Ik zit diep in de schulden wat nu?

schulden
Topic Starter
Berichten: 3

Ik zit diep in de schulden wat nu?

#1 , 16 okt 2012 09:15

Ik heb ongeveer een 8000 schuld, dit door telefoon abonnementen, hoge rekeninen, ziekenhuis facturen van de bevalling , kinderopvang etc.

IK ben gehuwd en mijn man werkt voltijds 40 uren per week als metser en verdiend ongeveer 1400 netto
We hebben ook de vaste lasten huur 650,- kale huur, elektriciteit, water, boodschappen etc.
We hebben per maand kinderbijslag van 250,- voor onze 2 kindjes.

De derde is overigens op komt en word deze maand geboren.
Nu zitten we diep in de schulden en krijgen we heel veel brieven van de deurwaarders.
net een brief ontvangen de ziekenhuisfacturen in totaal 2.500,- , ik moet een agbetalingsplan regelen met de deurwaarder,. en uiterlijk 20 oktober een gedeelte betalen, maar zelfs dat kan ik niet.
Anders word het een openbare gerechte lijke verkoping stond er in die brief en worden de spullen de volgende dag opgehaald, wat moet ik in godsnaam doen omd het tegen te houden??
Ik werk zelf niet en heb geen uitkering, de brief is op mijn naam gekomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 16 okt 2012 09:33

Neem misschien contact op met een CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk)

Bel naar 078 / 150 300
of mail naar onthaal@caw.be

of neem rechtstreeks contact op met een onthaalpunt in jouw regio: http://www.caw.be/WaarvindikeenCAW/tabi ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

schulden
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 okt 2012 09:56

Wat doen die precies?

Reclame

schulden
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 16 okt 2012 10:09

heb zo een afspraak bij het ocmw, kijken wat zij kunnen doen

Tope
Berichten: 916

#5 , 16 okt 2012 10:33

Een CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) biedt deskundige hulpverlening aan mensen met vragen en problemen. Contact opnemen is zeer eenvoudig, want het CAW heeft een lage drempel, het is vlot bereikbaar, er zijn geen wachtlijsten en de eerste hulp is gratis.

De hulpverlening is vertrouwelijk en vrijwillig. Samen met jou zoeken hulpverleners naar een oplossing, naar de mogelijkheden die bij jezelf en in jouw omgeving te vinden zijn. Zij kunnen je ook de weg wijzen naar andere diensten of bemiddelen naar instanties die uw sociale rechten kunnen verzekeren. Het CAW komt zo op voor een versterkt welzijn, voor jou, je omgeving en de bredere samenleving.

Uit: http://www.caw.be/WaarvindikeenCAW/tabi ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kzenzo
Berichten: 12

#6 , 16 okt 2012 10:43

Vraag bij het OCMW een schuldbemiddeling. Zij praten dan met alle schuldeisers en treffen een regeling zodat, op voorwaarde dat je geen nieuwe schulden maakt, de deurwaarder de boel niet komt aanslaan. Wel hang je gedurende enkele jaren vast aan een leefloon, je krijgt wekelijks een som geld en daar moet je het mee stellen. Ze zullen je ook vragen om "luxeproducten" opzij te schuiven om zoveel mogelijk te besparen in de uitgaven zodoende dat de schuld sneller afbetaald kan worden.
Deze overeenkomst heb ik gezien bij een vriendin, zij had ook 3 thuiswonende kinderen en heeft nu geen schulden meer.

Artis
Berichten: 184

#7 , 17 okt 2012 18:42

Vraag bij het OCMW een schuldbemiddeling. Zij praten dan met alle schuldeisers en treffen een regeling zodat, op voorwaarde dat je geen nieuwe schulden maakt, de deurwaarder de boel niet komt aanslaan. Wel hang je gedurende enkele jaren vast aan een leefloon, je krijgt wekelijks een som geld en daar moet je het mee stellen. Ze zullen je ook vragen om "luxeproducten" opzij te schuiven om zoveel mogelijk te besparen in de uitgaven zodoende dat de schuld sneller afbetaald kan worden.
Deze overeenkomst heb ik gezien bij een vriendin, zij had ook 3 thuiswonende kinderen en heeft nu geen schulden meer.
Het gaat idd over leefgeld, niet te verwarren met een leefloon ;)
Kan naargelang de behoefte of de situatie wekelijks, tweewekelijks of maandelijks worden betaald. Hoe hoger het inkomen en hoe "stabieler" of "compacter" de schulden én de vaste kosten, hoe hoger het leefgeld.
Beheer bij een OCMW is geheel vrijwillig, ook soepeler en toegankelijker dan een opgelegde CSR bij een advocaat.

Maar iets anders: heb je kraamgeld aangevraagd? Heb je een hospitalisatieverzekering of dreig je met de nieuwe bevalling nog grotere schulden te creëren?

Hoe was je gesprek met het OCMW?

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 18 okt 2012 08:31

“Art.578.De arbeidsrechtbank neemt kennis:...14° van de vorderingen betreffende de collectieve schuldenregeling...Art.1675/2.Elke natuurlijke persoon...kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1675/4...§2.Het verzoekschrift bevat volgende vermeldingen:...(lees zelf die vermeldingen)...” (Ger.W.)
Ga naar de griffie van de arbeidsrechtbank en vraag daartoe een invulformulier. Wordt dit niet geleverd kopieer dan de tekst van voornoemd artikel 1675/4 en gebruik die als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

“Art.1675/7...§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...“(Ger.W.),zodat GEDURENDE de collectieve schuldenregeling geen beslag kan UITGEVOERD worden.

