Lening aan vriend

alexander1953
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lening aan vriend

#1 , 23 jul 2023 10:43

Ik heb een vriend een lening gegeven? Alles is neergeschreven op papier. Bedrag, intrestvoet en termijn dat hij uiterlijk moet terug betalen.
Ik vrees echter dat hij dat niet zal doen. Welke juridische stappen moet ik ondernemen om hem te dwingen mij terug te betalen en wat zijn mijn eventuele kosten
(advocaat, aanspannen gerechtelijke procedure...). Kan ik deze kosten terugvorderen??
Alvast bedankt voor het advies.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 jul 2023 14:42

als hij weigert probeer eerst een verzoeningspoging bij de vrederechter en dit is gratis

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 23 jul 2023 15:05

Misschien toch eerst eens proberen he schriftelijk, aangetekend, aan één en ander te herinneren, en dus terugbetaling te eisen ? Houd de bewijzen bij, nuttig als je later een reisje moet maken naar de vrederechter.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 23 jul 2023 16:43

Die ingebrekestelling en correspondentie zijn de eerste voorwaarden om samen met het door beide en in op zijn minst in tweevoud opgestelde contract naar de vrederechter te kunnen stappen.
Is zowat de eerste vraag die een VR zal stellen...na de vraag naar EiD's

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#5 , 24 jul 2023 11:17

Beste

Vijgen na Pasen maar vraag is natuurlijk of juridische stappen in praktijk zullen leiden tot het terug krijgen van je centen.
Als mensen van de bank geen geld krijgen is daar doorgaans een zeer goede reden voor. banken doen niets liever dan geld lenen aan kredietwaardigen burgers om op die wijze winsten te genereren. Als ze dat niet doen is dat net omdat die mensen niet kredietwaardig zijn.
Van een kei kan je het vel niet stropen. En ook hier zal de vraag zijn wat een juridische oplossing en vonnis je in praktijk zal opleveren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”