welke straffen riskeer ik bij niet betalen bibliotheekboete

waterrat
Topic Starter
Berichten: 13

welke straffen riskeer ik bij niet betalen bibliotheekboete

#1 , 03 mei 2012 12:54

een torenhoge bibliotheekboete die naar de juridische dienst van de stad is doorverwezen.dateert al van de herfst 2011.
welke risico's van straffen loop ik,indien er een rechtzaak van komt?enkel een geldboete?
is er een verjaringstermijn voor dit soort zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 03 mei 2012 14:10

of de meest simpele en zékere oplossing: gewoon de boete betalen die u heeft opgelopen?
Waarom zou men zo'n boete laten verjaren?
Dan is het vrij zinloos om zo'n maatregel in het reglement op te nemen héé...

artemis
Berichten: 3294

#3 , 03 mei 2012 16:28

Kan de boete eigenlijk hoger worden dan de waarde van de boeken + administratiekosten?

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 03 mei 2012 16:34

ja hoor...hoe langer het duurt hoe hoger de boete....

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 03 mei 2012 19:07

Niet alleen dat maar het achterhouden van bibliotheekboeken is een misbruik van vertrouwen.
Wat wil zeggen dat (bij heterdaad) de politie bij u huiszoeking kan komen doen en de boeken EN de bedragen ineens kan innen.
Dit is een arrest van 1947 .... spijtig genoeg niet meer in mijn bezit.... indertijd wel gepubliceerd ik dacht in 'Kl.w.r'
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 sep 2012 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 04 mei 2012 09:40

Ja, net zoals de boete voor het achterhouden van een gehuurde DVD vele malen hoger kan zijn dan de waarde van de DVD: je moet ook rekening houden met het feit dat, zolang het boek bij jou ligt, het niet kan uitgeleend worden aan andere mensen.

Als je inderdaad vergeten was het boek terug te brengen: wees een volwassene, betaal je boete. Beschouw het als een kleine steun aan de plaatselijke bib: het komt toch terecht bij de werkingsmiddelen, waar ze dan weer andere boeken mee kopen.

jojan
Berichten: 739

#7 , 31 mei 2012 11:37

Er hoeft helemaal geen rechtbank aan te pas te komen sinds de laatste aanpassingen van het gemeentedecreet. De financieel beheerder ondertekent een dwangbevel maakt dit over aan de gerechtsdeurwaarder en de gerechtsdeurwaarder komt aankloppen en of er wordt betaald of er wordt beslag gelegd op goederen. En de verjaring wordt gestuit door het betekenen door de gerechtsdeurwaarder.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”