schuld betalen tijdens collectieve schuldenregeling

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

schuld betalen tijdens collectieve schuldenregeling

#1 , 10 jul 2013 17:49

Ik heb een vraag over collectieve schuldenregeling. Ik heb een schuldbemiddelaar die mijn schulden beheert. één van de schulden is een schuld bij een internetprovider en ik zou die schuld kunnen betalen zodat ik weer internet kan hebben op mijn appartement. Mag ik die ene schuld zelf betalen of mag dat niet? Moet alles via de schuldbemiddelaar geregeld worden en via het afgesproken afbetalingsplan of mag je zelf een schuldeiser rechtstreeks terugbetalen indien je in de mogelijkheid bent zonder medeweten van de schuldbemiddelaar?
Alvast bedankt voor het antwoord.
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 10 jul 2013 18:30

Hoe kan u iets betalen ZONDER dat de schuldbemiddelaar dat te weten komt?
net zo min dat u nieuwe schulden mag maken.... hoe gaat u het internet betalen ... is dat begroot?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 11 jul 2013 09:07

Ik ken je dossier niet maar een internetverbinding kan volgens mijn geen grote en structurele schuld zijn die je onmogelijk kon terugbetalen?
Dit zijn schulden veroorzaakt door tijdelijke betalingsprobleem.
Ik dacht dat ze niet mochten opgenomen worden in de lijst v/d schulden.

En verder. Ken een dossier waar meerdere schulden inzitten (zelfs zeer kleine tijdelijke schulden)
Maar schuldenaar betaald wel met medeweten van schuldbemiddelaar zijn auto verder af ook al staat die ook op die lijst.
De schuldbemiddelaar berekend wel ereloon.

Reclame

Valeriaan
Berichten: 20

#4 , 19 jul 2013 21:22

@ Rene: welke wet schrijft voor dat een schuld van een 'internetverbinding' niet in de collectieve schuldenregeling kan opgenomen worden?
@ Maartenn100: je mag die schuld niet zelf betalen eens ze opgenomen is in de schuldenpot. dat weet je zelf ook vast wel. hoe zou je zelf trouwens die schuld afbetalen zonder medeweten van je schuldbemiddelaar? hou je inkomsten achter dan?
in dat geval twijfel ik aan jouw oprechtheid en aan je goede wil om de collectieve schuldenregeling tot een goed einde te brengen, en verdien je in mijn ogen die gunst niet.
Daar werd de wet niet voor gemaakt.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 19 jul 2013 22:37

@Valeriaan Een internetverbinding zal waarschijnlijk geen honderden euro schuld zijn. Ik denk meer aan vb 50 à 100 euro.
Dit is dus een kleine voorlopige schuld die waarschijnlijk wel snel afgelost zou kunnen worden.
Deze schuld beheren kost het eerste jaar minstens 32 euro zonder brieven, en andere kosten.

Is het dan niet beter om ze onmiddellijk af te betalen i.p.v. ze 5 à 9 jaar te laten aanslepen.
Ken zo een geval waar de huisvuilbelasting van 29 euro ingeschreven staat. Dus eerste jaar kost het al 32 euro en bij elke betaling van 1,5 euro/6m terug kosten.

Ik dacht dat er enkel in de lijst grote en structurele schulden mochten staan. Dus zeker geen schulden van 30 euro die je wel zou kunnen betalen.
En zo een 5 tal schulden opnemen in dezelfde lijst.

Dit was ook goedgekeurd door de arbeidsrechter op aanvraag van de schuldbemiddelaar.
Misbruik noem ik dat, zeker als je weet dat er meer dan voldoende inkomsten zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”