koralen zeeaquarium

gorens
Topic Starter
Berichten: 180

koralen zeeaquarium

#1 , 22 okt 2015 20:46

koralen zeeaquarium

ik ben een aantal jaren bezig met een mooie zeeaquarium.
mijn koraaltjes ga ik aankopen bij winkeliers van Belgie tot nederland , die winkeliers krijgen die leveringen binnen van een grote kwekerij in nederland.
levend steen gewoon alles komt uit die kwekerij. van één koraal maken zij er verschillende van . maar omdat die prijzen zo duur zijn gaan de meeste mensen op zoek naar goedkope alternatieven. ik ben van belgie en kan koralen bestellen bij een grote zeeaquarium speciaalzaak in Nederland Aquaria Veldhuis . een bekende zeeaquarium winkel in Enschede. verzenden koralen naar heel de wereld.

mijn vraag
ik hebt een website gezien in amerika waar die koralen heel goedkoop zijn.
deze koralen levende levende lagere dieren en komen met de boot of vliegtuig.
mag ik als particulier koralen bestellen uit amerika ?

vanuit belgie kan ik in nederland bestellen , maar mag dat ook voor amerika ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 22 okt 2015 21:23

België-Nederland is binnen de EU, dat is één min of meer geharmoniseerde economische ruimte zonder binnengrenzen en uw bestelling passeert bijgevolg ook niet via de douane en is niet onderhevig aan een hele reeks maatregelen.

Vanuit de VS verandert dat helemaal, in verband met koraal denk ik dat u waarschijnlijk zou kunnen te maken krijgen met CITES-regelgeving (beschermde diersoorten) en sanitaire regelgeving bij invoer. Met andere woorden, u zal goed moeten uitzoeken of en zo ja welke vergunningen u nodig heeft en ervoor zorgen dat de verkoper de nodige documentatie voorziet. Dat papierwerk kan erg duur zijn. Ik heb een orchideeëncollectie en bepaalde soorten importeer ik vanuit Centraal-Amerika. De CITES-documenten alleen al kosten een zéér stevig bedrag, ik zwijg nog over de speciale transportvereisten (temperatuur etc), dat zal bij koraal ook wel spelen.

Check sommige zaken alvast hier: http://checklist.cites.org/#/en
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 22 okt 2015 21:33

Klopt,
Veel kans dat de koralen aan heel wat voorwaarden moeten voldoen
Heb net eens rond gehoord invoer van een doos koralen (groothandel) kan via vliegtuig hoe anders al enkele honderden € kosten
...ben je zeker van de kwaliteit ???
Los van de zaken die hierboven reeds werden vermeld.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 23 okt 2015 11:15

België-Nederland is binnen de EU, dat is één min of meer geharmoniseerde economische ruimte zonder binnengrenzen en uw bestelling passeert bijgevolg ook niet via de douane en is niet onderhevig aan een hele reeks maatregelen.
Wat betreft gezondheid, veiligheid en dergelijke kunnen er wel degelijk nog maatregelen gelden voor goederen die in het vrij verkeer zijn.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 23 okt 2015 11:20

Daarom dat ik schreef 'min of meer geharmoniseerd', voor wapens bv is alles nog nationaal. Maar indien ik me niet vergis is inzake fytosanitaire regelgeving die relevant kan zijn voor die koralen alles vastgelegd in verordeningen dus dat zou overal gelijk moeten zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 23 okt 2015 11:52

Inderdaad, de CITES-reglementering nagaan want mogelijk heb je er bijkomende verklaringen voor nodig.

Persoonlijk zou ik ook heel goed nagaan of het wel degelijk over gekweekt koraal gaat en niet over wildroof wat in vele gevallen goedkoper is. En het zou echt schandalig zijn wanneer je bewust of onbewust aan dergelijke praktijken zou meedoen.

Terug naar “Consumenten Koop”