garantie elekronisch materiaal

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

Re: garantie elekronisch materiaal

#16 , 14 okt 2015 08:29

er is dus geen wettelijk kader die de producent verplicht 2 jaar garantie te geven?
maar volgens eu reglementering had ik gehoord dat dit wel verplicht is.
en dat er dus een reglementering bestaat
en een bijkomend probleem is wanneer dat de producent, geen kantoor in Be, Eu heeft en men zich mag wenden tot USA of nog erger Azia.
Als een distributeur in Eu bestaat kan men zich tot deze richten
maar anders voor relatieve kleine bedragen onder de duizend euro zie ik deze moeilijk bedrijven uit het buitenland voor de rechtbank te dagen
ik koop mijn electronica material meestal via webhandel en de prijzen uit het buitenland zijn meestal een stuk goedkoper, maar voor garantie verplichtingen zijn deze moeilijk aan te pakken.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 14 okt 2015 08:46

er is dus geen wettelijk kader die de producent verplicht 2 jaar garantie te geven?
maar volgens eu reglementering had ik gehoord dat dit wel verplicht is.
niet de producent, wel de verkoper. Net daarom kan het zijn dat de prijzen in Europa iets hoger liggen dan bij niet-EU webshops (naast diverse andere factoren natuurlijk).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 okt 2015 09:36

dat zijn natuurlijk geen dingen dat je in een doos in de winkel koopt ;).
Sinds wanneer is dat een voorwaarde om van garantie te kunenn genieten? :roll: Het werkmateriaal in pakweg de Gamma hangt inderdaad gewoon aan het rek en zit niet in een doos...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 15 okt 2015 10:27

die doos was figuurlijk, ik bedoelde dat het niet over de gewone huis-tuin-keukenmateriaal gaat en je bij zo'n zaken bovendien de productiedatum normaal duidelijk op voorhand KAN zien . Tenzij jij omvormers in de gamma ziet hangen in de rekken of weidmuller materiaal.

Als dat gebeurt, dan zullen die bedrijven vlug een claim hebben als ze aan particulieren verkopen en dergelijke bedingen in hun garantievoorwaarden zetten, TENZIJ dat duidelijk geafficheerd wordt voor verkoop. Zoniet, zal dat beschouwd worden als misleidende garantievoorwaarden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 okt 2015 11:54

die doos was figuurlijk, ik bedoelde dat het niet over de gewone huis-tuin-keukenmateriaal gaat en je bij zo'n zaken bovendien de productiedatum normaal duidelijk op voorhand KAN zien . Tenzij jij omvormers in de gamma ziet hangen in de rekken of weidmuller materiaal.
Ik gaf maar enkele voorbeelden. Weidmuller materiaal is weldegelijk in de betere doe-het-zelf-zaak te koop voor een consument. Ook in de wereld van de PC componenten vind je genoeg fabrikanten die een fabrieksgarantie geven op basis van productiedatum / serienummer (net omdat je als eindgebruiker in veel gevallen ook zonder aankoopfactuur nog van die garantie kan genieten.
Als dat gebeurt, dan zullen die bedrijven vlug een claim hebben als ze aan particulieren verkopen en dergelijke bedingen in hun garantievoorwaarden zetten, TENZIJ dat duidelijk geafficheerd wordt voor verkoop. Zoniet, zal dat beschouwd worden als misleidende garantievoorwaarden.
We hebben het hier niet over een wettelijke garantie, maar over een AANVULLENDE garantie die de fabrikant geeft aan eindgebruikers, bovenop de garantie die de VERKOPER dient te geven. Er is totaal geen verplichting van een fabrikant om dergelijke garantie te geven als deze niet rechtstreeks aan een consument verkoopt. Het is en blijft een gunst. Een consument moet zich in de eerste plaats naar de verkoper van een product richten, niet naar een producent. Maar in sommige gevallen is de service van de verkoper zo slecht, dat het minder tijd en moeite kost om je rechtstreeks tot de producent te wenden. Vandaar ook dat, zeker in de wereld van het computerpateriaal, veel producenten hun naam proberen hoog houden door zo'n garantie aan hun eindgebruikers aan te bieden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 15 okt 2015 11:59

Er is totaal geen verplichting van een fabrikant om dergelijke garantie te geven als deze niet rechtstreeks aan een consument verkoopt. Het is en blijft een gunst.
het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.

