Deurwaarder komt gewoon binnen.

stevec
Topic Starter
Berichten: 5

Deurwaarder komt gewoon binnen.

#1 , 01 sep 2014 21:35

Ik zal het in het kort uit proberen te leggen.

Vanochtend lag mijn vrouw op bed met ons kindje van 16 maanden, mijn vrouw is gehandicapt en ik zelf was niet thuis.
We proberen bij deze gerechtsdeurwaarder al maanden een betaal regeling te bekomen, we zijn aangemeld bij schuld bemiddeling. Mijn vrouw heeft nog thans een aantal keren aangegeven dat als ze langs mochten komen, mij te verwittigen op mijn mobiel.
Zonder kloppen en zonder politie is de deurwaarder samen met achteraf een bediende was, zijn ze de woning binnen gedrongen. Mijn vrouw heeft tal van mails verstuurd, ook het huwelijkscontract toe gestuurd, via mail gewone post als ook aangetekend. Mijn vrouw is een Nederlandse en de hele inboedel is van haar, zelf bezit ik niets meer. De schuld die ik heb, is voor ons huwelijk gemaakt, door een rechtszaak die nu in hoger beroep ligt.

Mijn vrouw was volkomen over haar toeren dat ik terug thuis kwam, ze kon haar mobiel niet bereiken en uit haar verleden heeft ze niet zulke leuke dingen mee gemaakt.
Mijn vraag is, mag en kan dit zomaar, terwijl we ons steeds heel welwillend hebben opgesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 sep 2014 21:38

Kan u bewijzen dat de hele inboedel van uw echtgenote is???

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 sep 2014 21:39

Welk huwelijkscontract hebt u?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 01 sep 2014 21:56

Welk huwelijkscontract hebt u?
Doet nix terzake als men niet kan bewijzen dat de goederen met eigen gelden werden gekocht.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 01 sep 2014 22:04

Als deurwaarder als gerechtsdeurwaarder komt is hij bevoegd om een huis binnen te gaan.
Hij is daar als uitvoerder van een uitvoerbaar vonnis.
Hij heeft de politie daar niet voor nodig (wel mogelijk een slotenmaker).
Als er politie bij is is dat alleen om de deurwaarder de 'sterke arm der wet' te verlenen dus staan ten dienste van de deurwaarder.
Zij hebben geen bevoegdheid om binnen te gaan alleen op vraag(bevel) van deurwaarder om hem in het uitvoeren van zijn taak te beschermen.
Gezien u daar woont er er een vonnis is voert hij dat uit. Niet meer niet minder.
Indien u niet akkoord gaat met het proces verbaal vaststelling van boedel voor inbeslagname dan zal u naar de beslagrechter moeten gaan.
Daar procedure revindicatie opstarten en DAAR de bewijzen voorleggen dat het uw goederen niet zijn.
Deze rechter zal beslissen of uw argumenten al of niet moeten gevolgd worden.
Deze links eens lezen:
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... _goed.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... catie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

stevec
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 01 sep 2014 22:12

Ja, dat kunnen we bewijzen, niet alles met bonnen, maar wel via foto's die mijn vrouw uit Nl heeft. We zijn getrouwd buiten gemeenschap van goederen. Al een tijd voordat dit speelde, want ik had echt gedacht dat ik de rechtszaak zou winnen.

Die begon voor dat ik mijn vrouw leerde kennen, maar door valsheid in geschrifte van de eiser, verloren.

Maar mijn vraag is eigenlijk, mogen ze zomaar binnen komen lopen. Als ik op voorhand geweten had dat ze zouden komen, had ik ze gewoon binnen gelaten.
Heb ook steeds hun te woord gestaan en van alles gedaan om tot een afbetaling plan te komen, werd steeds geweigerd, nu dat ze weten dat ik de sanering in moet, blijken ze de druk op te voeren.

