Eenzijdige beëindiging overeenkomst met onmiddellijke ingang

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

Eenzijdige beëindiging overeenkomst met onmiddellijke ingang

#1 , 05 mar 2015 15:12

Het gaat over de onthaalouderdienst waar mijn dochtertje gaat...

We hebben zogezegd een factuur te laat betaald.... Ik heb op een of ander belachelijk document in november het adres van mijn ouders perrongeluk (uit oude gewoonte) ingevuld, dit document ging niet over een adreswijziging ofzo, maar was wel een document dat diende als schriftelijke overeenkomst. Ik heb het ingevuld en met mijn handtekening doorgeven aan mijn onthaalouder, en zij heeft het op haar beurt doorgegeven aan de dienst... Mijn ouders hebben nooit post van hun gehad. Originele factuur hebben ze teruggekregen van de post 'niet bezorgbaar'... Sturen ze pas 3 maand later een nieuwe factuur (18 februari), factuur gedateerd in december ofzo, en ook de nieuwe factuur, die gedateerd was met een datum van meer als een week voordat de envelop afgestempeld was.... Wij betalen die braaf binnen de 14 dagen volgend op de afstempeldag van de brief (wat wij beschouwen als de wettelijke termijn, weet dit niet zeker?), de dag dat we betaalden kregen we een nieuwe rappel, met 14€ extra kosten. We weigeren die te betalen, en ze beëindigen met onmiddellijke ingang de overeenkomst.

Dat kan toch niet zomaar? Of wel?

Ik heb momenteel geen werk, en ze gaat 2 dagen zodat haar plekje gereserveerd blijft voor moest ik werk vinden. Ik betaal en laat haar dus al meer dan een jaar naar de opvang gaan, omdat ik anders geen oplossing heb als ik werk vind (ondertussen ook nieuwe zwangerschap gehad enzo)... Vind het vooral erg voor ons dochter, ze ging zo graag, begint binnenkort naar school te gaan, en vind het ook spijtig dat ik geen gepast afscheid heb kunnen nemen van de onthaalouders zelf (ik ben zon'n sentimenteel geval, zeker als het over mijn kinderen gaat)...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 mar 2015 15:31

Een factuur heeft geen wettelijke termijn, tenzij het op de factuur vermeld staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 mar 2015 15:44

U zet op een document dat dient als schriftelijke overeenkomst een foutief adres.
U betaalt de reeds achterstallige factuur dan pas 14 dagen nadat ze binnenkomt

Mijn donkerbruin vermoeden is dat u de overeenkomst met de onthaaldienst eens grondig moet nalezen, en dat daar allemaal netjes in staat wat er gebeurt bij niet-betaling, welke extra kosten daar bij komen kijken, en wat de gevolgen zijn als u die niet betaalt.

Onthaaldiensten kunnen slechte betalers missen als kiespijn, er staan meer dan voldoende wachtenden nà u, en wees maar zeker dat men liever kinderen heeft die de volle werkweek onthaald worden ...

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 05 mar 2015 15:45

De fout begint bij u door een verkeerd adres op te geven. U woont niet meer op het opgegeven adres, waardoor de factuur niet bezorgd kan worden.

Om dan drie maanden te moeten wachten op de correctie is veel, al is er natuurlijk tijd nodig bij het over- en weersturen van de brief en uw correct adres op te zoeken. Maar toch, 3 maanden is lang.

Intussen gaat het wel om een schuld van november, u zou toch ook moeten hebben beseffen dat er iets niet klopte, ze doen die kinderopvang niet gratis he. Als u dan weet dat de fout bij u ligt, was het beter geweest de factuur meteen te betalen. De houding die u toonde is niet meteen de beste, neem daarbij de vraag-aanbod problematiek van de kinderopvang en dan kan ik mij voorstellen waarom men niet langer met u wil samenwerken.

Is er nog enige kans op bemiddeling (mits betaling van de 14 euro)? Als de opvang inderdaad zo belangrijk is voor u, zou ik hier toch voor proberen te gaan.

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 05 mar 2015 16:05

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen. Pas 3 maanden na de zending die ze terug hebben gekregen, hebben ze actie ondernomen en ons een herinneringsfactuur gestuurd op dit adres.