Punt blijft dus. Btw: als consument kan je in de meeste gevallen ook professioneel gereedschap kopen, tuurlijk (slechts weinig producenten richten zich nog exclusief tot professionals). Alleen merk je dat dergelijke bedrijven niet zoveel ervaring hebben en hun voorwaarden richten op een relatie B2B.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 okt 2015 12:33

het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.
JPV, sorry dat ik het zeg, maar je begint wel héél erg door te drammen. Dus jij beweert dat als je een product koopt in een ik-ben-toch-niet-gek keten, en de fabrikant levert bijkomende garantie op basis van productiedatum, en deze productiedatum staat niet op de doos, dat deze keten dan in de fout gaat? Ik ben wel zeker dat je zo'n voorbeeld zal vinden in deze winkelketen, in dat geval. Er is een bepaald merk van printers dat fabrieksgarantie levert op basis van het serienummer / productiedatum. Ik wil gerust eens gaan kijken of zij de serienummers / productiedatum op hun dozen vermelden, maar ik heb een sterk vermoeden van niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 15 okt 2015 14:49

het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.
JPV, sorry dat ik het zeg, maar je begint wel héél erg door te drammen. Dus jij beweert dat als je een product koopt in een ik-ben-toch-niet-gek keten, en de fabrikant levert bijkomende garantie op basis van productiedatum, en deze productiedatum staat niet op de doos, dat deze keten dan in de fout gaat? Ik ben wel zeker dat je zo'n voorbeeld zal vinden in deze winkelketen, in dat geval. Er is een bepaald merk van printers dat fabrieksgarantie levert op basis van het serienummer / productiedatum. Ik wil gerust eens gaan kijken of zij de serienummers / productiedatum op hun dozen vermelden, maar ik heb een sterk vermoeden van niet...
Het zal de fabrikant zijn, die met de claim afkomt, die de garantie wel degelijk zal moeten toepassen vanaf verkoopsdatum.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 15 okt 2015 15:08

In de wetgeving staat dat de wettelijke en commerciële garantie, start bij de aankoop of leveringsdatum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 okt 2015 10:56

In de wetgeving staat dat de wettelijke en commerciële garantie, start bij de aankoop of leveringsdatum.
Welke wetgeving zegt dit? Als ik snel even op de websit evan de FOD economie kijk, vind ik enkel dit terug:
Wat voorziet de wet inzake de commerciële garantie?
  • De commerciële garantie kan zowel worden geleverd door de eindverkoper als door de fabrikant.
  • De commerciële garantie verbindt diegene die ze levert.
  • De commerciële garantie moet vermelden dat er buiten deze garantie ook een wettelijke garantie bestaat.
  • De commerciële garantie moet een bepaald aantal essentiële gegevens zoals de garantieduur, haar geografisch toepassingsgebied en de naam en het adres van diegene die de garantie aanbiedt vermelden.
Maar mogelijk bestaat er ergens een wettekst die expliciet zegt dat commerciële garantie ook start op de dag van de aankoop. Wat dan ook betekent dat wanneer je geen factuur meer zou hebben van een apparaat waar je wel nog commerciële garantie zou op hebben, je kan fluiten naar die garantie, terwijl je bij een garantie op basis van serienummer wel nog steeds garantie zou hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 16 okt 2015 11:28

Commerciële garantie is niet verplicht, enkel als het vermeld staat in een geschrift.
Daar staat de fabrikant vrij in, je kan 5 jaar commerciële garantie hebben tot max 100.000km
Bij een frigo 5 jaar uitsluitend op de compressor.

De commerciële garantie aangeboden door de fabrikant is meestal een aanvulling van de wettelijke garantie in het voordeel van de consument.
Is dergelijke garantie minder groot dan de wettelijke, dan moet de verkoper dit compenseren.
Zo zal, zelfs als de computerfabrikant een garantie van 12 maanden voorziet, de verkoper altijd de wettelijke garantie moeten aanbieden van 2 jaar. De garantie is dus wel degelijk twee jaar voor de consument.