Wat ik weet is dat je ze niet binnen moet laten en dat ze dan terug komen met de politie, maar volgens mijn weten, mogen ze zich niet zomaar zelf toegang tot de woning verschaffen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 01 sep 2014 23:07

Dan weet u verkeert gerechtsdeurwaarder is openbaar officier en kan met het uitvoerbaar vonnis perfect binnengaan.
Trouwens als de persoon die binnen is deurwaarder zou bedreigen, uitschelden, enz dan hoeft de aanwezige politie daar zelf geen PV van te maken ook daar is een gerechtsdeurwaarder perfect voor bevoegd.

Als u de deurwaarder NIET binnenlaat dan verzet u zich tegen uitvoering van een vonnis wat op zich een misdrijf kan zijn en het is daarom dat er politie bij is daar deze voor de overheid die dienst zijn die wettelijk geweld mag en kan gebruiken tegen burgers - een deurwaarder kan dat niet - politie zal dan 'manu militari' bij u binnengaan - eventueel de deur inbeuken of met een slotenmaker.
Elke vorm van verzet 'kan' in dat geval ook strafbaar zijn. Het loutere duwen tegen een politiefunctionaris is enkelvoudige slagen - weerspannigheid aan de wet enz enz . U zal gearresteerd worden en overgebracht naar politiebureau.
Echt niet aan beginnen ...brengt u veel verder van huis en van uw echtgenote met kind.

Tekst uit infoblad federale politie:
"""In de praktijk rijst weleens de vraag naar de vorm en omvang van de interventie van de politiediensten, wanneer een gerechtsdeurwaarder die belast is met het uitvoeren van een rechterlijke beschikking hiertoe door bepaalde obstakels wordt verhinderd. In een dergelijk geval kan hij immers de sterke arm van de politiediensten vorderen. Dit betekent dat de politie-diensten de deurwaarder bijstand moeten verlenen om hem te beschermen tegen gewelddaden en feitelijkheden of om hem in staat te stellen de moeilijkheden uit de weg te ruimen waardoor hij belet zou
worden zijn opdracht te vervullen. De interventie van de politiediensten bestaat dan wel degelijk in een bijstandsfunctie: het gaat er niet om de opdracht van de gerechtsdeurwaarder in zijn plaats uit te voeren. """

Hieruit blijkt duidelijk dat gerechtsdeurwaarder dus in die functie perfect bevoegd om te doen wat hij/zij wettelijk mogen en kunnen.

En GDW moet dus ook niet reageren op allerlei documenten die u naar hem opstuurt - GDW dient uit te voeren DAT is zijn taak.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 sep 2014 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 sep 2014 20:06

Zijn jullie beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd?
Denk niet dat foto's zullen aanvaard worden als bewijs van eigdnom;

stevec
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 02 sep 2014 23:41

@ Franciscus,
je begrijpt het denk ik verkeerd, we hebben tal van voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen, we betwisten deze vordering, ligt ook in hoger beroep.
Vandaag een gesprek gehad met onze advocaat en deze gaat een klacht indienen en de foto's zijn wel degelijk bewijs, zoals ook het huwelijks contract.
Ik weet dat een GWD alleen een tussen persoon is tussen de eiser en de schuldenaar, maar ze mogen niet zo maar binnen treden in een huis, zonder politie. Deze zat fout en heb het vandaag zelf na gevraagd een andere GWD en die had ook, dat is nog done, kan hem zelfs een klacht opleveren en dat is precies wat we gaan doen.
Een gwd is hier een onderhandelaar, want veel bedrijven willen geen afbetaling regeling treffen, al stel je het voor tot je een ons weegt!
Dit was echt wel huis vrede breuk, we hebben aan alles mee gewerkt, maar de eiser niet. Ze zeggen zelfs nu nog, terwijl ik alles in mail heb staan, dat ik niets heb voor gesteld.
Bij afwezigheid van bewoners, mogen ze binnen treden met een sloten maker en samen met politie, ik was aanwezig, maar niet in staat om naar beneden te komen of om te bellen naar.
De GWD, die ik vandaag gebeld heb, zou dit nooit gedaan hebben op deze manier, maar soit.
Ik hu jullie verder op de hoogte en geweld tegen een ambtenaar, echt niet, ik werk juist met alles mee.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 03 sep 2014 00:12

Gerechtsdeurwaarder is volstrekt bevoegd om binnen te gaan ZONDER politie ... zij voeren een uitvoerbaar vonnis uit.
Ze hebben die bevoegdheid. <u denkt toch niet dat er steeds politie bij is als GDW zijn ronde doet.
Als er politie moet bijzijn dan kan de politie ook die vonnissen uitvoeren en is er geen GDW meer nodig.

