inbeslagname van persoon die niets bezit

Cloudsurfer
Topic Starter
Berichten: 1

inbeslagname van persoon die niets bezit

#1 , 20 apr 2015 20:06

Beste,

in augustus 2009 heb ik een ongeluk gehad met mijn vespa. Ik heb toen een voetganger aangereden maar de tegenpartij is in fout gesteld. Deze persoon had geen familiale verzekering waardoor het een juridisch gevecht is geweest. na 6 jaar is het vonnis definitief. De tegenpartij is mij om en bij de 6000 euro verschuldigd. Nu is het zo dat deze persoon in armoede leeft en dus absoluut geen 6000 euro aan spullen in zijn huis heeft. over 2 weken gaat de deurwaarder langs bij de tegenpartij maar ik heb er dus geen hoop in dat ik mijn geld ga krijgen.

Hebben jullie ervaring met inbeslagname van goederen bij personen die niets bezitten en ook werkloos zijn ?
Stel dat er voor enkele honderden euro's is in beslag genomen, hoe geraak ik dan aan het resterende bedrag? Het zou leuk zijn om te horen dat er nog een back-up plan is.

Ik heb komende week nog een afspraak bij mijn advocaat en wil zelf ook voorbereid zijn want alle andere keren als ik erachter vroeg dan was het a
ntwoord dat het zover nog niet is.

Alvast vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2015 05:44

Wat het beslag van goederen betreft, kan men de noodzakelijke spullen niet in beslag nemen zelfs een TV mag blijven staan.

Nu is de vraag gaan je kosten niet hoger zijn dan de opbrengst van een paar spullen van iemand die niks bezit.

Als hij werkloos is dan kan je tot 1069€ niks in loonbeslag nemen, en tot 1148€ kan je 17€ beslag laten leggen dus dit vergaat ook al in de kosten.

Je eigen opschrift vertelt hier toch wel het hele verhaal " inbeslagname van persoon die niets bezit" een kei dit pelt men niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 apr 2015 10:21

Je kan hem wel de rest van uw, of zijn leven, blijven opvolgen totdat hij eens genoeg centen heeft. Maar dat opvolgen kost natuurlijk ook.
Hoe oud is die persoon? Indien reeds oud en gepensioneerd laat je het best zo. Indien nog jong kan die nog aan het werk raken of erven, of de lotto winnen.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 21 apr 2015 11:57

Ben eens benieuwd wat deze advocaat nu te zeggen heeft ???

Ik hoop alvast dat TS deze raadsman heeft kunnen kaderen in een "rechtsbijstandverhaal" bvb ... als TS moet betalen voor deze diensten van "het is nog zover niet" dan was deze bewering natuurlijk wel waar maar ze is hoogst kortzichtig.

k.b.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 25 apr 2015 17:19

Als hij werkelijk onvermogend is, best ofwel een kruis maken erover, ofwel the long game spelen: verjaring stuiten indien nodig, geduldig wachten tot hij er financieel wat bovenop komt of erft en dan toeslaan, in de hoop dat al niet een hele straat bevoorrechte schuldeisers hetzelfde doen. Maar zend niet in het wilde weg deurwaarders, dat kost enkel u geld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 25 apr 2015 18:36

Wat zegt uw verzekeraar hierover?

Ruim 10 jaar geleden ben ik met mijn wagen aangereden geweest door een fietser, ik had een getuige en was overduidelijk in mijn recht. De schade bedroeg een 2500 euro.
Omdat de fietser een Kosovaarse asielzoeker was, was er een 'vermoeden van onvermogen'. Daarom wilde mijn verzekeraar in eerste instantie de rechtbank vermijden, want die bijkomende kosten konden immers moeilijk gerecupereerd worden. Er zou een inspecteur van de verzekering bij de fietser langsgaan om het eventuele onvermogen van de fietser vast de stellen. Indien het onvermogen kon vastgesteld worden dan zou de schade aan mijn wagen vanuit 'een fonds' vergoed worden. De fietser die de procedure waarschijnlijk niet begreep heeft echter vanuit angst en onwetendheid de inspecteur niet willen binnenlaten. Hij had dat beter wel gedaan.
Daarop is mijn dossier alsnog naar de politierechtbank gegaan en werd mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Tegenpartij had plots ook een advocaat via het OCMW. Ik won de zaak en ben uiteindelijk volledig vergoed geweest door de tegenpartij. Hoe hij dat gefinancierd heeft weet ik niet, mogelijk had het OCMW daar een hand in.

Mijn verzekeringsmakelaar heeft mij toen over heel de lijn goed geholpen en heeft mij steeds op de hoogte gehouden van de procedure.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 25 apr 2015 21:25

Nochtans ligt een oplossing binnen handbereik:
indien onvermogend kan men nog steeds ter compensatie de schuldenaar verplicht klusjes laten uitvoeren bij/voor de benadeelde partij.
bv.: x aantal jaren gazon maaien, ruiten zemen, enz.
Zoiets als werkstraf in strafzaken, maar dan toegepast op burgerlijk vlak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 apr 2015 23:07

Dwangarbeid verplichten is moeilijk te verantwoorden. Werkstraf heeft steeds een alternatief voor wie het niet wil doen.

skabalie
Berichten: 178

#9 , 27 apr 2015 21:32

Als de schuldeiser, alsnog in collectieve schuldbemiddeling zou gaan, dan kan er een procedure gedaan worden, waardoor de schuldeiser kwijtschelding krijgt. Ik Denk, dat je daar weinig kan aan doen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 27 apr 2015 21:42

Als de schuldeiser, alsnog in collectieve schuldbemiddeling zou gaan, dan kan er een procedure gedaan worden, waardoor de schuldeiser kwijtschelding krijgt. Ik Denk, dat je daar weinig kan aan doen.
Bedoelt u de schuldenaar?

skabalie
Berichten: 178

#11 , 27 apr 2015 22:36

Als de schuldeiser, alsnog in collectieve schuldbemiddeling zou gaan, dan kan er een procedure gedaan worden, waardoor de schuldeiser kwijtschelding krijgt. Ik Denk, dat je daar weinig kan aan doen.
Bedoelt u de schuldenaar?
Ja, de schuldenaar, ik ben al een tijdje uit die materie, (heb er zelf ook ingezeten/meegemaakt).
Mijn excuses voor de fout, en mijn dank voor de oplettende lezer.

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 28 apr 2015 22:43

Is een vonnis .... dus kwijtschelding van dat soort schulden ...denk het niet.

skabalie
Berichten: 178

#13 , 03 mei 2015 20:59

Dit kan nog komen, als de schuldenaar in collectieve schuldbemiddeling gaat.
Maar het kan ook zijn, als hij dit doet, je een deel van je geld terug ziet.
Ik weet niet, of je dit kan opvolgen.
Maar als de schuldenaar eerlijk is, zal je automatisch een aanschrijven ontvangen als hij een cs aangaat en wordt toegekend.

PaulB
Berichten: 49

#14 , 13 jul 2015 19:04

Heb hier reeds enkele jaren een gelijkaardige zaak lopen, enkele duizenden euro's te goed maar nog geen cent gezien.
Onvermogend... en je mag fluiten naar je centen, ik hou de handel en wandel van de schuldenaar een beetje in het oog, van zodra ik weet dat hij terug vast werk heeft ouzo stuur ik een deurwaarden, nu kan die mens daar toch niets gaan doen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”