Wanneer begint de bijkomende garantietermijn te lopen: op de aankoopdatum, bij het verstrijken van de wettelijke garantie van twee
jaar of bij het verstrijken van de fabrieksgarantie? Deze informatie is essentieel.
Een bijkomende garantie van vijf jaar die ingaat op de aankoopdatum betekent in werkelijkheid een verlenging met drie jaar, omdat de eerste twee jaar samenvallen met de wettelijke garantie
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 16 okt 2015 13:45

Allemaal correct wat u schrijft, maar welke wet zegt dat een commerciële garantie MOET beginnen op de aankoopdatum? Welke wet zegt dat een aanvullende fabrieksgarantie van bijvoorbeeld 5 jaar, niet mag starten vanaf de productiedatum van het product?

Er zijn veel fabrikanten van computerhardware die graag een aanvullende commerciële garantie aanbieden, maar niet op basis van aankoopdatum. Want in dat geval zou een product dat 8 jaar in de rekken gelegen heeft en uiteindelijk toch verkocht geraakt, nog steeds van deze commerciële garantie moeten genieten (terwijl de producten waarschijnlijk zelfs niet meer de nodige onderdelen van dat artikel in stock heeft omdat het al lang verouderd is). Indien de fabrikant in zo'n geval een fabrieksgarantie van 5 jaar na PRODUCTIEdatum aanbiedt, heeft de klant hier inderdaad niks meer aan, maar kan de klant nog wel altijd van de wettelijke garantie genieten die de verkoper verplicht is te geven. In dat geval is het het probeem van de verkoper (die een verouderd producten verkocht heeft) om bij problemen een oplossing te vinden (terugbetaling bijvoorbeeld).

Vandaar mijn vraag: welke wet zegt dat een commerciële garantie altijd MOET beginnen vanaf datum van aankoop?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#28 , 16 okt 2015 14:09

Allemaal correct wat u schrijft, maar welke wet zegt dat een commerciële garantie MOET beginnen op de aankoopdatum? Welke wet zegt dat een aanvullende fabrieksgarantie van bijvoorbeeld 5 jaar, niet mag starten vanaf de productiedatum van het product?
Er is geen verplicht(ing op commerciële garantie, maar als ze er een geven moet het duidelijk zijn voor de consument. En leesbaar de productie datum vermelden.
Maar u vb is meer een uitzondering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 16 okt 2015 14:55

Nogmaals: welke wet zegt dit? Kan je me een wettekst geven die zegt dat ofwel de commerciële garantie MOET beginnen op datum van aankoop, of anderzijds dat als een commerciële garantie gebaseerd is op productiedatum, dat deze productiedatum op de doos MOET staan? Dit is nog altijd het JURIDISCH forum, niet het "IK ZOU WILLEN DAT HET ZO WAS" forum...

(Mijn vb is helemaal geen uitzondering bij computer-hardware en onderdelen, BTW)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 16 okt 2015 18:26

Niemand heeft gesproken dat dit op de doos moet staan, als de productie datum als start van de commerciële garantie gebruikt word moet hij ergens duidelijk vermeld worden.
Er ligt hier een hd voor mij, deze fabrikant gebruikt 3 jaar vanaf productiedatum. Op de label staat klaar en duidelijk date may 2014.
Hier een heel goedkoop usb wifi van amper 27 euro, daar is een klein waranty boekje bij.
Daar staat het volgende in: deze product garantie is geldig vanaf het moment van aankoop. Uw gedagtekende aankoop of leveringsbewijs waarop de datum van aanschaf van het product vermeld staat, vormt het bewijs van de aankoopdatum. U kunt gevraagd worden een bewijs van aanschaf te tonen als voorwaarden op de verlenging van de garantieservice.

Alle goede en gekende fabrikanten houden hun aan de regels, maar je moet de moeite doen om de voorwaarden te lezen.
En deze zijn vervat in u voorgaande post Gebruiker21
Bijna alle producten kun je bij eerste gebruik registreren bij de fabrikant, om snel geholpen te worden is dit ten zeerste aangeraden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”