En nogmaals u moet bij de schuldeiser en zijn advocaat terecht om een andere regeling te treffen en of in beroep gaan.
.../...
Uit brochure tekst deurwaarders publicatie fod justitie
"Lasten en bevelen dat alle daartoe gevorderde gerechtsdeurwaarders dit arrest, dit vonnis, deze beschikking, dit bevel of deze akte ten uitvoer zullen leggen."
Uit het vervolg van deze formule blijkt bovendien dat de procureurs-generaal en de procureurs van de Koning toezicht zullen houden en er voor zorgen dat de gerechtsdeurwaarder alle nodige bijstand kan krijgen om de uitvoering effectief te doen plaatsvinden.
De tenuitvoerlegging kan ook een reële executie inhouden. Dit wil zeggen dat de gerechtsdeurwaarder de veroordeling rechtstreeks uitvoert.
Voorbeelden :
De gerechtsdeurwaarder kan krakers uit een pand verwijderen.
De gerechtsdeurwaarder kan kinderen ophalen bij een ontheffing uit het ouderlijk gezag of wanneer het persoonlijk contact wordt geweigerd.
De gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op roerende of onroerende goederen. Dit beslag kan bewarend of uitvoerend zijn."""

Hieruit blijkt duidelijk dat een GDW helemaal alleen een vonnis kan uitvoeren ..dus heeft er NIEMAND anders bij nodig. Hier staat toch niet dat er politie moet bijzijn ???? alleen dat de GDW over een vonnis moet beschikken dat uitvoerbaar is.
Omdat er situaties zijn die problematisch kunnen zijn heeft een GDW de mogelijkheid BIJSTAND te vragen aan de politie indien hij de sterke arm zou nodig hebben.

Conclusie : als de GDW over een uitvoerbaar vonnis beschikte ( RB kan een vonnis direct uitvoerbaar verklaren zonder dat de termijn van beroep voorbij is) is hij WETTELIJK bevoegd diut vonnis uit te voeren. Weet wel dat een inbeslagname van goederen niet zomaar gebeurd de tweede dag nadat het proces begonnen is dan zijn we maanden verder en is de eis van de schuldeiser nooit voldaan of nooit op gereageerd of...weet ik veel. Dan krijgt de schuldeiser van de rechtbank ...war u en uw advocaat verweer hebben kunnen voeren en vonnis ... dat normaliter betekend wordt en dan na één maand zal uitgevoerd worden. Dus nu is het uitgevoerd en is alles wat in UW woning staat opgeschreven en zal indien de schuld niet betaald worden opgehaald worden en verkocht om de kosten en de schuld te betalen.
Weet dat het laten verdwijnen van met beslag gelegde goederen een afzonderlijk correctioneel vervolgbaar misdrijf uitmaken.
De GDW voert het vonnis uit en volgt hierbij de opdracht van de eiser ( die gezien vonnis in gelijk gesteld is)... als die dus zegt mijn geld en geen verder zever dan zal de GDW zorgen dat uiteindelijk de schuldeiser zijn geld krijgt.

Bent u niet akkoord wel dan zal u en of uw advocaat voor de beslagname in revindicatie moeten gaan - of in beroep of .... mogelijk procedurefouten aantonen voor cassatie????
Dus al die verhaaltjes van GDW is onderhandelaar - politie moet erbij zijn enz enz enz ... mijn heel bescheiden mening ... denk het niet.