Tja, ik ben momenteel genoodzaakt om thuis te blijven, onze jongste dochter heeft een aangeboren afwijking aan de luchtwegen en moet uit de opvang gehouden worden om ziektekiemen te vermijden. Ik ben ondanks de situatie toch wel aan't solliciteren en de afspraak met de onthaalouder was, dat als ik werk vond, dat ons jongste dochter tóch onmiddellijk met de opvang kon starten, al komt ze nu niet. De oudste gaat over 1,5 maand naar school beginnen gaan. Ze ging graag naar de onthaalouder, maar op die 1,5 maand steekt het ook niet.
Ik vind het vooral erg dat ik nu die belofte kwijt ben van onmiddellijk opvang te kunnen hebben.

Ik denk, mits betaling van die 14 euro, dat de dienst wel wil buigen. Ik vrees dat we écht oprecht niet hadden gemerkt dat de facturen achterbleven. Van de andere kant zijn er toch ook veel fouten gebeurd langs hun kant. Het kan toch niet dat wij brieven ontvangen in februari die in november/december gedateerd zijn?

Ik begrijp jullie reactie wel. Maar we hebben een moeilijk verleden met de dienst. De dag voor ons huwelijk hebben ze me 5x gebeld voor een document in orde te maken wat al lang in orde was (ik had mijn mail negekeken en het was ook echt wel degelijk in orde en ze hadden, zoals ik altijd vraag, zelfs bevestiging gestuurd dat ze het goed ontvangen hadden)..
En dat is niet het enige...
We krijgen ook vaak facturen bijvoorbeeld: factuurdatum: 12 februari, te betalen voor 26 februari, maar we ontvangen die pas effectief op 24 februari, met stempel van 23 februari. Daarbij komt dat het dan ook vaak einde van de maand is, en we hebben dan meestal geen geld op de rekening staan door omstandigheden. Zucht :( .... Het is moeilijk uit te leggen hoe we ons voelen, maar het is ook een hoop opgebouwde frustratie tov. die dienst...

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 05 mar 2015 16:05

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen. Pas 3 maanden na de zending die ze terug hebben gekregen, hebben ze actie ondernomen en ons een herinneringsfactuur gestuurd op dit adres.

Tja, ik ben momenteel genoodzaakt om thuis te blijven, onze jongste dochter heeft een aangeboren afwijking aan de luchtwegen en moet uit de opvang gehouden worden om ziektekiemen te vermijden. Ik ben ondanks de situatie toch wel aan't solliciteren en de afspraak met de onthaalouder was, dat als ik werk vond, dat ons jongste dochter tóch onmiddellijk met de opvang kon starten, al komt ze nu niet. De oudste gaat over 1,5 maand naar school beginnen gaan. Ze ging graag naar de onthaalouder, maar op die 1,5 maand steekt het ook niet.
Ik vind het vooral erg dat ik nu die belofte kwijt ben van onmiddellijk opvang te kunnen hebben.

Ik denk, mits betaling van die 14 euro, dat de dienst wel wil buigen. Ik vrees dat we écht oprecht niet hadden gemerkt dat de facturen achterbleven. Van de andere kant zijn er toch ook veel fouten gebeurd langs hun kant. Het kan toch niet dat wij brieven ontvangen in februari die in november/december gedateerd zijn?

Ik begrijp jullie reactie wel. Maar we hebben een moeilijk verleden met de dienst. De dag voor ons huwelijk hebben ze me 5x gebeld voor een document in orde te maken wat al lang in orde was (ik had mijn mail negekeken en het was ook echt wel degelijk in orde en ze hadden, zoals ik altijd vraag, zelfs bevestiging gestuurd dat ze het goed ontvangen hadden)..
En dat is niet het enige...
We krijgen ook vaak facturen bijvoorbeeld: factuurdatum: 12 februari, te betalen voor 26 februari, maar we ontvangen die pas effectief op 24 februari, met stempel van 23 februari. Dan is het moeilijk op tijd betalen, als je bedenkt dat de bank regelmatig 3 dagen verwerktijd nodig heeft. Daarbij komt dat het dan ook vaak einde van de maand is, en we hebben dan meestal geen geld op de rekening staan door omstandigheden. Zucht :( .... Het is moeilijk uit te leggen hoe we ons voelen, maar het is ook een hoop opgebouwde frustratie tov. die dienst...

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 05 mar 2015 16:05

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen. Pas 3 maanden na de zending die ze terug hebben gekregen, hebben ze actie ondernomen en ons een herinneringsfactuur gestuurd op dit adres.

