leefloon CSR

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

leefloon CSR

#1 , 25 jan 2016 21:11

Ik ben ooit, samen met mijn ex toegelaten geweest tot CSR.
Echter, de CSR op mijn naam werd herroepen. Ik heb wél sommige schulden buiten de CSR (volledig) afbetaald.
Het gaat over gezamenlijke schulden met mijn ex.

Nu mijn ex partner verhuisd is naar het buitenland, zal haar CSR hoogstwaarschijnlijk herroepen worden.

Worden de schuldeisers aangeschreven als de CSR eindigt?

De schulden zijn +/- 100.000 euro. Er zullen ook schulden zijn die verjaard zijn...

Ik kan deze schulden onmogelijk alleen aflossen. In geval de schuldeisers binnenkort aan mijn deur staan, zou ik overwegen om in CSR te gaan.

Zijn er duidelijke regels in wat het leefgeld betreft? Ik werk en ik wil het zo houden. Is het sowieso het leefgeld dat ik krijg of kan het zijn dat ik X bedrag maandelijks naar de schuldbemiddelaar moet storten? (ik weet dat mijn ex maandelijks 200 euro moest betalen, 150 euro voor de schulden, 50 voor de schuldbemiddelaar).

Ik ben ook reeds hertrouwd, mijn vrouw is werkloos en we hebben 2 kinderen. Welk impact zal CSR op mijn vrouw hebben? We zijn getrouwd met scheiding van goederen en we wonen in haar eigendom. Ze betaalt ook alleen de lening af.

Wat is jullie advies? Wat zijn de valkuilen? Voordelen? Nadelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2016 15:48

Uiteraard kan je (beter: moet je) gewoon blijven werken. De schuldbemiddelaar zal een plan opstellen, waarbij hij bekijkt hoeveel leefgeld je nodig hebt.
Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat je je schuldeisers afbetaald. Als je werkt en een normaal loon ontvangt, zal je dus (gelet op de omvang van de schulden) heel wat meer moeten afbetalen aan je schuldeisers dan 150 euro per maand. Anders doe je er 55 jaar over eer je schuld is afbetaald...

Je kan de CSR aanvragen specifiek voor jou. Vermeld duidelijk in het verzoekschrift dat de schulden aan jou persoonlijk "vastkleven" en het dus niet een CSR betreft voor jou én je vrouw.

Hoe lang is het geleden dat de CSR is herroepen? Immers:

De persoon waarvan de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling werd herroepen bij toepassing van artikel 1675/15, § 1, eerste lid, 1° en 3° tot 5°, kan gedurende een periode van vijf jaar te rekenen vanaf de datum van het vonnis van herroeping geen verzoekschrift tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen. (art. 1675/2 Ger. W.)

Voordelen: bescherming tegen schuldeisers, geen interesten meer.
Nadelen: je verliest zeggenschap over je geld. Je werk komt het te weten. Moeilijker om leningen aan te gaan (zelfs nadien)

Ice
Berichten: 240

#3 , 02 feb 2016 00:48

De schuldbemiddelaar zal een plan opstellen, waarbij hij bekijkt hoeveel leefgeld je nodig hebt.
Het bedrag van leefgeld wordt in overleg bepaald tussen schuldenaar en schuldbemiddelaar en dat plan? Inderdaad: dat zou SB binnen zes maanden moeten opstellen maar dat is zelden het geval..
En bezint eer ge begint:
je verliest zeggenschap over je geld
veel mensen beseffen de draagwijdte hiervan nog steeds te weinig..

Reclame

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#4 , 08 feb 2016 21:38

Eind dit jaar zou ik een aanvraag kunnen indienen (dan zou de 5 jaar voorbij zijn na de herroeping), maar zo ver is het nog niet. Nog geen nieuws van de schuldeisers.

