'Onterechte' registratie wanbetalerslijst, hoe schrappen?

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

'Onterechte' registratie wanbetalerslijst, hoe schrappen?

#1 , 25 nov 2015 18:21

Wij zijn 'onterecht' door Fortis Bank geregistreerd als wanbetalers, waardoor wij momenteel geen krediet kunnen aangaan...

Korte opsomming:

Oude Fortis zicht- en spaarrekening, aangemaakt als minderjarige.
Fortis rekening raakt in de vergetelheid, equiperingskosten begonnen te tellen vanaf een bepaalde leeftijd.
Fortis stuurt 1 aangetekend schrijven. Wij reageren onmiddelijk, maken een afspraak om de situatie recht te zetten.
Vanwege drukte bij Fortis, en persoonlijke werkuren kunnen wij ten vroegste binnen één maand ontvangen worden, Fortis verzekerd ons dat dit geen probleem is. Telefonisch vragen wij de mogelijkheid te krijgen de overboeking reeds te doen, maar omdat wij ons niet kunnen identificeren weigert men relevante informatie te geven (van de vergeten bankrekening hebben wij geen klantnummer, nog bankkaart in bezit, nog kennen wij het verschuldigde bedrag).
Wij wachten op de afspraak, gaan hierheen, ontdekken ter plaatse een zichtrekening met -120eur, en een spaarrekening met +1500eur. Wij boeken ter plaatste voldoende geld over naar de zichtrekening om de situatie recht te trekken.

2 dagen later ontvangen wij een aangetekend schrijven: Fortis heeft ons on de wanbetalerslijst gezet.

Wij zijn hier absoluut niet mee opgezet. Uiteraard hebben wij fouten gemaakt (een rekening vergeten is niet slim), maar als ik me niet vergis dient de bank eerst andere middelen aan te spreken van rekeningen die gebonden zijn aan de rekening die in het rood staat, vooraleer ze ons op de wanbetalerslijst plaatsen! Er stond verdorie 1500eur op die spaarrekening, en ze zwieren ons voor een luttele 120eur op de lijst!

Wij hebben voor de rest een perfecte krediethistorie, en waren net bezig met bouw en verbouwplannen, wat heel wat roet in het eten gooit.

Fortis beweert geen procedure in plaats te hebben om mensen vervroegd van de lijst te schrappen (we staan erop sinds eind April). We zijn al meedere malen ter plaatste geweest, maar vangen steeds bot.

Kunnen wij verdere juridische stappen nemen? Wat kunnen wij doen om gehoord te worden?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2015 18:59

Ik denk dat je daar niks meer kan aan doen, je stond minstens 3 maanden -120€ en dan kom je onmiddellijk op de zwarte lijst !
Dit doet ook de bank niet maar de NBB, je zal er dus nog één jaar daar op staan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 25 nov 2015 20:21

Mijn inziens, als je onterecht vermeld wordt op een zwartte lijst van slechte betalers = laster en eerroof.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 25 nov 2015 20:43

Onfortuinlijke samenloop van omstandigheden. U zal uw overeenkomst met Fortis dienen te bekijken. Ik weet dat ze in principe al uw rekeningen kunnen beschouwen als één geheel (simpel uitgedrukt) maar ik weet niet of ze dat moeten doen.

Het rottige aan die lijsten is dat er de facto zo weinig toezicht op is; de gegevens worden in principe na 1 jaar gewist bij de NBB maar wie weet waar dat alles toch terechtkomt. Gelet daarop zou ik toch trachten hier enige druk achter te zetten; zij zijn nl de enigen die aan de NBB kunnen laten weten dat u onmiddellijk verwijderd dient te worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2015 20:51

Het enige wat je kan doen is contact opnemen met de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Hoogstraat 139, 1000 Brussel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#6 , 25 nov 2015 21:53

Stuur me even de gegevens door via PB. zal eens kijken wat er nog kan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Linde12345
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2016 16:44

Zie privébericht aub.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2016 19:10


Zie privébericht aub.
zou je niet best zelf een nieuw topic openen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”