 25% hoofdsom + intresten en kosten.
In die omstandigheden zal de rechtbank nooit toestaan dat U een lening aangaat om een huis te kopen.
Indien U immers dergelijke lening kan afbetalen, kan U ook de volledige schuld afbetalen.
De enige oplossing lijkt mij dan ook om eventueel een voorstel te doen waarbij alle schulden ineens volledig worden terugbetaald.
Dan kan de schuldbemiddeling beëindigd worden en heeft U vrij spel.
Mvg

...... ................

dus ja het kan maar is heel moeikijk!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”