Vergeten schuldeiser

JM84
Topic Starter
Berichten: 16

Vergeten schuldeiser

#1 , 27 nov 2014 20:57

De schuldenregeling is na 3 jaar bijna afgerond.

Nu duikt er volgens de SB plots een "vergeten schuldeiser" op die een vrij groot bedrag opeist en zij heeft dan ook zonder mij op de hoogte te stellen het bedrag betaald.

Ik ben hier niet mee akkoord omdat dit in mijn ogen geen vergeten schuldeiser is!
Ik heb deze schuldeiser 3 jaar geleden persoonlijk op de hoogte gebracht van de CSR, ik heb persoonlijk de gegevens van mijn advocaat en schuldbemiddelaar doorgegeven ( van alles bewijs zwart op wit)
Hij is nooit opgenomen geweest in de aanzuiveringsregel, 3 jaar lang niets over gehoord.

Mag de SB deze schuldeiser zomaar uitbetalen? Zonder mij op de hoogte te stellen? Ik heb al het nodige gedaan om hem in de aanzuiveringsregel op te nemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 nov 2014 11:56

Art.1675/14...§ 2...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘De zaak opnieuw voor de rechter brengen’ houdt niet in dat de schuldbemiddelaar zich in de plaats van de rechter mag stellen. Breng de zaak zelf opnieuw voor de rechter en vorder de vernietiging van de door de schuldbemiddelaar eigenmachtig gedane betalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JM84
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 03 dec 2014 10:50

Dit wil dus eigenlijk zeggen dat de SB op eigen houtje heeft beslist om de openstaande schuld te betalen zonder toestemming van de rechtbank? Begrijp ik het goed want dit is chinees voor mij?
Er is geen nieuwe aanzuiveringsregel opgesteld, enkel een brief gekregen dat er zich enkele dagen geleden een nieuwe schuldeiser heeft aangemeld en dat zij verplicht was deze ook te betalen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 03 dec 2014 13:22

Wanneer een gekende schuldeiser geen aangifte heeft gedaan binnen de maand, dan zal de schuldbemiddelaar hem een herinnering sturen per aangetekende zending met ontvangstbewijs. De schuldeiser heeft dan nog een aanvullende termijn van 15 dagen om aangifte te doen. Indien alsnog geen aangifte wordt gedaan, dan wordt de schuldeiser geacht afstand te doen van zijn schuldvordering en verliest hij het recht om zich voor deze schuld te verhalen op de schuldenaar en de personen die een persoonlijke zekerheid voor hem hebben gesteld (art. 1675/9 §3 Ger.W.). Dit is een zeer strenge sanctie tegenover de stilzittende schuldeiser, zodat een tijdige aangifte niet uit het oog mag worden verloren. Wordt er echter geen aanzuiveringsregeling opgelegd (afwijzing) of wordt de schuldenaar met een herroeping gesanctioneerd, dan herwint de nalatige schuldeiser zijn verhaalsrecht op de schuldenaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JM84
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 09 dec 2014 20:23

Volgens de SB is het geen gekende schuldeiser en volgens mij wel. Hij is nooit opgenomen in de aanzuiveringsregeling, onlangs is de aanzuiveringsregel nog aangepast en ook hier niet in terug te vinden. De SB zegt dat zij niets af wist van deze schuldeiser terwijl ik mijn advocaat en deze schuldeiser persoonlijk op de hoogte heb gebracht waarvan ik bewijs zwart op wit heb..
Ik heb totaal geen vertrouwen meer, zij heeft ook geen aangepaste aanzuiveringsregel opgemaakt, gewoon een brief dat deze schuldeiser zich heeft gemanifesteerd en dat zij uitbetaald heeft.
Is dit normaal vraag ik me dan af?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 09 dec 2014 20:45

De schuldeiser moest de lijst van schuldeisers laten goedkeuren door de arbeidsrechter. Daarom moet hij al deze aanschrijven om de schuld te kennen. Ook een afbetalingsplan opstellen. Eenmaal deze faze voorbij is het te laat voor de nieuwe schuldeisers. (behalve belastingen, ....)
Ofwel heeft de SBL zijn werk niet goed gedaan en zal terug de arbeidsrechter oordelen.
Hopelijk heb je niets achter gehouden want dat is fataal in U geval. Maar aangezien je bewijzen hebt, ook bewijs dat de SBL het wist? is genoeg om deze te laten oproepen.
SBL mag NOOIT op eigen houtje handelen. Het is en blijft U geld waar hij wel over beschikt om in U plaats de schulden die voorkomen op de lijst volgens het afbetalingsplan goedgekeurd door de rechtbank, te betalen.
Als hij daarvan afwijkt is hij in fout, wat zware gevolgen voor hem kan hebben. vb schorsing.