Tja, ik ben momenteel genoodzaakt om thuis te blijven, onze jongste dochter heeft een aangeboren afwijking aan de luchtwegen en moet uit de opvang gehouden worden om ziektekiemen te vermijden. Ik ben ondanks de situatie toch wel aan't solliciteren en de afspraak met de onthaalouder was, dat als ik werk vond, dat ons jongste dochter tóch onmiddellijk met de opvang kon starten, al komt ze nu niet. De oudste gaat over 1,5 maand naar school beginnen gaan. Ze ging graag naar de onthaalouder, maar op die 1,5 maand steekt het ook niet.
Ik vind het vooral erg dat ik nu die belofte kwijt ben van onmiddellijk opvang te kunnen hebben.

Ik denk, mits betaling van die 14 euro, dat de dienst wel wil buigen. Ik vrees dat we écht oprecht niet hadden gemerkt dat de facturen achterbleven. Van de andere kant zijn er toch ook veel fouten gebeurd langs hun kant. Het kan toch niet dat wij brieven ontvangen in februari die in november/december gedateerd zijn?

Ik begrijp jullie reactie wel. Maar we hebben een moeilijk verleden met de dienst. De dag voor ons huwelijk hebben ze me 5x gebeld voor een document in orde te maken wat al lang in orde was (ik had mijn mail negekeken en het was ook echt wel degelijk in orde en ze hadden, zoals ik altijd vraag, zelfs bevestiging gestuurd dat ze het goed ontvangen hadden)..
En dat is niet het enige...
We krijgen ook vaak facturen bijvoorbeeld: factuurdatum: 12 februari, te betalen voor 26 februari, maar we ontvangen die pas effectief op 24 februari, met stempel van 23 februari. Daarbij komt dat het dan ook vaak einde van de maand is, en we hebben dan meestal geen geld op de rekening staan door omstandigheden. Zucht :( .... Het is moeilijk uit te leggen hoe we ons voelen, maar het is ook een hoop opgebouwde frustratie tov. die dienst...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2015 16:11

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen.
De factuur zal dan ook niet aan uw ouders gericht geweest zijn maar aan u. Misschien hebben uw ouders nog een postbode van het uitstervende soort dat de regeltjes wel kent.

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 05 mar 2015 16:14

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen.
De factuur zal dan ook niet aan uw ouders gericht geweest zijn maar aan u. Misschien hebben uw ouders nog een postbode van het uitstervende soort dat de regeltjes wel kent.
Is het dan zo normaal dat die dienst geen actie onderneemt als ze post terugkrijgen?

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 05 mar 2015 16:15

Laat het mij opnieuw samenvatten:

- ik vul perrongeluk op een officieel document mijn ouderlijk adres in
- dienst beweert dat ze daar een factuur naartoe hebben gestuurd en terug gekregen hebben (mijn ouders hebben er nooit iets van gehoord, hebben ook geen post geweigerd aan te nemen ofzo)
- 3 maanden later ontvangen wij ineens op ons huidige adres de openstaande facturen
- het is het einde van de maand, we hebben het geld niet direct, dus beslissen begin de maand erop (2 weken later) te betalen
- mijn man betaalt de factuur, en diezelfde dag krijgen we een rappel met extra kosten aangerekend, die hij niet betaald aangezien hij de vorige factuur al betaald had.
- de dienst belt hem en zegt dat die 14€ extra kosten betaald moeten worden of anders beëindigen ze de overeenkomst

ik zou onszelf echt geen wanbetalers noemen, het is niet dat we dit systematisch doen, of dat we dit expres hebben gedaan. Ik vind daarentegen wel dat de administratieve dienst een wanbeleid voert.. Zeker aangezien ze wel vaker documenten verloren doen enzo...

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 05 mar 2015 16:16

Mijn ouders wonen nog op dat adres en hebben geen factuur ontvangen.
De factuur zal dan ook niet aan uw ouders gericht geweest zijn maar aan u. Misschien hebben uw ouders nog een postbode van het uitstervende soort dat de regeltjes wel kent.
Bekijken de postbodes nu echt of de naam wel bij het adres hoort? Ik kan me niet inbeelden dat ze van iedereen de officiële domicilie natrekken?
Dus je kan nooit post ontvangen die aan jouw geadresseerd is op een ander adres dan waar je woont?

