Buitenland

icecream
Topic Starter
Berichten: 15

Buitenland

#1 , 06 jul 2015 00:54

Hallo wij gaan scheiden met EOT en hebben al afspraak gehad met notaris en daar onze afspraken uitgelegd. De bedoeling is dat vrouw naar buitenland vertrekt als de echtscheiding in orde was en dat zij 3000euro betaalde van schulden en ze wilde dit op een rekening storten bij notaris en dan vrijgeven als scheiding rond was. Zij woont nu een maand met haar broer en beloofde mij dat ze niet zou vertrekken vooraleer hier alles in orde was !
Zo heeft ze een procedure lopen met RVA en die eisen een terugbetaling van 1000euro, wij hebben onze belastingen ook online ingevuld en deze zouden voor de 15/07/2015 ondertekend moeten zijn door ons. Haar adres staat ook nog met mij dus post krijg ik van haar nog .
En nu komt het zij is ondanks afspraken toch vertrokken naar buitenland (Marokko) zonder mij op de hoogte te brengen, dus haar belastingen zijn niet ondertekend gevolg is volgens mij een boete ? Ik kan haar niet contacteren en vrees dat zij terug gaat komen als de papieren moeten ondertekend worden en dan weer vertrekt ! Nu stel ik mij de vraag wat met die 3000euro en de boetes die zij nog heeft met RVA en belastingen ? Ik heb ook ondertussen haar adres hier laten schrapen aangezien ik post en aangetekende brieven krijg voor haar en weet niet wat ermee.
Wat kan ik hier tegen doen ?
Mvgr willy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 06 jul 2015 15:00

Weinig. Onderlinge afspraken hebben geen derdenwerking. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, zullen ze die schulden op u verhalen. Van een kale kip (uw vrouw) valt niets te plukken, zeker niet als die kip zich ook nog eens in het buitenland bevindt.

Mijn tip: altijd boter bij de vis. Afspraken maken over dit soort dingen met iemand die naar hett buitenland vertrekt, haalt vaak weinig uit. Zij heeft er weinig voordeel bij om haar afspraken na te komen.

icecream
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 07 jul 2015 01:38

Hallo dus ik sta met mijn rug tegen de muur? Momenteel staat zij ook nog op de ziekenkas ik heb dat daar gemeld dat ze in het buitenland zit, volgens mij is iemand die op vakantie zit, die is ook werkbekwaam ! Kan ik de rekeningen die op haar naam binnenkomen niet gewoon bijhouden en niet betalen zodat zij er toch voor opdraait ? En de maanden dat zij in het buitenland zit kan ik dan niet de helft van de hypotheek vragen ? Zij heeft trouwens bij notaris gezegd dat ze 3000euro ging storten op een rekening telt zo iets niet als je dat met notaris toegeeft ?

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 07 jul 2015 08:22

Nee. Zo werkt het niet. Jullie zijn (neem ik aan) in gemeenschap van goederen getrouwd en zijn samen die hypotheek aangegaan. Dat betekent dat je aansprakelijk bent voor elkaars schulden en dat je voor de hypotheek beiden hoofdelijk aansprakelijk bent.

Een schuldeiser hoeft geen rekening te houden met de door jullie onderling gemaakte afspraken, niet met de inhoud van deze afspraken en ook niet met het al dan niet nakomen van deze afspraken door jullie. Jullie afspraken hebben immers geen derdenwerking. Logisch. Je zou anders immers in theorie kunnen afspraken dat degene die in België verblijft helemaal niets meer betaalt en degene die in bv. Zimbabwe verblijft alles betaalt. Dat is voor een schuldeiser geen doen. Ook afspraken gemaakt in het bijzijn van een notaris hebben in dit geval geen derdenwerking naar schuldeisers toe en zelfs 'n uitspraak van de rechter niet. De schuldeiser kan verhalen op beiden, de onderlinge afspraken zeggen iets over wie van jullie een vordering heeft op de ander na het betalen van de schulden. Uitzondering zijn schulden die zijn aangegaan zonder jouw toestemming, terwijl je er wel toestemming voor had moeten geven. Maar de hypotheek is in elk geval niet zo'n schuld.

De rekeningen die op haar naam binnenkomen kun je bijhouden en niet betalen, maar ik geloof er weinig van dat de schuldeisers dat kunnen verhalen op iemand die in Marokko verblijft. Ze bezit wel een woning (jullie woning), dus daar zou men beslag op kunnen leggen. Uiteindelijk ben jij in principe wel aansprakelijk voor haar schulden. Als de helft van de hypotheek niet aan de kredietverstrekker wordt betaald, zal je huis uiteindelijk op termijn executoriaal verkocht worden.

Je kunt haar ook de helft van de hypotheek vragen, maar of ze dat gaat betalen... Ik denk van niet. Ik ken het hele verhaal niet en ook de afspraken niet, maar het lijkt erop dat ze afspraken heeft gemaakt om zo zonder al teveel gezeur naar het buitenland te vertrekken en nu zoiets heeft van "Het zal allemaal wel, ik heb in Marokko toch niet veel last van Belgische schulden". Die 3.000 euro zal ze of niet hebben of als ze ze wel heeft, dan zal ze die gebruiken om in Marokko een leven op te starten en niet om Belgische schulden te vereffenen.