Raar dat de lijst voor een 2e keer is aangepast? Niet normaal en in feite onmogelijk of mis ik iets?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 09 dec 2014 23:15

De schuldeiser moest de lijst van schuldeisers laten goedkeuren door de arbeidsrechter. Daarom moet hij al deze aanschrijven om de schuld te kennen. Ook een afbetalingsplan opstellen. Eenmaal deze faze voorbij is het te laat voor de nieuwe schuldeisers. (behalve belastingen, ....)
Ofwel heeft de SBL zijn werk niet goed gedaan en zal terug de arbeidsrechter oordelen.
Hopelijk heb je niets achter gehouden want dat is fataal in U geval. Maar aangezien je bewijzen hebt, ook bewijs dat de SBL het wist? is genoeg om deze te laten oproepen.
SBL mag NOOIT op eigen houtje handelen. Het is en blijft U geld waar hij wel over beschikt om in U plaats de schulden die voorkomen op de lijst volgens het afbetalingsplan goedgekeurd door de rechtbank, te betalen.
Als hij daarvan afwijkt is hij in fout, wat zware gevolgen voor hem kan hebben. vb schorsing.

Raar dat de lijst voor een 2e keer is aangepast? Niet normaal en in feite onmogelijk of mis ik iets?
Dit kan wel, en deze die de crs aanvraagt moet alle schulden doorgeven, de arbeidsrechtbank geeft aan de bemiddelaar de volmacht om u geld te beheren en al u schulden te betalen. Is niet de rechtbank die de lijst opmaakt maar de bemiddelaar.
Er kunnen later altijd nog lijken uit de kast vallen en dat gebeurd veelvuldig. Wat voor zin heeft het dat de bemiddelaar die schuldeiser weigert, de schuldeiser kan deze altijd opeisen, wat in u crs niet opgenomen was, kan ook niet kwijtgescholden worden. Zou tevreden zijn dat bemiddelaar dit betaald heeft want in crs kunnen er nooit intrest of kosten bijkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 26 dec 2014 15:40

Intresten of kosten van schuldeisers komen er inderdaad niet bij. Maar wel erelonen. En sommige advocaten weten maar al te best hoe ze deze wettelijk kunnen opdrijven. Sommige zijn redelijk maar dat is een kleine minderheid.

Vergeten schuldeiser? Is en blijft een vreemde zaak. Was het niet de taak van de schuldbemiddelaar om ALLE schuldeisers aan te schijven en overeen te komen. Hij heeft daarvoor 6 maand tijd met mogelijk uitstel van nog eens 6 maand. Dus 3 jaar daarna is te laat.
Dat hij dat wel uitbetaald zonder kennis te geven aan de schuldenaar KAN volgens mij niet. Zeker niet zonder akkoord arbeidsrechter.

Maar zoals ik vermoed weten we niet alles om een juist oordeel te kunnen geven.

Valeriaan
Berichten: 20

#9 , 06 jan 2015 20:50

Dit is geen 'vergeten' schuldeiser en wat de schuldbemiddelaar deed kan perfect. Het is een nieuwe schuldeiser omdat hij nooit een officiële kennisgeving van de CSR heeft ontvangen per gerechtsbrief.
Het feit dat u dit al dan niet op papier heeft gemeld doet niets terzake. U had dit aan uw SB moeten melden zodat hij hem een kennisgeving kon laten sturen via de rechtbank.
Enkel indien hij op deze manier in kennis gesteld werd, en hij deed (na een eventuele rappelbrief) géén aangifte van schuldvordering, wordt hij geacht afstand te doen van zijn schuldvordering.

@ Rene: het is nooit te laat voor nieuwe schuldeisers. Iemand die nooit officieel in kennis werd gesteld van een CSR kan immers ook geen aangifte doen, en niet mee opgenomen worden in de aanzuiveringsregeling.

JM84
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 26 feb 2015 10:38

Ik ben er vanaf!! Bij kerstmis heb ik het vonnis ontvangen dat de CSR werd afgesloten, sinds januari ben ik er volledig vanaf!
Ik vraag me enkel nog af of ik een laatste afrekening krijg?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#11 , 26 feb 2015 11:10

... Het feit dat u dit al dan niet op papier heeft gemeld doet niets terzake. U had dit aan uw SB moeten melden zodat hij hem een kennisgeving kon laten sturen via de rechtbank....
Enkel indien hij op deze manier in kennis gesteld werd, en hij deed (na een eventuele rappelbrief) géén aangifte van schuldvordering, wordt hij geacht afstand te doen van zijn schuldvordering.
IK las dat hij dat gedaan had.
...De SB zegt dat zij niets af wist van deze schuldeiser terwijl ik mijn advocaat en deze schuldeiser persoonlijk op de hoogte heb gebracht waarvan ik bewijs zwart op wit heb.
Mijn advocaat was dus NIET de SB maar waarschijnlijk een pro deo.
Kan dus niet toegekomen zijn bij de SB en dan is het inderdaad een nieuwe schuld.

Maar goed, 't is voorbij voor JM84. Hopelijk kan hij zijn leven op een nieuw spoor zetten. Succes ermee.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”