Schuldvordering energie:verkeerde persoon met zelfde naam

Krikke.D
Topic Starter
Berichten: 3

Schuldvordering energie:verkeerde persoon met zelfde naam

#1 , 13 sep 2014 00:44

Wij kregen januari dit jaar een schuldvordering van incassobureau in naam van [energieleverancier].
Het bedroeg meerdere onbetaalde energiefacturen met een totaalbedrag van ~2000 Euro. wij hadden daarvoor nooit een van deze facturen ontvangen of een voorgaande waarschuwing van [energieleverancier] (enkel via deurwaarder).

Op het adres waarop de facturen gemaakt waren hebben wij nooit gewoond en heeft zo ver wij weten niets met ons te maken. Na enkele telefoontjes met [energieleverancier] voor verduidelijking blijkt ook dat de geboortedatum en de identiteitskaartnummer in het contract niet overeenkomen met onze gegevens. Enkel de naam (van mijn vriendin) komt exact overeen met de naam in het contract.
Wij hebben [energieleverancier] en het incassobureau hiervan van op de hoogte gesteld, en daarna was het lange tijd stil, maar nu(sinds augustus) sturen ze ons toch steeds meer dreigende schuldvorderingen sturen en daarbij zit ook een document dat wij door de betwiste gebruiker moeten laten onderteken... voor alle duidelijkheid: wij kennen de betreffende persoon niet en het is niet mijn job om schuldeiser te spelen voor [energieleverancier] denk ik ?

Wij zijn geneigd hier geen energie meer in te stoppen en dit te laten aanslepen tot [energieleverancier] voor het voldongen feit staat dat ze niet eens kunnen aantonen dat mijn vriendin de persoon in kwestie is (voor het gerecht ?)
mij lijkt het duidelijk dat [energieleverancier] hier geen voet heeft om op te staan, maar toch wil ik nu zeker zijn dat we sterk staan als de deurwaarder plots met 2 agenten voor de deur staat.
Welke stappen kunnen wij volgens jullie best nemen ?

- ik beschik over het contract van de "juiste" klant en enkel gesprekken met [energieleverancier] (telefonisch opgenomen en via chat) waar wij hen meerdere keren op de fout wijzen en heb ook hun belofte om dit recht te zetten.
- ik heb nog geen aangetekend schrijven verzonden naar [energieleverancier] of incassobureau (dit lijkt me een goede eerste stap ?)
- wij hebben nog geen advocaat aangesproken o.i.d. hiervoor, zouden ze dit best wel doen en welke (+-)kosten zijn verbonden aan dit soort hulp/advies ?

Dank bij voorbaat voor alle raad en tips !

K.

aanpassing: Alle namen van energieleverancier/incassobureau vervangen om binnen de regels van dit forum te blijven, excuses...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 sep 2014 00:52

Of jullie op dat adres hebben gewoond is niet relevant.
Men kan immers een contract afsluiten voor een woning waar men niet is gedomicilieerd.
Ik begrijp dat beide namen -die van u en die van uw vriendin op het contract staan?

Hoe kom je aan het contract van "de juiste klant" (die u niet kent)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Krikke.D
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 sep 2014 00:58

die van u en die van uw vriendin op het contract staan?
Neen, enkel de naam van mijn vriendin staat vermeld, wij woonden nog niet samen toen de facturen zijn opgemaakt.
mijn vriendin was op dat moment wel al klant bij de energieleverancier (met een ander klantnummer dan dat van de betwiste persoon).
Hoe kom je aan het contract van "de juiste klant" (die u niet kent)?
Op het dossier van het incassobureau staat een klantnummer vermeld, ik heb naar de leverancier gebeld met dit klantnummer en heb zo het online portaal kunnen koppelen aan mijn email adress, daarbij heb ik het paswoord kunnen resetten en toegang gekregen tot alle document met betrekking tot dat klantnummer...
Ik hoop dat ik hierbij geen privacywetgeving gebroken heb, ik wist op dat moment nog niet of dit echt voor mijn vriendin was of een vergissing betrof.

k.
Laatst gewijzigd door Krikke.D op 13 sep 2014 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 sep 2014 01:03

Heeft uw vriendin daar nooit gewoond?
En ook nooit een contract afgesloten voor dat adres?

Indien antwoord op deze beide vragen negatief is dan kunnen ze niets doen.
Aangezien u het contract hebt van de echte klant, dan weet u toch wie het is en kunt u dat doorgeven aan de energieleverancier.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Krikke.D
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 sep 2014 01:13

Aangezien u het contract hebt van de echte klant, dan weet u toch wie het is en kunt u dat doorgeven aan de energieleverancier.
wij hebben dit ook doorgegeven aan de energieleverancier in zeer duidelijk vorm om het hen makkelijker te maken (zie hieronder, uiteraard gecensureerd)

Our Info:

new adress:***** 2870 (current) ; client #: ******296
old adress:****** 1090 (previous) ; client #: ******426
ID#: B ********
National reg#: ********
date of birth: **-**-**

wrong person Info:

adress: *****, 1030 ; client #: ******458
ID#: *******445 (found in the attached contract )
date of birth: ???