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 05 mar 2015 16:17

Volledig akkoord dat het gedoe met de briefdatum/postdatum niet kan. Maar in dit specifieke geval ligt de fout toch hoofdzakelijk bij u.

Het probleem hier is dat ze waarschijnlijk een wachtlijst hebben, gezien het gebrek aan kinderopvang in Vlaanderen. Ze hebben dan met u een gezin dat (in hun ogen) valse info opgeeft en zo te laat betaalt. Op hun lijst zien ze dan iemand die alle dagen komt en mss stipter betaalt. Mooi is het zeker niet, maar ziet u waar ik naartoe wil?

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#13 , 05 mar 2015 16:22

Natuurlijk, ik begrijp je volkomen... Zucht.. :(

Redrum
Berichten: 574

#14 , 09 mar 2015 09:26

- 3 maanden later ontvangen wij ineens op ons huidige adres de openstaande facturen
- het is het einde van de maand, we hebben het geld niet direct, dus beslissen begin de maand erop (2 weken later) te betalen
- mijn man betaalt de factuur, en diezelfde dag krijgen we een rappel met extra kosten aangerekend, die hij niet betaald aangezien hij de vorige factuur al betaald had.

- Als particulier dien je in principe je facturen 'contant' dwz meteen te betalen. Er is geen wettelijke termijn. Dit is ook perfect logisch: als je een product of dienst niet kan betalen, moet je het maar niet kopen of de verbintenis niet aangaan.
- Je geeft een verkeerd adres op. Je hebt blijkbaar drie maanden niks betaald. Je hebt dat niet door, en dat geld is weg. Je hebt eigenlijk al 3 maanden extra tijd gehad, en nu ga je nog uitstellen. Dat kan je toch moeilijk allemaal in de schoenen van de kinderopvang schuiven? Als je dan toch zo sentimenteel bent, neem dan ook je verantwoordelijkheid, schuif die niet af op de kinderopvang en zorg dat je betaalt wat je moet betalen.

Ik klink nu harder dan op zich de bedoeling is, maarvoor de duidelijkheid lijkt me dat te mogen. Schuldopbouw begint vaak op deze manier. Nu is het een achterstallige factuur met maar 14 euro kosten, maar zoiets gaat doorgaans snel ontsporen.

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#15 , 09 mar 2015 23:55

Ik heb nu alle feiten juist....

Tja, ik begrijp jullie redenering wel, maar toch blijf ik het niet correct vinden.
Ze hebben die ene brief terug gehad met de post, niet leverbaar, maar ik ontvang nu nog steeds maandelijks brieven bij mijn ouders, en die komen steeds aan zonder fout.
Ze ondernemen geen actie als ze post terugkrijgen.
Uiteindelijk krijgen we 3 maanden te laat een factuur. Datum van ontvangst = 17 februari; te betalen vóór 23 januari, dat weet iedereen dat dit niet kan.
Mijn man heeft deze factuur betaald en 2 dagen later kwam de factuur met rappel en met 14€ extra kosten. Die hebben elkaar dus gekruist.
Toen die mevrouw belde, bevestigde ze dat ze de betalingen ontvangen had, maar ze wou toch ook die 14€ nog hebben.
In het reglement staat bij niet-betaling van meer de 3 maanden mogen ze de overeenkomst stopzetten. We hebben uiteindelijk we degelijk binnen die termijn van 3 maanden betaald.
Enja, ze wees ons de vinger dat we regelmatig te laat betalen, maar hier worden minstens wekelijks facturen betaald. Bovendien zijn hun facturen vaak niet meert op tijd te betalen omdat we maar 2 dagen krijgen ofzo, als je de verwerktijd van de bank erbij telt, kán je al niet meer op tijd zijn...

Dat document waarop ik een verkeerd adres gezet had, was ook iets vreemd. Het was blanco, toch moesten wij al tekenen, dat was bij de onthaalmoeder zelf, ze moest dan zelf die papieren zo verzamelen en aan de dienst geven. Erna pas vulden ze op de dienst de blanco dingen in en ondertekenden zij dat. We kregen een exemplaar toegestuurd. Dit is toch ook raar? iets ondertekenen wat pas achteraf ingevuld wordt? Ik had eerst willen weigeren, maar mijn onthaalmoeder vroeg me vriendelijk smekend om het toch te doen, zodat zij geen problemen kreeg...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”