Na 7 jaar terug.................

durumke
Topic Starter

Na 7 jaar terug.................

#1 , 23 jul 2014 17:57

Het is nu 7 jaar verder en hier ben ik weer.
Heb even een berekening gemaakt en snap niet dat mijn schulden nog steeds niet zijn afbetaald.
Ik ben dus in cs sinds 04 - 2007. Het is nu 07 - 2014:

Schuld was 20.000 euro.
Ik krijg elke maand een leefloon van 700 euro, de rest houd de advocaat om mijn schulden aan te zuiveren. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik begin mij nu toch wel vragen te stellen.
Normaal gezien krijg je elk jaar een overzicht van wat er is gebeurd met je geld. IK heb dit nog maar EEN keer in die zeven jaar ontvangen.

Heb mijn rekening even gemaakt.
Alles opgeteld heb ik al 29.583,61 euro afbetaald. Daarvan gaat 2.993,60 euro af voor onkosten die mijn advocaat heeft gestort op mijn rekening. Schiet over: 26.589,61 euro.
Hoe komt het dat ik niets hoor van mijn advocaat???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 jul 2014 18:14

Vraag het hem eens.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 jul 2014 21:27

Hoe zit het met interesten op die som.

Normaal worden uw afbetalingen eerst toegerekend op de vervallen interesten, en wat overschiet op de hoofdsom.

Vraag best een actueel overzicht van uw schulden aan uw advocaat.

Reclame

durumke
Topic Starter

#4 , 23 jul 2014 21:39

zertyx, sorry, van al die uitleg heb ik geen verstand. Ik dacht dat als je in cs zit dat je geen interesten meer moet betalen.
En een overzicht vragen aan mijn advocaat gaat ook niet want ik krijg zelfs geen overzicht van wat er met mijn geld
gebeurd over elk jaar dat passeert. Een keer heb ik dat gekregen, verleden jaar. Maar dat was een kopie en ik verstond
daar niks van.
Maar t'is zoals roharro zegt, ik zal het hem zelf moeten vragen, maar hij is pas maandag weer bereikbaar.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 23 jul 2014 21:49

Mogelijk al eens lezen:
Het is niet uw advocaat maar een bewindvoerder aangesteld door de arbeidsrechtbank.
Voor info zal u dus terecht kunnen op de griffie Arb en bij de arbeidsrechtbank zelf door de zaak terug te laten voorkomen.
Mocht de advocaat niet zo vriendelijk willen zijn te antwoorden.
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Mommaerts
Berichten: 35

#6 , 24 jul 2014 12:49

Beste,

Ik ben ook een schuldenaar met een minnelijke aanzuivering dat loopt over tien (10) jaar. Deze is ingegaan in 2007, de beschikking van toelaatbaarheid is van 2006, normaal gezien dus tot 2017.
Aangezien mijn inkomsten gestegen zijn, door loonsverhogingen moet ik er bijna door zijn! Na jaren van zagen naar de schuldbemiddelaar heb ik enkele maanden geleden een tussenstand gehad van het bedrag dat op de rubriekrekening staat. In de tussentijdse verslagen aan de Arbeidsrechtbank was nooit deze stand bijgevoegd toen ik deze ging raadplegen op de griffie. Als ik dan op de NBB - kredietcentrale - online bekijk wat het bedrag is dat nog 'open' staat moet het zo goed als afgelopen zijn!

Ongeveer nog een €1000 en dan moet het rond zijn. Hoelang kan een SB er dan nog over doen om de schuldeisers te betalen en het dossier ter afsluiting over te maken aan de arbeidsrechtbank?

De advocaat die mijn schuldbemiddelaar is heeft in al die jaren volens mij zeker gedaan wat hij moest doen, daar heb ik niet te klagen van, echter een communicatie is er nooit tot stand gekomen, desondanks ik daarvoor het OCMW had ingeschakeld - en nu bij het CAW ben voor een opvolgingsprogramma - hebben ook deze personen nooit contacten kunnen leggen met de SB, mijn enigste punt van kritiek.
Amateur filosoof en kluizenaar

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 25 jul 2014 10:52

“Art.1675/17…§3.Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid of telkens wanneer de rechter er om verzoekt en bij het verstrijken van de aanzuiveringsregeling, bezorgt de schuldbemiddelaar de rechter een verslag over de stand en de evolutie van de procedure. Het verslag beschrijft de stad van de procedure de verrichtingen van de schuldbemiddelaar, de redenen voor de verlenging van de termijnen, de geactualiseerde sociale en financiële toestand en de toekomstperspectieven van de persoon, de stand van de bemiddelingsrekening en alle inlichtingen die de bemiddelaar dienstig acht. Daarbij wordt ofwel het overzicht van de bewegingen op de bemiddelingsrekening, ofwel het dubbel van de rekeninguittreksels gevoegd.De staat van kosten, ereloon of emolumenten bedoeld in artikel 1675/19, wordt opgenomen op het einde van het verslag. De schuldbemiddelaar bezorgt een afschrift van het verslag aan de schuldenaar.”(Gerechtelijk Wetboek).

