een bestelling van 10 juni 2015

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

een bestelling van 10 juni 2015

#1 , 01 okt 2015 17:46

ik heb op 10 juni 2015 een fiets besteld via de internetsite X.Ze hadden gezegd dat de levering ging zijn rond de de eertse week van juli. Midden juli kreeg ik een brief dat de levering was uitgesteld tot eind augustus. Ze hadden me voor een keuze gesteld ofwel doorgaan met de bestelling met verbeterde garantiecondities of de bestelling opzeggen. Ik koos voor het eerste. Ik mailde hen tussendoor of alles in orde kwam , ze moesten nog wat testen doen met nieuwe fietsonderdelen enz. Uitstel van levering in juli was omwille van kwaliteitsproblemen met enkele fietsonderdelen. Het einde van augustus naderde en nog geen update van levering. Ik mailde hen opnieuw op 2 september en kreeg ik als antwoord dat de levering was uitgesteld tot eind november !! Wederom had ik de keuze voortgaan of annuleren. Ik koos nu voor annulering. En sinds dien heb ik nog geen terugbetaling gekregen. Vorige week kreeg ik de melding dat de refunds vertraging op liepen en mijn terugbetaling asap in orde komt. Nog steeds geen refund. Ik probeerde hen te bellen , geen antwoord. Een voice mail zei me dat ze me zo snel mogelijk gingen terugbellen.Geen reactie.Tussendoor mailde ik hen terug , geen reply op mijn email. Plots wel een antwoord.Het volgende heb ik juist ontvangen (30 september 2015) , met als excuus : "Dag Thierry, excuses voor de vertraging en slechte bereikbaarheid. We zijn bezig met een aantal reorganisaties, ook op vlak van locatie, vandaar. Zodra de administratie terug operationeel kan zijn wordt jouw refund direct volstort. Onze meest oprechte excuses voor het op de proef stellen van je geduld" Vriendelijke groeten, -- Lenny |X .... Maar Hoelang gaat dit nog duren ?? Mijn geduld geraakt op . Steeds meer excuses ...
Wat kan ik doen op wettelijk vlak ?. Ik heb reeds een klacht ingediend bij testaankoop.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12892

#2 , 01 okt 2015 18:38

Hebt u al een officiële ingebrekestelling verstuurd?

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 01 okt 2015 19:17

Neen, Hoe doe ik dit ?

Reclame

LeenW
Berichten: 12892

#4 , 01 okt 2015 19:48

Best aangetekend. Een brief waarin u uw eisen stelt binnen een redelijke termijn, met de boodschap dat u verdere juridische stappen zult nemen als er geen gevolg aan wordt gegeven.

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 01 okt 2015 20:12

Ok, bedankt voor de info...zal ik doen...

Veerleb83
Berichten: 2

#6 , 02 okt 2015 06:43

Hier hetzelfde verhaal. Eveneens fiets besteld en betaald. Maar ook hier kwam van levering niets in huis, deze werd steeds uitgesteld. Ik heb ook de keuze gekregen om te wachten of om mijn bestelling te annuleren. Ik heb onmiddellijk gekozen voor de laatste optie. Allemaal goed en wel, ze gingen de procedure in gang zetten. Helaas zijn we nu 2 maanden na de opzeg van mijn bestelling en is er nog helemaal niets teruggestort. Ook wordt er van hun kant niets van info gegeven en ben ik diegene die steeds moet mailen. Mijn laatste mail dateert van vorige week waarin ik duidelijk heb gemaakt dat mijn geduld nu wel op is en dat ik de terugstorting verwachtte voor het einde van de maand. Geen reactie en natuurlijk ook geen geld...

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 02 okt 2015 16:51

tja...ik ga maandag een aangetekende brief sturen ... en ga tot het uiterste .
onaanvaardbaar, de grote " Jan " uithangen op hun site , ja !

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 02 okt 2015 19:30

Die website beantwoord niet aan de europese wetgeving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 03 okt 2015 17:45

ah ja? waarom niet?

Veerleb83
Berichten: 2

#10 , 04 okt 2015 09:32

Nu heb ik ondertussen ook dezelfde standaardmail ontvangen:

"Dag Veerle,

allereerst onze excuses voor de slechte bereikbaarheid en vertragingen.
We zijn al een tijdje een aantal wijzigingen aan het doorvoeren in de organisatie, ook qua locatie, waardoor onze administratie niet actief kan zijn. Hiervoor hangen we af van een aantal partijen. Zodra de administratie terug actief kan zijn wordt de storting meteen doorgevoerd.

Hartelijk bedankt voor al het geduld.

