Koop op afstand - 14 dagen bedenktijd

Cydex
Topic Starter
Berichten: 4

Koop op afstand - 14 dagen bedenktijd

#1 , 17 jul 2014 21:37

Beste forumleden,

Ik heb enkele dagen terug een Samsung Galaxy S5 smartphone gekocht maar aangezien het product me toch niet bevalt zou ik graag gebruikmaken van het herroepingsrecht (oftewel de wet Verkoop op Afstand of de bedenktijd) van 14 dagen.
Nu had ik gelezen dat de volledige aankoopprijs zou moeten worden terugbetaald mits het product in nieuwstaat terug bezorgd word. Er staat echter in de algemene voorwaarden van de website (die zijn activiteiten vanuit de EU uitvoert) dat er minstens 10 % zal worden afgehouden van de aankoopprijs aangezien het product niet meer als nieuw kan verkocht worden.
Nu is mijn vraag of dit wettelijk wel gedaan mag worden (zie "volledige aankoopprijs terugbetaald)?

Dan had ik ook een vraag m.b.t. de verzendingskosten, zijn die voor mezelf of mag ik die verhalen op de webshop eigenaar?

Met vriendelijke groet,

Cydex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 jul 2014 22:20

Wie op het internet, via de telefoon of aan de deur iets koopt - dus niet in een winkel - moet dat product binnen de dertig dagen krijgen en zal vanaf het moment van ontvangst 14 dagen de tijd hebben om zich te bedenken. Laat de verkoper na de consument te informeren over dit recht op bedenktijd, dan krijgt de koper 1 jaar de tijd om het product terug te sturen. De kosten voor het terugsturen zijn wel voor rekening van de consument. Er mogen geen verborgen kosten aangerekend worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Cydex
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 jul 2014 22:47

Beste,

Dank voor het antwoord maar daarmee is het niet echt duidelijk geworden.
De webshop heeft mij verwezen naar hun algemene voorwaarden van het herroepingsrecht. Daarin stond dat niet de volledige aankoopprijs zal terugbetaald worden maar dat er minstens 10 % zal vanaf gehouden worden omdat ze het product niet als nieuw kunnen verkopen.
Mijn vraag is: mogen ze dit doen, ja of nee?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 17 jul 2014 23:04

Volgens ik weet is dat niet wettelijk. Maar kan gebeuren dat de wetgeving in dat land waar je koopt verschillend is van hier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


Terug naar “Consumenten Koop”