Het is heel vervelend allemaal. Het beste is m.i. accepteren dat je van haar niet veel meer te verwachten hoeft qua betalingen en z.s.m. de zaken regelen m.b.t. de echtscheiding, hypotheek, etc.

icecream
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 07 jul 2015 19:04

Ik wil jullie alvast bedanken met je uitleg. Heb echter nog 1 vraagje ? Er kunnen volgens mij een paar verschillende scenario's gaan voordoen voor zo goed ik haar ken. Ze komt op het einde tekenen en houdt zich niet aan afspraken en zo snel mogelijk weer naar ginder of ze komt gewoon niet opdagen als er getekend moet worden en denkt zit hier toch in een niet Europees land dus andere wetten, hoe zit het dan voor mij als ze dat kiest ? Of ze komt binnen een maand terug naar Belgie omdat haar geld op is en haar vriend niet meer kan onderhouden en die zegt dank u wel en tot volgende keer.
Nu moet ikzelf toegeven dat ik iemand ben die zich aan afspraken houdt als ik die maak, en ben dus toch van plan om haar aan de oorspronkelijke afspraken te laten houden en daar bedoel ik mee dat ze eens hier in Belgie is er voor zal moeten werken gaan ! Hoe ik dat ga doen is door haar te verplichte terug in ons huis te wonen en er op toezien dat ze werkt, hoort nogal hard aan maar wat zij van plan is dat noem ik ook op zijn zachts uitgedrukt niet normaal! Per slot van rekening het ben ik niet die vreemd gegaan is en zij is de oorzaak van scheiding dus moet ze er ook maar voor opdraaien.
tx

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 07 jul 2015 19:30

Alles kan, maar afgaande op het verhaal lijkt het me dat ze zich niet aan die afspraken gaat houden. Of ze heeft die 3.000 euro niet of ze besteedt ze liever ergens anders aan. In Marokko zal ze ook wel niet genoeg geld verdienen om überhaupt de maandelijkse rekeningen mee te kunnen betalen. Al zou ze dat willen. Als mevrouw niet komt opdagen, kan een EOT niet plaatsvinden. Haar toestemming is er dan immers niet. Dan zult u echtscheiding moeten aanvragen omdat uw vrouw is vertrokken uit de echtelijke woning. Houdt het dan even op bestemming onbekend, anders moet er straks in Marokko betekend gaan worden. Dat maakt de procedure onnodig kostbaar.

Je kunt haar niet verplichten om tegen haar zin bij jou te wonen. Samenwonen is verplicht als gehuwd stel, maar in die zin dat als je dat niet doet, je de scheiding aan kunt vragen. Je kunt niet afdwingen dat iemand met jou samenwoont. Net zo min als dat jij haar niet kunt dwingen om te gaan werken. Dat zij is vreemd gegaan doet daar allemaal niets aan af.

Je moet 'het recht' en 'gelijk hebben qua fatsoensnormen' wat los van elkaar zien.

Ik blijf bij mijn tip dat je het beste alles z.s.m. voor jezelf kunt regelen en je niet teveel van haar aan moet trekken. Het is het niet waard. Het huwelijk is kapot, ze komt haar afspraken niet na en dus kun je beter je energie steken in dit z.s.m. af te handelen in plaats van het maar door te laten etteren.

icecream
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 13 jul 2015 23:55

Als ik dus de echtscheiding aanvraag omdat zij de woning heeft verlaten bestemming onbekend dan kan ik dat laten doen bij het vredegerecht, geen advocaat dus? Welke procedure volgt er dan gaat zij toch nog moeten komen tekenen en wat indien zij nergens meer te vinden is? Hoelang duurt het dan voor ik gescheiden ben of kan ik dan in principe nooit scheiden en verantwoordelijk zijn voor haar schulden?
Haar zus heeft mij laten weten dat het eruitziet dat ze van plan is niks meer te laten horen en liefst geen contact met haar familie ! Zij moet zich hier in Belgie toch ook laten "schrapen" wat betreft sociale diensten ect ? Staan daar geen straffen op als zij toch ooit terug komt ?
Ik vindt dat zoiets criminele activiteiten mag genoemd worden en dat zo'n een persoon moet geseind staan en uitgeleverd aan Belgie ! TOCH ??
Nu begrijp ik goed als je soms op media hoort van een gezinsdrama, want daar ben ik ook in staat voor moest ik haar nu ontmoeten ! Sorry

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 14 jul 2015 07:57

Je moet ook aanvaarden dat iedereen een vrijheid heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 27 jul 2015 08:53

De rechtbank van eerste aanleg van de laatste echtelijke verblijfplaats of van de woonplaats van de verweerder is de bevoegde rechtbank. Nadat mevrouw één jaar vertrokken is, kunt u eenzijdig de echtscheiding verzoeken. Na de uitspraak kan er nog 'n maand in beroep worden gegaan tegen de uitspraak, daarna is de echtscheiding definitief. U kunt dus altijd scheiden. Voor de schulden blijft u aansprakelijk. Onderlinge afspraken en gerechtelijke uitspraken hierin, hebben geen derdenwerking naar schuldeisers.

U dient vast te laten stellen dat ze vertrokken is. U dient hiervan dus melding van te maken bij de gemeente, waarna de wijkagent haar vertrek vast komt stellen en de gemeente haar zal schrappen. Zolang u geen actie onderneemt, gebeurt er niets. Fraude met de sociale dienst staan straffen op. Maar goed, wat heeft u daar in dit geval aan?

Interpol, België en Marokko hebben wel wat beters te doen dan dit soort mensen te seinen, op te sporen en uit te leveren. Ik begrijp uw frustratie, maar ik constateer ook dat u zelf helemaal niets doet om deze situatie op te lossen. U blijft maar doorratelen over wat er met haar zou moeten gebeuren, etc. U kunt beter eens beginnen met te doen wat u moet doen. Dan bent u er in elk geval binnen 1,5 jaar van verlost.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”