Nog iets aan te doen?

phildea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Haaltert

Nog iets aan te doen?

#1 , 14 apr 2015 21:56

Hallo,

ik ben een schuldeiser van mijn ex die een collectieve schuldenregeling heeft.

In december kreeg ik van zijn schuldbemiddelaar een voorstel tot afbetaling. Op zich was ik hier niet mee akkoord, maar mijn toenmalige advocaat zei me toen dat het de moeite niet was om bezwaar in te dienen om volgende reden: zijn inboedel is niet genoeg waart om degene te betalen die het zou moeten komen aanslaan.
Leek me op zich een geldige reden, het zou me meer geld kosten dan ik zou terug krijgen.

Er zijn sinds februari een aantal dingen naar boven gekomen waardoor ik het voorstel in vraag stel.
In het voorstel staat dat hij samen woont met zijn vriendin, wil dit dan niet zeggen dat ze de huur moeten delen?
Hij is in oktober verhuisd naar een huis waar hij € 800 huur betaald, met als gevolg dat hij € 1300 leefgeld krijgt.
Ondertussen zie ik hem rondrijden met zijn wagen, waar hij nieuwe stukken voor koopt en de wagen heeft plots een matte kleur ipv een glans kleur.
Ik zie dit omdat ik een kind heb samen met hem en hij het kind wekelijks ophaalt.

Vorige week kreeg ik het vonnis van de arbeidsrechtbank in de bus. Maar met deze laatste informatie heb ik er echt moeite mee om tevreden te zijn met de 40.89% die hij mij, normaal, zal terug betalen over de komende 7 jaar.

Zou het zinvol zijn om in beroep te gaan?

Alvast bedankt voor het lezen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2015 07:14

Het enige wat je zou kunnen krijgen is dat het je terug een hoop centen gaat kosten en om uit eindelijk niks meer krijgen.

Dat hij boven zijn stand leeft kan jij daar niks aan doen, hij heeft misschien een vriendin die het bekostigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 apr 2015 09:00

Ik weet niet wat je bedoeld met die 40,89%. Schuldbemiddelaar maakt een voorstel op, en verdeeld het budget aan alle schuldeisers. Aan de grote van de schuld word jaarlijks het budget uitbetaald aan de schuldeisers. Voor u zal dat 40,89% van dat budget zijn 7 jaar lang. Zijn er heel veel schulden en het budget te klein om op die 7 jaar alle schuldeisers te betalen, worden de overige kwijtgescholden.
Om als enige schuldeiser in beroep te gaan is heel riskant, je moet heel grondige redenen hebben of zou u enorm kunnen teleurstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

phildea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Haaltert

#4 , 15 apr 2015 17:10

@ denlowie: daar vreesde ik al voor.. Hoe komt het dat de schuldenaar zo "beschermd" wordt en je als schuldeiser niet mee kan doen dan tevreden zijn met hoe zijn situatie is. Wat zijn je rechten als schuldeiser dan?

@ sloeberken: Ik zou op het einde van die 7 jaar een totaal van 40.89% terug gekregen moeten hebben. Hij heeft 16.000 euro schulden en omdat hij zo duur gaat wonen bv blijft er maandelijks nog maar 75 euro over om de schuldeisers af te betalen.
Waarom kan hij boven zijn stand leven? Ik heb 3 jaar elke euro moeten omdraaien om rond te komen, om zijn schuld te betalen. Hoe kan het dan zijn dat hij op een comfortabele manier alles kan betalen en zich nog extra's kan kopen. Hoe gaat hij het dan ooit leren om met geld om te gaan..

Als ik de bemiddelaar mag geloven, kan hij nog steeds schulden maken. Ze kunnen hem niets afnemen..

Mijn excuses voor de frustratie. Emotioneel is dit voor mij heel moeilijk te vatten..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 15 apr 2015 22:00

Als je in collectieve schuldenregeling bent, mag je geen schulden bijmaken, of ze kunnen de regeling intrekken. Je staat ook op de zwarte lijst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2015 06:34

Als ik de bemiddelaar mag geloven, kan hij nog steeds schulden maken. Ze kunnen hem niets afnemen..

.
Er is niemand die iemand die in CSR zit nog iets gaat lenen, en dat de personen die in de CSR zit beschermd worden is wel te danken aan de schuldeisers die veel te gemakkelijk geld lenen aan personen, ik heb het hier niet over de privé personen die andere mensen willen helpen of mensen die geld te goed hebben door alimentatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 16 apr 2015 14:10

Dat klopt niet.

De beschikking van toelaatbaarheid heeft onder meer tot gevolg dat het vermogen van de schuldenaar onbeschikbaar wordt en hij zijn onvermogen niet mag vergroten. Zie art. 1675/7 § 3 van het Ger. W.

§ 3. De beschikking van toelaatbaarheid houdt voor de verzoeker het verbod in om, behoudens toestemming van de rechter :
- enige daad te stellen die een normaal vermogensbeheer te buiten gaat;
- enige daad te stellen die een schuldeiser zou bevoordelen, behoudens de betaling van een onderhoudsschuld voor zover deze geen achterstallen betreft;
- zijn onvermogen te vergroten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

phildea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Haaltert

#8 , 16 apr 2015 17:20

Maar op zich, als hij schulden blijft maken bij personen die hem toch geld lenen (gewoon omdat ze van niets weten) zetten ze die bemiddeling wel stop maar staan de schuldeisers in de kou.

Hij heeft vooral schulden bij verhuurders, de overheid en bij mij.

Als hij een schuld heeft openstaan bij de verkeersbelasting, mag hij in principe dan nog rondrijden? Als hij een accident heeft met mijn dochter erbij, wat zijn dan de gevolgen voor mij?

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 17 apr 2015 14:20

Is zijn verkeersbelasting /verzekering NU betaald of is dat van de vorige jaren?
Indien nu niet betaald zijn er uiteraard problemen met 'een voertuig in het verkeer brengen zonder...'

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”