Vorder dit afschrift,desnoods via de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/


Mommaerts
Berichten: 35

#9 , 27 jul 2014 11:31

In de wet is het mooi beschreven maar de praktijk is soms anders!

Het is niet makkelijk om via de rechter verslagen op te vorderen als we in het achterhoofd weten dat we met dezelfde SB verder moeten, dit schrikt mensen af om hun rechten te laten gelden zonder represailles of vertragingstrukken...
Amateur filosoof en kluizenaar

Kindenbelang
Berichten: 56

#10 , 29 jul 2014 12:06

Beste Mommaerts,

Mijn partner had net dezelfde regeling als jij, ook 10 jaar CS regio Limburg. Onze bewindvoerder echter is een louche type en wij schakelden een advocaat in om onze rechten te laten gelden. We hebben hem in totaal 4 keer voor de rechtbank laten verschijnen: gevolg: wij hebben een nieuwe schulbedmiddelaar aangewezen gekregen, onze 10 jaar CS is effectief 10 jaar en niet de 14 jaar die hij ons wou laten geloven, en nu gaan wij hem nogmaals dagvaarden om heel zijn boekje open te laten doen.

Vorige schuldbemiddelaar communiceerde ook nooit met ons, reageerde zelfs niet op aangetekende zendingen. Het is een procedureslag van JAREN geweest, maar ik heb via mijn gelden mijn partner gesteund en ik kon er niet tegen dat hij in zijn situatie nog eens te meer moest afzien door het machtsmisbruik van die schuldbemiddelaar. Het heeft me ettelijke duizenden euro's gekost, maar als je rekent dat mijn partner daardoor wel een einde kent van zijn CS in 2015 i.p.v. 2018 en je weet dat hij maandelijks € 450 mocht afdragen aan de CS dan is het rekensommetje snel gemaakt. Gelukkig hebben we de procedure gewonnen (in beroep dan nog wel!) en heeft het recht mogen zegevieren.

Alle andere mensen die in schuldbemiddeling zijn bij die schuldbemiddelaar zijn ook gedupeerden, maar hoe kan ik hen helpen hé? Mocht ik een klantenlijst van hem gehad hebben, ik zou een onderzoeksrechter op de zaak gezet hebben. Is jouw schuldbemiddelaar ook van die regio (Limburg?) Zo ja, misschien spreken we over dezelfde? (wegens privacyredenen mogen we hier geen namen noemen, desnoods mailen we privé?)

durumke
Topic Starter

#11 , 22 jan 2015 03:11

Ook sluiten. Doe al mijn berichten maar weg ..........................

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#12 , 22 jan 2015 08:23

Ga gewoon naar de griffie je dossier inkijken.
Daar staan de jaarlijkse verslagen in samen met de bankuittreksels, ereloonstaten, en veel andere info.
Inzicht is gratis. Zo weet je tenminste al het voornaamste.
En als er al iets niet pluis is, schrijven naar de griffie arbeidsrechtbank, eventueel hem (SB) laten oproepen om uitleg. Want dit is niet normaal. Hij moet je zelf copy's bezorgen van zijn jaarverslagen, bankuittreksels, ... OP AANVRAAG.

Mommaerts
Berichten: 35

#13 , 08 feb 2015 19:32

En ja, het wonder is geschiedt!

Na acht jaren van bloed, zweet en veel tranen de verlossende beschikking van de Arbeidsrechtbank. Een hoofdstuk afgesloten en nu kunnen we me een propere lei en een white sheet van nul herbeginnen. Het idee alleen al doet bijzonder veel deugd...

We zijn er ondanks alle moeilijkheden en zorgen veel slimmer uit gekomen, de fouten die ik in het verleden heb gemaakt zal ik nu niet meer maken en dat is misschien nog de belangrijkste les.

Voor degene die nog in een CSR zitten, moed houden mensen... Ooit wordt dit, ook voor jullie, een nachtmerrie die voorbij is.

Honderden kilo's voel ik mij lichter, mijn schouders zijn terug lastvrij.
Amateur filosoof en kluizenaar

J.Danyi
Berichten: 69

#14 , 10 feb 2015 21:32

Macht en geld = heeft de wereld verwoest al lang geleden tot de dood

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”