Vroegtijdig stoppen collectieve schuldbemiddeling

DavidM2210
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vroegtijdig stoppen collectieve schuldbemiddeling

#1 , 11 apr 2023 13:15

Beste,

Kan er iemand mij helpen met de volgende vragen :
Ik zit momenteel 2,5 jaar van de 7 jaar in collectieve schuldbemiddeling en in principe zou er binnen 4 maand meer geld op de rekening staan dan dat ik schulden heb.
Wat gebeurt in dit geval met de collectieve schuldbemiddeling ? Moet ik in collectieve schuldbemiddeling blijven tot de eindtermijn ? Of kan deze door mijn bemiddelaar of de rechter vroegtijdig gestopt worden zonder dat de interesten terug komen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 11 apr 2023 20:35

Als u stopt komt de zaak terug voor de arbeidsrechtbank.
Het is niet omdat er binnen X maanden veel geld op die rekening staat dat u 'vrij' van schulden bent. Arbeidsrechtbank kan dat weigeren of niet maar dan kunnen alle schuldeisers zich ook terug voor de nog openstaande niet gevorderde gelden terug tot u wenden en betaling afdwingen.

Benove
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2023 10:53

U kan altijd vragen aan uw advocaat om vervroegd terug te betalen. U zal alle schulden moeten betalen alsook alle kosten die zijn opgenomen in de MAR.
De intresten die niet zijn opgenomen moeten ook niet betaald worden. Als uw advocaat dit niet wil doen zou ik voorstellen een andere advocaat aan te spreken en uw schuldbemiddelaar voor de arbeidsrechtbank roepen.

Ik heb hetzelfde gedaan. Mijn advocaat wou ook niet vervroegd terug betalen. (natuurlijk elk jaar 2000 euro ereloon die hij zou verliezen). hij werd in zijn ongelijk gesteld over de hele lijn en ging zelfs in beroep tegen de uitspraak zodat we naar het hof van beroep moesten. Daar werd zijn beroep onontvankelijk verklaard en moest hij het beeindigen.

Als je vervroegd kan terug betalen zou ik dit zeker doen. Maar hou er wel rekening mee dat alles die in de mar is opgenomen moet kunnen betaald worden.
Anders kom je terug in de problemen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”