niet-terugbetalen renteloze lening

rgee
Topic Starter
Berichten: 16

niet-terugbetalen renteloze lening

#1 , 13 okt 2015 11:40

Beste,

Enkele jaren geleden hebben mijn ouders een renteloze lening gedaan van 10 000 euro aan mijn toenmalige vriend. Dit omdat hij uit schuldbemiddeling zou kunnen komen én een eigen zaak kon opstarten. De afspraak was dat hij iedere maand 60 euro zou terugbetalen. Hier bestaat een contract over...

Toen mijn vriend en ik kort daarna uit elkaar gingen heeft hij maandenlang niets terugbetaald. Het contract is hierdoor aangepast naar een terugbetaling van 100 euro per maand (zodat de uiteindelijke datum waartegen terugbetaalt moet worden ongeveer behouden kon blijven, de lening zelf was nog steeds renteloos!)

Nu heeft mijn ex dit tweemaal betaalt en nadien weeral 2 maanden na elkaar niets betaalt... Hij heeft ondertussen wel geen eigen zaak meer maar is al ruime tijd in loondienst (beweerd zelfs al 2x promotie te hebben gemaakt) en heeft sinds ruim een jaar een sociale lening gekregen waarmee hij een huis heeft gekocht.

Nu is de vraag natuurlijk welke stappen mijn ouders het beste ondernemen... Als ze hem proberen te contacteren om te informeren waarom er niet terugbetaalt wordt krijgen ze meestal geen antwoord of als er een reactie komt is het een hele hoop verwijten!! Kunnen ze het contract heraanpassen nu hij het weer niet is nagekomen en wat schrijven ze er dan het beste bij? Want een lijdensweg van telkens een paar keer betalen en dan weer maandenlang niets dat geeft enkel het vermoeden dat hij niet wil terugbetalen en het maar probeert te rekken tot hun dood of zoiets.

Alle tips en advies zijn meer dan welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2015 11:52

Je kan nooit éénzijdig het contract veranderen, je ex zal daar akkoord moeten mee gaan of er kan niks gewijzigd worden.

10.000€ kan niet voor de vrederechter, en zal naar eerste aanleg moeten gaan, dus je ouders zullen best even tot een advocaat moeten gaan om hem te dagvaarden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

duma
Berichten: 2871

#3 , 13 okt 2015 13:02

En om te beginnen de persoon eerst aangetekend in gebreke stellen, verwijzend naar de initiële afspraak op xx/xx/xxxx waarbij X en X hem €10.000 renteloos hebben geleend; dat er toen afgesproken werd dat dit bedrag zou worden terugbetaald in maandelijkse schijven van €60; dat deze afspraak op papier werd gezet en ondertekend door alle partijen: dat dit goed verliep tot januari/febrauari..??? 2014?2015?; dat hij toen gestaakt is met de betalingen; dat hij toen na enkel aanmaningen opnieuw is beginnen betalen; ditmaal €100 per maand; dat dit ook in een nieuwe overeenkomst werd gegoten op xx/xx/xxxx; dat u echter wederom moet vaststellen dat hij deze afspraak niet nakomt gezien de laatste ontvangen betaling dateert van xx/xx/xxxx.

Dat er op deze moment dus wederom een achterstal is van €????; dat u hem bij deze verzoekt om dit achterstallig eerstdaags te storten zodat het ten laatste op 19/10/ op uw rekening (rekeningnummer BE12 3486 7896 2145) staat, dat u ook verwacht dat vanaf nu zich stipt houdt aan de gemaakte afspraken; dat indien bij niet-betaling van de achterstal u genoodzaakt zal zijn verder stappen te ondernemen;

Dat dit schrijven dient als eerste en enige ingebrekestelling. Dat indien de achterstal wordt weggewerkt, maar de toekomstige betalingen wederom niet stipt plaatsvinden, u onmiddellijk verdere stappen zal ondernemen, zonder nieuwe ingebrekestelling, gezien dat reeds de derde maal zal zijn dat er niet aan het afbetalingsplan gehouden wordt en u meer dan toekomend genoeg bent geweest. Dat u in dat geval de volledige terugbetaling van het hele bedrag zal eisen.

Met vriendelijke groeten,

xxxx

U stuurt dat zowel via gewone post als aangetekend en verwijst in beide brieven naar elkaar.

Vaak is een dreiging al voldoende en kan een rechtszaak vermeden worden. Echter, geen medelijden hebben als hij er niet op ingaat; heeft het zelf gezocht.

Reclame

rgee
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 13 okt 2015 14:21

Oke en hartelijk bedankt voor de kladversie , ik zal mijn ouders meehelpen de ingebrekestelling te schrijven... maar stel dat hij toch niet betaalt en dat het tot een rechtszaak moet komen, is er dan een mogelijkheid dat hij veroordeeld zal worden tot het betalen van de advocaat en gerechtskosten?

duma
Berichten: 2871

#5 , 13 okt 2015 14:27

Die mogelijkheid is er zeker. Daarom is het zo belangrijk dat u nog eenmaal probeert minnelijk een regeling te treffen, waarbij u ook duidelijk verwijst naar de afspraken.
Zorg ook zeker dat u alle mogelijke bewijzen verzamelt: de originele afspraak met beide handtekeningen, de vernieuwde afspraak met beide handtekeningen + de stortingen.

Maak tegen de rechtszaak een tijdlijn in Excel, die u aan uw advocaat bezorgt. Dat maakt het een pak overzichtelijker (en dat moet de advocaat al niet opstellen, kost minder ;))
xx/xx/xxxx - aangaan lening
xx/xx/xxxx - terugbetaling €60 (eerste)
xx/xx/xxxx - terugbetaling €60
....
xx/xx/xxxx - terugbetaling €60 (laatste)

xx/xx/xxxx - opmaak nieuw afbetalingsplan
xx/xx/xxxx - terugbetaling €100 (eerste)
....
xx/xx/xxxx - terugbetaling €100 (laatste)


xx/xx/xxxx - versturen aangetekende ingebrekestelling met oproep tot houden aan afbetalingsplan en storten achterstal
xx/xx/xxxx - achterstal niet gestort

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 okt 2015 14:37

stel dat hij toch niet betaalt en dat het tot een rechtszaak moet komen, is er dan een mogelijkheid dat hij veroordeeld zal worden tot het betalen van de advocaat en gerechtskosten?
Verliezende partij betaald de gerechtskosten, alsook een vastgesteld deel van de advocaat kosten RPV.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rgee
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 13 okt 2015 15:14

oke bedankt voor alle info, hopelijk worden mijn ouders een lijdensweg bespaard...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2015 15:20

Als dit voor de rechtbank komt zal de rechter toch even zijn voorhoofd fronsen hoor, 10.000€ a 60€ /maand dit is meer dan 13,5 jaar af te betalen.
Niet dat er daar iets mis mee is hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 13 okt 2015 20:18

Als dit voor de rechtbank komt zal de rechter toch even zijn voorhoofd fronsen hoor, 10.000€ a 60€ /maand dit is meer dan 13,5 jaar af te betalen.
Niet dat er daar iets mis mee is hoor.
En renteloos aan een vreemde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#10 , 15 okt 2015 10:41

Hij was toen de 'schoonzoon', dus dat is niet echt een vreemde, maar het is inderdaad wel een raar afbetalingsplan.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”