Automatische verlenging van abonnement

Boulder
Topic Starter
Berichten: 12

Automatische verlenging van abonnement

#1 , 27 okt 2015 11:12

Ik heb een jaar geleden een abonnement genomen op een website die data verkoopt. Het abonnement hield in dat ik een jaar lang adressen uit hun bestand mocht halen (gelimiteerd).
Nu zijn we een jaar verder en krijg ik een mail met een nieuwe factuur, voor het komende jaar. Ik heb echter geen behoefte meer aan hun diensten dus wenste mijn abonnement op te zeggen.
Dit gaat helaas niet want ze werken met 2 maanden opzegtermijn. Nu vragen ze om gebruik te maken van hun afkoopregeling. Dit is 75% van het verschuldigde hoofdbedrag.

Is deze firma niet verplicht om tijdig aan te geven dat het contract verlengd gaat wordt, zodat ik de tijd krijg om het op te zeggen?
Ben ik verplicht om hen iets te betalen? (Ik heb tijdens de periode van het nieuwe abonnement geen data opgezocht of gedownload via hun diensten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 okt 2015 11:23

een automatische verlenging, indien contractueel bepaald, kan voor de meeste contracten perfect.

Redrum
Berichten: 574

#3 , 27 okt 2015 11:24

Ik heb een jaar geleden een abonnement genomen op een website die data verkoopt. Het abonnement hield in dat ik een jaar lang adressen uit hun bestand mocht halen (gelimiteerd).
Is deze firma niet verplicht om tijdig aan te geven dat het contract verlengd gaat wordt, zodat ik de tijd krijg om het op te zeggen?
Wat staat erover in de voorwaarden bij het afsluiten van het abonnement? Als daar iets staat over automatische verlenging kan u moeilijk stellen dat u niet tijdig op de hoogte was.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 27 okt 2015 12:41

DE WET VAN 25 APRIL 2007: BIJKOMENDE BESCHERMING VOOR DE CONSUMENT
bepaalde vormvereisten gesteld worden met betrekking tot de opname van een beding tot stilzwijgende verlenging: dit beding dient in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst op de voorzijde van het eerste blad van het contract voor te komen.

Het vermeldt de gevolgen van de stilzwijgende verlenging alsook de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging en de wijze waarop hij kennis geeft van dit verzet;
na de eerste stilzwijgende verlenging van de overeenkomst, kan de consument de overeenkomst opzeggen, zonder vergoeding, mits inachtname van een opzeggingstermijn van maximaal twee maanden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 27 okt 2015 13:14

DE WET VAN 25 APRIL 2007: BIJKOMENDE BESCHERMING VOOR DE CONSUMENT
Ik heb een vermoeden dat TS in deze geen consument / particulier is.

Dus, Boulder,
- sloot u die overeenkomst af als particulier of als bedrijf / zelfstandige / ... ?
- Wat staat in je contract over verlengingen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”