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 sep 2014 09:02

In de eerste plaats leverancier aanschrijven met een AS met de vermelding zoals hierboven. Zodat je bewijs hebt dat je niet akkoord bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 sep 2014 10:53

Je had al veel sneller een AS moeten sturen. Veel te lang gewacht. (al bijna 9 (NEGEN) maanden 9)
Je steekt blijkbaar meer energie in het hacken van de gegevens van die andere persoon, dan in het betwisten van de rekening die bij u in de bus steekt.
Laatst gewijzigd door mava105 op 13 sep 2014 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

GB2702
Berichten: 232

#8 , 13 sep 2014 11:51

Topicstarter heeft ter goeder trouw gehandeld:

Op het dossier van het incassobureau staat een klantnummer vermeld, ik heb naar de leverancier gebeld met dit klantnummer en heb zo het online portaal kunnen koppelen aan mijn email adress, daarbij heb ik het paswoord kunnen resetten en toegang gekregen tot alle document met betrekking tot dat klantnummer...
Ik hoop dat ik hierbij geen privacywetgeving gebroken heb, ik wist op dat moment nog niet of dit echt voor mijn vriendin was of een vergissing betrof.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 13 sep 2014 12:08

Op het dossier van het incassobureau staat een klantnummer vermeld, ik heb naar de leverancier gebeld met dit klantnummer en heb zo het online portaal kunnen koppelen aan mijn email adress, daarbij heb ik het paswoord kunnen resetten en toegang gekregen tot alle document met betrekking tot dat klantnummer...
Ik hoop dat ik hierbij geen privacywetgeving gebroken heb, ik wist op dat moment nog niet of dit echt voor mijn vriendin was of een vergissing betrof.
Alleen was dat geen klantnummer dat u of uw vriendin toegewezen kreeg van de leverancier.

Je koppelde de gegevens van de betrokken klant zo wél aan u
(via email adres, IP adres)


Beslag gaat via de rechter.
Daar zit dus nog wel een flater-buffer tussen.

Problematischer is het mogelijk afsluiten van de levering van nutsdiensten + zwarte lijst waardoor u meer dan waarschijnlijk nu niet meer van leverancier kan veranderen indien u dat wil.


Dringend aangetekend schrijven versturen !
Afleveringsbewijs daarvan laten terugsturen naar jou - kost prijs van een extra postzegel .

giserke
Berichten: 2434

#10 , 13 sep 2014 12:20

U moest idd al lang een aangetekende brief verstuurd hebben, met de melding dat het om een fout gaat met de bewijzen.
En dat iedere volgende aanmaning zal aanzien worden als belaging of afpersing, waarbij de nodige juridische stappen zal ondernomen worden.

Trouwen een incassobureau heeft in België geen enkele rechten tov de schuldenaar.
Laatst gewijzigd door giserke op 13 sep 2014 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 13 sep 2014 12:22

Op het dossier van het incassobureau staat een klantnummer vermeld, ik heb naar de leverancier gebeld met dit klantnummer en heb zo het online portaal kunnen koppelen aan mijn email adress, daarbij heb ik het paswoord kunnen resetten en toegang gekregen tot alle document met betrekking tot dat klantnummer...
Ik hoop dat ik hierbij geen privacywetgeving gebroken heb, ik wist op dat moment nog niet of dit echt voor mijn vriendin was of een vergissing betrof.
Alleen was dat geen klantnummer dat u of uw vriendin toegewezen kreeg van de leverancier.

Je koppelde de gegevens van de betrokken klant zo wél aan u
(via email adres, IP adres)


Beslag gaat via de rechter.
Daar zit dus nog wel een flater-buffer tussen.

Problematischer is het mogelijk afsluiten van de levering van nutsdiensten + zwarte lijst waardoor u meer dan waarschijnlijk nu niet meer van leverancier kan veranderen indien u dat wil.


Dringend aangetekend schrijven versturen !
Afleveringsbewijs daarvan laten terugsturen naar jou - kost prijs van een extra postzegel .
Als topicstarter op de 'zwarte lijst' komt te staan terwijl de aantijgen niet juist zijn = laster en eerroof

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 sep 2014 12:31

Als topicstarter op de 'zwarte lijst' komt te staan terwijl de aantijgen niet juist zijn = laster en eerroof
Dat vereist een kwaadwillig opzet.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 13 sep 2014 12:47

Als topicstarter op de 'zwarte lijst' komt te staan terwijl de aantijgen niet juist zijn = laster en eerroof
Dat vereist een kwaadwillig opzet.
Als het betrokken bedrijf meermaals met de feiten geconfronteerd werd, waardoor ze weten dat de aantijgingen fout zijn, en ze plaatsen die persoon toch op de zwarte lijst dan is dat kwaadopzet.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 13 sep 2014 12:54

Als topicstarter op de 'zwarte lijst' komt te staan terwijl de aantijgen niet juist zijn = laster en eerroof
Dat vereist een kwaadwillig opzet.
Als het betrokken bedrijf meermaals met de feiten geconfronteerd werd, waardoor ze weten dat de aantijgingen fout zijn, en ze plaatsen die persoon toch op de zwarte lijst dan is dat kwaadopzet.
Denk het niet. TS heeft nog geen aangetekende brief verzonden, noch naar de nutsmaatschappij, noch naar de incasso. Aan de telefoon van die diensten zitten gewoonlijk jonge personen van een callcenter, die uw dossier alleen maar kennen van op de PC.
Doe eens wat meer moeite Ga zelf persoonlijk, naar het kantoor van de leverancier met alle documenten waarover je beschikt (de wettelijke en de onwettelijke) Begin echter met DRINGEND een AS te sturen. Na bijna 9 maanden telefoneren wordt het hoog tijd hiervoor. Zonder dit sta je nergens en lopen de termijnen voor eventuele nalatigheidsintresten nog steeds.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”