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk vijf dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze overeenkomstig artikel 1675/16 ter kennis brengen van :...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4°, ontvangt, een leefgeld ter beschikking van de verzoeker dat tenminste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 et 1412 wordt beschermd.”(Ger.W.).
Dit houdt in dat AL uw inkomsten betaald worden aan uw schuldbemiddelaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38654

#9 , 18 okt 2012 14:35

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030" onclick="window.open(this.href);return false;

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#10 , 02 nov 2012 10:38

Hebben jullie enige andere vorm van spaartegoeden, pensioensparen, spaarplannen hier of daar? Kan je daar aan? Zo ja, alles incasseren. Ga je kosten op hebben, vooral op pensioensparen maar je hebt het geld nodig.

Stuur een brief naar de deurwaarders. Hoeveel deurwaarders zijn het en hoeveel vragen ze elks?
Stel afbetalingsplannen op, vermeld er duidelijk bij als je geen andere liquide middelen hebt, voeg desnoods bankrekeninguittreksels bij om de waarheid te staven.
Ik heb al meerdere afbetalingsplannen zien langskomen voor bedragen van 10 tot 30 euro per maand.

Firma's en deurwaarders zijn soms geneigd om dit toe te staan, vooral ook omdat mensen die het niet breed hebben meestal ook weinig waardevolle dingen in huis hebben, en deze bij een openbare verkoop niets opbrengen, en al zeker geen 8 000 euro (vooral ook omdat niet alle spullen mogen meegenomen worden).
En op die manier krijgen ze toch geld in handen. Pas op, zo'n afbetalingsvoorstel is een bindend contract - mis je 1 betaling dan staat de deurwaarder alsnog aan de deur om boedelbeslag te doen.

Als je effectief in schuldbemiddeling terecht komt, met 1 inkomen, hou je zo goed als niks over. En het is al hard als je dit met 2 moet doen.
Ze pitsen werkelijk overal alles af, schrik er niet van als je uiteindelijk een budget van 100 euro overhoudt om een week met 5 personen te overleven.

Vraag daarnaast een sociale woning aan, dat duurt wel even maar met 1 inkomen en 3 kinderen voldoe je wel aan de eisen denk ik.

En last but not least - probeer ook om toch te gaan werken. Desnoods part time. Als de kleinste 2.5 dagen opvang nodig heeft (als hij/zij niet terecht kan bij familie) dan hou je op het einde van de maand toch ook nog geld over. Je hebt nu geen uitkering of niks, je staat waarschijnlijk ten laste van je man, dus je moet eens nakijken wat je kan doen, en hoeveel je zou verdienen.

Maar denk aub niet dat collectieve een hulp is, ik kan er boeken over schrijven...

Hopelijk geraak je er snel uit, en alvast veel succes met de baby!

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#11 , 03 nov 2012 08:36

Indien het OCMW niks kan doen, kan je altijd op zoek gaan naar een bureau voor juridische bijstand. Dit is in de meeste rechtbanken te vinden. Zij zullen u mogelijks een pro deo advocaat kunnen toewijzen die een verzoekschrift tot aanvraag collectieve schuldenregeling kan indienen. Op dat moment wordt er een schuldbemiddelaar aangesteld die (net als het OCMW) contact zal opnemen met uw schuldeisers. Verschil is wel dat als uw schuldeisers niet akkoord gaan met het voorstel van de schuldbemiddelaar de rechtbank een regeling kan opleggen. In principe geldt zo'n regeling voor 5 jaar (of minder als u vlugger kan afbetalen) en dient u het na die 5 jaar resterende bedrag niet langer te betalen.

Grote minpunt aan zo'n regeling is dat u geen controle meer hebt over uw middelen. Zo zal de schuldbemiddelaar u en uw echtgenoot een loofloon uitkeren en als u een huis in eigendom heeft dan kan dit eventueel verkocht worden. Bijgevolg lijkt deze optie pas aan te raden indien het OCMW geen soelaas brengt.

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38654

#12 , 03 nov 2012 18:28

Een bureau juridische bijstand zit in ELK rechtsgebied.
Gratis advies via onderste link en dan kan u de verschillende arrondissementele gerechtsarrondissementen vinden met de lijst waar een gratis advocaat kan geconsulteerd worden
zie
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... sbijstand/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 03 nov 2012 19:23

En waarom werk je zelf niet als ik vragen mag?

freelance
Berichten: 2615

#14 , 03 nov 2012 22:10

En waarom werk je zelf niet als ik vragen mag?
Poster schrijft :

"We hebben per maand kinderbijslag van 250,- voor onze 2 kindjes.

De derde is overigens op komt en word deze maand geboren."

@ lex : bent u van de VDAB als ik vragen mag ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 04 nov 2012 07:26

En waarom werk je zelf niet als ik vragen mag?
Poster schrijft :

"We hebben per maand kinderbijslag van 250,- voor onze 2 kindjes.

De derde is overigens op komt en word deze maand geboren."

@ lex : bent u van de VDAB als ik vragen mag ?
Zwangerschap is geen reden om zelf geen inkomen te hebben!
Dat kan een werkloosheidsuitkering zijn, een uitkering voor zwangerschapsverlof, moederschapsbescherming...
Vond het vreemd dat er enkel werd verwezen naar het inkomen van de echtgenoot en niet naar de eigen inkomsten.
Het kan uiteraard dat de TS huisvrouw is, dat zou het uiteraard extra moeilijk maken om met één loon rond te komen, maar dan kan ze mss besparen op de kinderopvang waarnaar ze verwees. Vele kleintjes helpen als je in de schulden zit.

Ik ken de VDAB maar de VDAB kent mij niet! :wink:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”