kan je je schulden afbetalen door naar de gevangenis te gaan

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

kan je je schulden afbetalen door naar de gevangenis te gaan

#1 , 16 jan 2013 13:38

Beste,
Wellicht heb ik een nogal naïeve vraag:
Mijn vraag is of het mogelijk is om de schulden die ik heb af te betalen
door naar de gevangenis te gaan en een bepaalde tijd uit te zitten?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 jan 2013 13:40

Wat voor schulden?
Lijkt inderdaad naïef: schulden niet betalen en dan nog gratis kost en inwoon willen op de koop toe!
Laatst gewijzigd door roharro op 16 jan 2013 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 16 jan 2013 13:43

Schulden bij bedrijven (geen boetes)
In paribus causis paria iura

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 jan 2013 13:46

neen, enkel boetes kunnen vervangend in gevangenisstraf worden uitgesproken.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#5 , 16 jan 2013 13:47

Als het niet strafrechtelijk wordt gesanctioneerd: nee

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 jan 2013 13:49

Stel je eens voor dat je zelf schuldenaars hebt, en dat die dan zeggen dat ze hun schulden wel zullen betalen door een tijdje naar de Begijnenstraat te gaan. Ben je vet mee. :mrgreen: Nee, dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 16 jan 2013 13:59

ok, Bedankt.Hopelijk kan ik rekenen op een gedeeltelijke kwijtschelding na verloop van tijd. Zoiets wordt wel gedaan, weet ik.
In paribus causis paria iura

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 16 jan 2013 14:06

In het verre verleden bestonden er wel dergelijke systemen, vooral in GB en zuiderse landen.

Bij hoge schulden werd men veroordeeld tot "indentured" status en geëxporteerd naar de kolonies. Je werkgever betaalde bij veiling een bedrag aan de rechtbank om je diensten te kopen. Het was de rechtbank die bepaalde hoeveel jaren werken tegen kost en inwoon zonder rechten duurde. Veroordeelden die hun "diensttijd" voorbij was mochten nooit terugkeren naar het thuisland.

Levenslang dienstverband was niet onbekend.

Wat u het beste doet is een procedure collectieve schuldbemiddeling opstarten... uw bemiddelaar kan dan de schulden bijeenbrengen, ze beoordelen en dit op de op lange termijn (Lange termijn wil zeggen dat het gerust mogelijk is dat u 5-9 jaar elke euro moet verantwoorden) op de meest gunstige wijze voor u te regelen. Volledige of gedeeltelijke kwijtschelding is in sommige omstandigheden mogelijk, doch zeker niet algemeen toepasbaar.

Franciscus
Berichten: 38663

#9 , 16 jan 2013 14:11

U kan alleen in de gevangenis geraken na het plegen van een strafbaar feit ( voorarrest via onderzoeksrechter en raadkamer)
Indien u veroordeeld wordt tot bvb staat x dagen rijverbod of gevangenisstraf?

PS eerherstel al opgelost ondertussen??

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#10 , 16 jan 2013 14:23

Neen, maar ik kon een blanco uittreksel uit het strafregister model 2 krijgen, wat ik eerst niet wist. Dat is voor mij voldoende. De formaliteiten voor het eerherstel waren te omslachtig en niet meer nodig.
In paribus causis paria iura

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#11 , 16 jan 2013 14:32


Wat u het beste doet is een procedure collectieve schuldbemiddeling opstarten... uw bemiddelaar kan dan de schulden bijeenbrengen, ze beoordelen en dit op de op lange termijn (Lange termijn wil zeggen dat het gerust mogelijk is dat u 5-9 jaar elke euro moet verantwoorden) op de meest gunstige wijze voor u te regelen. Volledige of gedeeltelijke kwijtschelding is in sommige omstandigheden mogelijk, doch zeker niet algemeen toepasbaar.
Ok, bedankt. Ik ben al in collectieve schuldbemiddeling, maar ik heb er problemen mee. Ik heb schulden bijgemaakt en de schuldbemiddelaar wil overweegt de collectieve regeling stop te zetten via de rechtbank. Ik weet niet welke nadelen het zal hebben, zo'n stopzetting.
Daarnaast hoop ik op een toekomstige eventuele gedeeltelijke kwijtschelding, maar ik ken de voorwaarden daar ook niet van.
In paribus causis paria iura

Franciscus
Berichten: 38663

#12 , 16 jan 2013 14:37

Dat was natuurlijk niet slim.
Indien rechtbank inderdaad de collectieve schuldenregeling stopzet wil dat zeggen dat ALLE schuleisers terug naar u thuis een deurwaarder kunnen sturen.
Ook komen de oorspronkelijke bedragen en kosten terug 'in the picture'.

U houdt zich niet aan de schuldenregeling en u wil op de koop toe nog kwijtschelding...... is dat realistisch?

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#13 , 16 jan 2013 14:42

Ik weet dat het niet slim was. Ik hoop dat het niet zover komt en dat de rechtbank de collectieve schuldenregeling niet stopzet.
Wat zijn de voorwaarden voor kwijtschelding, als ik vragen mag? Moet je dat uit eigen initiatief aanvragen via de rechtbank?
In paribus causis paria iura

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 16 jan 2013 17:28

Neen je bemiddelaar dient op basis van je dossier een gemotiveerd verzoek te richten aan de rechtbank. Deze kan dan besluiten tot een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding, of niets...

Kom tot een overeenkomst met je bemiddelaar, In de vele gevallen die ik zie passeren is de schuldbemiddelaar vaak de laatste kans die je krijgt voor je de rest van je leven in een schuldenspiraal belandt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”