Vriendelijke groeten,

-- Lenny | Broke Bikes"

Die mannen doen zelfs de moeite niet om een fantsoendelijk antwoord te sturen.
Ik zal ook een aangetekende brief schrijven, maar denk dat ik ook mijn slechte ervaring op hun facebookpagina ga zetten zodat iedereen weet wat voor oplichters dit zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 04 okt 2015 09:57

Informatie die op de website moet staan.
Als webwinkelier ben je verplicht de bezoekers van je website tijdig te informeren wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie moet duidelijk op de website vermeld staan en voor begrijpbaar zijn. De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden:
naam onderneming;
adres onderneming;
telefoonnummer (en faxnummer);
e-mailadres;
registratienummer Kamer van Koophandel;
btw-identificatienummer;
belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te melden;
de prijs van het product inclusief alle belastingen;
de kosten van aflevering;
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering;
termijn voor aanvaarding aanbod;
de verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken;
de algemene voorwaarden en
de bedenktijd
Bedenktijd
Wanneer je producten op afstand verkoopt, hebben klanten (bijna altijd) recht op een zichttermijn, oftewel bedenktijd. Dit geldt onder andere voor het verkopen via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon en bestelbonnen. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Je mag hier als winkelier geen kosten voor in rekening brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de koper zijn. Let op! De periode moet minimaal 14 werkdagen bedragen. Je moet bezoekers van je webwinkel informeren welke bedenktijd je aanhoudt, anders wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 04 okt 2015 11:42

@ Veerle, heb ik ook reeds gedaan,maar die verwijderen dat toch...twitter is een beter optie...ik denk dat ze op droog zaad zitten, hun andere partij waarvan sprake zijn de banken die hun geld blokkeren. Ik denk dat we kunnen "fluiten" naar ons geld. Ze hebben gegokt opdat iedereen zou blijven ,maar dat draaide verkeerd uit. Ik denk dat ze ver bankroet zijn.
@ sloeberken , bedankt voor de info...morgen gaat het aangetekend schrijven de deur uit, met de nodige info van U ook.

thierryvvlier
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 05 okt 2015 13:17

De aangetekende brief is verzonden, ik gaf ze 14 dagen om alles in orde te brengen...

Redrum
Berichten: 574

#14 , 06 okt 2015 08:54

Informatie die op de website moet staan.
Als webwinkelier ben je verplicht de bezoekers van je website tijdig te informeren wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie moet duidelijk op de website vermeld staan en voor begrijpbaar zijn. De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden:
naam onderneming;
adres onderneming;
telefoonnummer (en faxnummer);
e-mailadres;
registratienummer Kamer van Koophandel;
btw-identificatienummer;
belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te melden;
de prijs van het product inclusief alle belastingen;
Jij blijft consequent Nederlandse info posten. Dat kan bijzonder verwarrend zijn voor wie dat niet doorheeft, maar de info is dan soms gewoon totaal verkeerd. Er is in België géén registratie bij de Kamer van Koophandel vereist, en je kan dat dus ook niet op je website zetten.
Dit is een Belgisch forum, het is toch het verstandigst om enkel info volgens Belgische regels te geven. Ze zijn immers niet altijd hetzelfde.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 06 okt 2015 09:11

Deze voorwaarden zijn europees vastgelegd, en buiten dat registratienummer Kamer van Koophandel zijn de regels hetzelfde.

Naast de gewijzigde regelgevingen zijn er uiteraard nog zaken waar webshopeigenaren rekening mee dienen te houden. De voornaamste zijn:

Identificatie. Verkopers zijn verplicht zich duidelijk te identificeren. Onder andere het adres, BTW-nummer, telefoonnummer, e-mail adres en maatschappelijke benaming van het bedrijf zijn omvat in de identificatieplicht.
Algemene voorwaarden. Voorwaarden zijn niet verplicht, maar als deze er zijn, moeten ze duidelijk gecommuniceerd worden. Interessant om hierin op te nemen is bijvoorbeeld de termijn waarin goederen teruggestuurd moeten worden. Deze termijn is namelijk, in tegenstelling tot het herroepingsrecht, niet wettelijk vastgelegd.
Informatieplicht. De reglementering inzake verkoop op afstand schrijft een dubbele informatieplicht voor (vooraf en achteraf). Wanneer dit niet gebeurde, loopt de webshop eigenaar het risico de betaling niet te kunnen eisen.
Vooraf dient bijvoorbeeld de identiteit van de verkoper, adres, kenmerken van product of dienst, prijs, leveringskosten en betaalmogelijkheden gecommuniceerd te worden. Dit kan in het aanbod zelf, via een hyperlink of in de algemene voorwaarden. Ook moet het duidelijk zijn waar een consument met zijn klachten terecht kan.
Klanten moeten toestemming geven voor het versturen van e-mailings, de zogenaamde 'opt-in' regel. Hiervoor wordt best een webformulier gebruikt, langswaar (potentiële) klanten zich kunnen inschrijven. Het is wel toegestaan om uw eigen klanten te mailen over gelijkaardige producten of diensten en ook voor generieke e-mail adressen (info@, sales@ en dergelijke) is geen voorafgaande toestemming nodig.
Mailing lijst leden moeten ten allen tijde de mogelijkheid hebben zich uit te schrijven voor de mailings. Dit kan bijvoorbeeld aangegeven worden onderin de e-mails.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”