Zoals ik zei, ik werk en ben van plan om te blijven werken, maar in alle eerlijkheid, als dat betekent dat ik de helft van mijn loon moet afstaan aan de SB om de schulden af te lossen (terwijl mijn ex jarenlang maar 150 euro per maand afbetaalde voor dezelfde schulden), dan weet ik niet of het de moeite is om in CSR te stappen. Maar dan weer, zelf de schulden aflossen zal mij niet lukken.

Ik weet dat ik met mijn vragen best langs een schuldbemiddelaar langsga, maar ik pols toch even hier (kwestie van geen slapende honden wakker te maken...).

1. Ik ben getrouwd met scheiding van goederen. Ik woon in het appartement van mijn echtgenote (eigendom alleen op haar naam, lening ook alleen op haar naam). Zullen inwoonkosten meegerekend worden bij het bepalen van mijn leefloon of zal men ervan uitgaan dat ik geen kosten heb gezien woning van mijn vrouw?

2. Ik betaal alimentatie voor mijn kinderen aan mijn ex. Zal ik dit uit mijn leefloon moeten betalen? (het gaat over 600 euro per maand)

3. Stel dat ik op het moment van mijn aanvraag een lening heb lopen voor mijn auto, die ik nodig heb om te gaan werken (niet mogelijk met openbaar vervoer gezien ik in 3 shiften werk en te ver om met de fiets te gaan...), zal ik mijn wagen toch moeten verkopen of hoe gaat dat in zijn werk?

4. Wat is een realistisch leefloon? Getrouwd, 2 kinderen gedomicilieerd op ons adres, mijn partner werkloos. Liefst zou ik een leefloon willen hebben die ik dan zelf beheer en daarvan al mijn kosten dek, zodat ik niet naar de SB moet als ik schoenen moet kopen voor mijn dochter....

Misschien is 150 euro per maand zeer weinig om de schulden te betalen, maar stel dat ik werkloos zou zijn met een uitkering van 1.000 euro...veel

meer dan 150 euro zou ik dan ook niet kunnen missen, of zie ik dat verkeerd?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 feb 2016 15:01

Dat zie je verkeerd. Er wordt gekeken, specifiek voor jouw situatie, wat haalbaar is. Je hebt een job, dus zal men daarmee rekening houden.
Het draait bij deze regeling niet enkel om jou, je schuldeisers hebben ook rechten. Als je - ik zeg maar iets - 2000 euro netto ontvangt per maand. Dan is het toch te begrijpen dat 1000 euro naar je schuldeisers gaat, als het - gezien je situatie - mogelijk is om rond te komen met de andere 1000 euro?

Je zegt dat je dan niet weet of het de moeite is om in een CSR te stappen, maar wat is het alternatief? Interesten die blijven oplopen, kosten van deurwaarders die erbij komen, beslag op je rekeningen, beslag op je goederen (en die van je vrouw als niet duidelijk blijkt dat ze enkel van haar zijn), ...

Om te antwoorden op een paar van je vragen:

1. Die zullen meegerekend worden als je aan je bemiddelaar kan bewijzen dat je die kosten wel degelijk maakt.

2. Neen, dat zijn schulden. Die komen dus in het geheel van de afbetalingen te zitten.

3. Niet per se. Als er alternatieven mogelijk zijn zal de bemiddelaar dat wel kunnen vragen. Je lening komt in het geheel van de schulden te zitten.

4. Kan ik niet zeggen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 09 feb 2016 15:16

Voortaan kan de rechter niet langer de achterstallige onderhoudsgelden kwijtschelden in het kader van een gerechtelijke aanzuiveringsregeling of bij een volledige kwijtschelding. Dat staat in de wet van 12 mei 2014, die het gerechtelijk wetboek aanpast en de wet van 21 februari 2003 wijzigt die de dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financiën opricht, om onderhoudsschulden effectief te kunnen invorderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#7 , 09 feb 2016 21:18

Dat zie je verkeerd. Er wordt gekeken, specifiek voor jouw situatie, wat haalbaar is. Je hebt een job, dus zal men daarmee rekening houden.
Het draait bij deze regeling niet enkel om jou, je schuldeisers hebben ook rechten. Als je - ik zeg maar iets - 2000 euro netto ontvangt per maand. Dan is het toch te begrijpen dat 1000 euro naar je schuldeisers gaat, als het - gezien je situatie - mogelijk is om rond te komen met de andere 1000 euro?