PS Wat ik wel vermoed dat de volgende maal gezien uw reactie er wel degelijk politie zal bijzijn. Goede raad en ter info vraag dan niet aan de politie of ze een bevel tot huiszoeking bij hebben en of er een officier bij is ... verzet u ook niet want dat wordt voor de wet als weerspannigheid aanzien en is een afzonderlijk misdrijf. Deze raad om erger te voorkomen.

Voor de volgende zaken heeft de GDW zelfs een monopolie ...dus is daar de politie helemaal niet bij nodig
.../...
Monopolietaken
Gerechtsdeurwaarders hebben taken waarvoor zij (meestal) alleen bevoegd zijn en waarvoor zij ministerieplicht hebben.

Deze taken zijn :
1. het opstellen en betekenen van alle exploten en de tenuitvoerlegging van gerechtelijke beslissingen, alsmede van akten of titels in uitvoerbare vorm;
2. het verrichten van vaststellingen, op verzoek van magistraten en op verzoek van particulieren, met betrekking tot zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen omtrent de oorzaken en de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien, evenals de vaststellingen die tot de wettelijke uitoefeningen van hun ambt behoren;
Deze vaststellingen zijn authentiek wat betreft de materiële feiten en gegevens die de gerechtsdeurwaarder zintuiglijk kan waarnemen;
3. het opmaken van protesten tegen een wisselbrief, orderbrief en bankcheque;
4. de gerechtelijke openbare verkoping van roerende goederen en schepen in het kader van de gedwongen tenuitvoerlegging;
5.de gerechtelijke verkoping in der minne van roerende goederen, overeenkomstig artikel 1526bis;
6.de vrijwillige openbare verkopingen van roerende zaken, welk monopolie zij delen met de notarissen;
7.het kennis nemen van de berichten van verzet, bevel, beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest, welk monopolie zij delen met de in
artikel 1391, § 1, vermelde personen;
8.het neerleggen, doorhalen en wijzigen van de berichten van verzet, bevel, beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest in de opdrachten die hen werden toevertrouwd of waarin ze werden aangesteld.
Voorbeelden van deze exclusieve taken zijn :
- de dagvaarding
- betekening van een vonnis of fiscaal dwangschrift
- beslaglegging op roerende goederen
- beslaglegging op onroerende goederen
- beslaglegging op loon of uitkering
- vaststelling overspel
- afhaling van kinderen
- gerechtelijke uitdrijving
- de gerechtelijke sekwester
- het opstellen van eenzijdige verzoekschriften

STAAT daar ERGENS bij dat ze daar slotenmaker of politie moeten bij hebben???? ik denk het niet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 sep 2014 08:23

Ik weet dat een GWD alleen een tussen persoon is tussen de eiser en de schuldenaar, maar ze mogen niet zo maar binnen treden in een huis, zonder politie. Deze zat fout en heb het vandaag zelf na gevraagd een andere GWD en die had ook, dat is nog done, kan hem zelfs een klacht opleveren en dat is precies wat we gaan doen.

Nochtans wat Franciscus schrijft is wel 100% correct hier.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum
Berichten: 574

#12 , 03 sep 2014 11:37

Ik weet dat een GWD alleen een tussen persoon is tussen de eiser en de schuldenaar, maar ze mogen niet zo maar binnen treden in een huis, zonder politie. Deze zat fout en heb het vandaag zelf na gevraagd een andere GWD en die had ook, dat is nog done, kan hem zelfs een klacht opleveren en dat is precies wat we gaan doen.
Om voor u nog eens zo duidelijk mogelijk te bevestigen wat Franciscus zegt: de GDW stopt met louter tussenpersoon zijn als er een uitvoerbaar vonnis is. Hij wordt dan uitvoerder van wat de rechtbank heeft beslist, en niet van wat enkel de eiser vraagt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 06 sep 2014 14:41

U hebt het totaal verkeerd wat een gerechtsdeurwaarder kan en mag, en daar heeft Fanciscus een duidelijke uitleg van gegeven.
Als u verzet aantekent bij de beslagrechter tegen de inbeslagname, zal de beslagrechter beslissen en daar kan je ook een betalingsplan vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”