schuld bewijslast

tm.sdc
Topic Starter
Berichten: 7

schuld bewijslast

#1 , 29 nov 2015 13:09

Begin dit jaar is mijn vader overleden. Ik ben de enige wettelijke erfgenaam.
Vorige week heb ik van een kredietverlener een brief gekregen dat ik als wettelijke erfgenaam een bedrag van ongeveer 7000 euro moet terug betalen.

Hoe kan ik weten of dit correcte informatie is ?
Moet dergelijke brief niet aangetekend verstuurd worden ?
Welke bewijslast moet men mij kunnen voorleggen zodat ik weet of deze schuld moet betaald worden ? Aan welke stappen kan ik me nog verwachten, deurwaarder, aangetekend brief ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 29 nov 2015 13:25

Uitleg vragen aan kredietverlener, dat u graag de nodige bewijzen ervan ontvangt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 29 nov 2015 15:44

U heeft de erfenis zuiver aanvaard?

In elk geval dient de schuldeiser het bestaan van de schuld te bewijzen. Dus vraag schriftelijk dat men u een volledig dossier bezorgt, inclusief kopie van de originele overeenkomst, overzicht afbetalingen etc. Vermeld erbij dat uw vraag op geen enkele wijze mag opgevat worden als een erkenning van het bestaan van de schuld. Heeft u in de financiële transacties van uw vader geen spoor gevonden i.v.m. betalingen e.d.?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

tm.sdc
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 30 nov 2015 19:51

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de belastingaangifte aangeven als enige wettelijke erfgenaam. Ik heb geen afstand gedaan van mogelijke schulden.
Ik vind het raar dat ik bijna 6 maanden na het sterfgeval een standaard brief krijg. (Moet dit normaal niet via een aangetekende schrijven gebeuren?)
De laatste maanden heb ik de betalingen gedaan en nooit geen aanmaningen gekregen om dit te betalen.

Bij het nakijken van oude rekening uittreksels zie ik dat er in 2013 vier terugbetalingen van 25euro gebeurd zijn.
Tot en met de maand April 2013. Na deze periode is er nooit iets terugbetaald. De uittreksels van de periode ervoor heb ik niet.
(Het is raar dat het maar 25 euro per maand is terwijl er een schuld van bijna 7000 euro openstaat.)

Wat is de beste oplossing:
Zelf contact opnemen met de maatschappij of wachten tot ze me opnieuw contacteren ?
Uiteindelijk ligt de bewijslast bij hen.

Ik vraag me ook af hoe langer ik hier mee wacht of er extra kosten zullen bijkomen (interesten?).
Bestaat er een mogelijkheid om deze extra kosten/interesten kwijt te schelden?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 30 nov 2015 20:02

Ze moeten in het begin helemaal niets via aangetekend schrijven doen, waren waarschijnlijk gewoon aan het wachten totdat iemand de erfenis aanvaardde, hetgeen u blijkbaar gedaan heeft. Enfin, indien u hen al iets heeft betaald is het kalf (aanvaarding erfenis en erkenning schuld) toch al verdronken.

U zal de schuldeiser best contacteren, cfr mijn vorige bericht. Maar ik vrees voor u dat ze wel over bewijzen zullen beschikken, hopelijk scheurt u uw broek niet aan die erfenis. Het is nu te laat, maar indien er onzekerheid bestaat over schulden, ALTIJD aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. En als er een vaststaand passief is, zuiver verwerpen, dan hoeft u voor de rest helemaal niets te doen en bekijken de schuldeisers het maar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tm.sdc
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 01 dec 2015 12:42

Als ik het goed begrijp is het voor mij te laat om nu nog afstand te doen.
Indien de bewijslast kan aangetoond worden zal ik deze moeten betalen.

Wanneer is hun bewijslast sluitend ? Moet ik hiervoor een advocaat raadplegen ?
Blijven de interesten/kosten lopen zolang ik hun bewijslast niet aanvaard.
Wellicht zullen zij hier extra dossierkosten aanrekenen ?

Als ik voordien nooit geen aanmaning gekregen heb om iets terug te betalen kunnen ze hiervoor toch geen enkele kosten aanrekenen ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 01 dec 2015 13:13

Het is te laat indien u al daden van aanvaarding heeft gesteld zoals goederen van de overlede in ontvangst genomen, een certificaat van erfopvolging afgehaald, geld van diens bankrekening naar de uwe overgemaakt, een onroerend goed te koop gesteld, niet-dringende rekeningen (bv niet de begrafeniskosten of de kosten van de laatste ziekenhuisopname) voldaan heeft etc. Is dit het geval? Ik vermoed van wel maar gelet op het belang is het goed dat expliciet te bekijken.

Indien u een daad van aanvaarding heeft gesteld dan moeten ze enkel kunnen aantonen dat uw vader een overeenkomst had met de schuldeiser, welk het openstaand saldo daarvan nog is en dat moet u dan betalen. Als ze u documenten opzenden, ondertekend door uw vader en u herkent de handtekening, vindt in zijn papieren sporen terug van de transacties.....dan zal het kloppen en heeft dat bestrijden weinig zin. Maar doe het stap per stap en laat eerst het dossier overmaken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tm.sdc
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 01 dec 2015 19:08

Als op de datum van overlijden de schuld 7000 euro bedroeg.
Blijft dit dan zou of moet ik ook het jaarlijkse kosten percentage betalen ?
Als ik de website van de kredietleverancier nakijk is er sprake van 12% jaarlijks kosten percentage.

Hoe langer ik wacht hoe meer ik dan moet betalen ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 01 dec 2015 19:21

Rente rust nooit. Kijk eens na wat er exact in dat JKP zit en check ook eens of er geen verzekering gekoppeld was aan het krediet die het overlijdensrisico dekt.

Het JKP is wettelijk begrensd, 12% is meer dan het maximum maar dat kan omdat sommige kosten (vb dossierbeheer en wanbetaling etc) er niet inzitten.

Het is nutteloos om te speculeren, vraag schriftelijk heel het dossier op en stel specifiek de vraag naar de verzekering.

Meer info over het JKP hier: http://economie.fgov.be/nl/consument/co ... _tarieven/
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tm.sdc
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 17 dec 2015 20:25

Na wat opzoekwerk ben ik er achtergekomen dat de brief van een incassobureau komt.
Ik heb vandaag de opgevraagde gegevens ontvangen:
Contract dat ik gekregen heb ik is ondertekend door mijn vader op datum 2001 voor een bedrag van 2500 euro (100000 fr)
Het rekening overzicht die ik krijg start vanaf 2008. Dit is een overzicht van de bedragen die mijn vader heeft terugbetaald (tot in 2013) daar is de schuld al opgelopen tot 4500 euro.
Sedert mijn schrijven hebben ze er ondertussen al 200 euro bijgeteld. Momenteel moet ik ongeveer 7200 euro betalen.
Het vreemde aan dit dossier is dat in de brief de schuld over een ander product gaat dan het contract die ondertekend werd. (blijkbaar worden deze producten dikwijls hernoemd?)

Wat moet ik doen ?
Hoe langer ik wacht hoe hoger de kosten oplopen...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”