Je zegt dat je dan niet weet of het de moeite is om in een CSR te stappen, maar wat is het alternatief? Interesten die blijven oplopen, kosten van deurwaarders die erbij komen, beslag op je rekeningen, beslag op je goederen (en die van je vrouw als niet duidelijk blijkt dat ze enkel van haar zijn), ...

Om te antwoorden op een paar van je vragen:

1. Die zullen meegerekend worden als je aan je bemiddelaar kan bewijzen dat je die kosten wel degelijk maakt.

2. Neen, dat zijn schulden. Die komen dus in het geheel van de afbetalingen te zitten.

3. Niet per se. Als er alternatieven mogelijk zijn zal de bemiddelaar dat wel kunnen vragen. Je lening komt in het geheel van de schulden te zitten.

4. Kan ik niet zeggen.

Ik weet inderdaad niet of het de moeite is om "slapende honden" wakker te maken indien ik de helft van mijn loon moet afstaan voor schulden uit verleden die nog eens gezamenlijk zijn met mijn ex, die nu het land uit is....

Indertijd heeft mijn ex alles geregeld voor de CSR, ik wist er zelfs niet van dat we in CSR zaten, hoe ongelooflijk dit ook mag zijn. Naar het schijnt mocht mijn ex mij vertegenwoordigen in de arbeidsrechtbank....Dit gebeurde vlak voor onze feitelijke scheiding. Gezien ik geen stortingen deed naar de schuldbemiddelaar (ah ja, ik wist niet eens dat ik in CSR zat....), werd de CSR op mijn naam herroepen. Mijn ex betaalde dus maandelijks af in het kader van haar CSR, ik heb zelf ook wat schulden afgelost (meer dan mijn ex na 7 jaar CSR zou doen....). Ik betaal nu nog maandelijks af voor één schuld bij Fiducre. Op dit moment krijg ik geen brieven van andere schuldeisers. Maar gezien mijn ex het land uit is, vrees ik dat de schuldeisers mij snel zullen vinden. Hoe gaat dat in zijn werk trouwens? Kan ik ergens navraag doen of de CSR van mijn ex herroepen is en of de schuldeisers op de hoogte zijn?

Ik verdien inderdaad rond de 2.000 euro netto, als ik de alimentatie daarvan aftrek blijft er nog 1.400 euro over, dan nog mijn lening voor de auto...
Als ik maar een 500 euro leefloon krijg per maand, dan verdwijn ik liever van de kaart, bij wijze van spreken. Daarom mijn vraag hoe veel een minimumleefloon is.

De alimentatie die ik betaal is de lopende alimentatie, geen achterstallen.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#8 , 11 feb 2016 21:49

"...kent de schuldbemiddelaar de verzoeker dan een ‘leefgeld’ toe dat in principe ten minste
gelijk is aan het niet voor beslag of overdracht vatbare deel van de inkomsten (artikelen
1409 en 1412 Gerechtelijk Wetboek)."

"het leefgeld nooit minder kan bedragen dan het minimum leefloon (artikel 14 van de wet van 26
mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie) vermeerderd met
de som van de gezinsbijslagen (artikel 1410, § 2, 1° Gerechtelijk Wetboek) ."


Persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste 1.111,62 €

Wanneer is men samenwonend met een gezin ten laste? (mijn vrouw krijgt momenteel werkloosheiduitkering als gewoon samenwonende, niet met gezin ten laste, ook al heeft ze één kind ten laste)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”