Aanmaning voor verkoperskosten nooit verkocht object?

maartenmx
Topic Starter
Berichten: 3

Aanmaning voor verkoperskosten nooit verkocht object?

#1 , 12 sep 2013 15:04

Beste lezer,

Ik heb een paar maanden terug een object op ebay gezet, echter ook op marktplaats. Ik heb het na een weekje op marktplaats verkocht allemaal prima. De mail die ik voor ebay gebruik is niet mijn standaard mail dus ik was het eigenlijk al vergeten. Opeens krijg ik mailtjes met een factuur dat mijn object is verkocht, er wordt verteld dat ik de totaalprijs naar de koper moet sturen. Uit schrik heb ik niets teruggestuurd, maar ook geen geld ontvangen van de koper!

Nu is het een paar maanden later zover, ik krijg opeens een aanmaning per mail! ( gecheckt, het is legitiem). Ik kan inloggen op een aanmaningssite en ik zie de verkoperskosten en 40 euro extra kosten ( pfoeh! :oops: ). Maar aan de andere kant heeft de deal nooit plaatsgevonden.

Dus:
a.) ik heb nooit geld ontvangen van de verkoper, dan kunnen ze de kosten niet in rekening brengen?
b.) de koper heeft niet nader gereageerd.

Ook ben ik pas 16 jaar, wordt ik dan gekwalificeerd als handelsbekwaam? of heeft dat dan met mijn ouders te maken.

Elk antwoord is welkom, ik wil graag uitzoeken wat ik hieraan kan doen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2013 15:16

Op welke manier stond het item te koop op ebay? Veiling? ...

maartenmx
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 sep 2013 15:27

Op welke manier stond het item te koop op ebay? Veiling? ...
Beide, Veiling en Buy it Now. Buy it now is de optie die de koper heeft aangeklikt en toen tja...

oh ik ben hier via een ander topic gekomen, ik zie nu pas dat dit een belgische site is, ik kom uit nederland. Maakt dit iets uit?

Reclame

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 sep 2013 16:47

Bij eBay moet je altijd plaatsingskosten betalen, ook als het object niet verkocht is.
Verkoopkosten worden ook aangerekend, gebaseerd op de verkoopsom. Als de koper nu echter niet betaald, moet je eBay hiervan verwittigen, en wordt het aangerekende bedrag terug betaald. Je moet et echter zelf doen. Zij kunnen niet rieken of kopers al of niet betalen.

maartenmx
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 12 sep 2013 17:09

Bij eBay moet je altijd plaatsingskosten betalen, ook als het object niet verkocht is.
Verkoopkosten worden ook aangerekend, gebaseerd op de verkoopsom. Als de koper nu echter niet betaald, moet je eBay hiervan verwittigen, en wordt het aangerekende bedrag terug betaald. Je moet et echter zelf doen. Zij kunnen niet rieken of kopers al of niet betalen.
Het was een speciale actie voor het gratis plaatsen, ze kunnen wel zien dat de koper nooit heeft betaalt? Gaat dit via EBay?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 12 sep 2013 21:20

U biedt op Ebay een object te koop aan. Het object wordt verkocht, dus u,moet leveren en de overeengekomen kosten betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 12 sep 2013 21:23

Maar aan de andere kant heeft de deal nooit plaatsgevonden.
U biedt een object te koop aan. Iemand is akkoord met de prijs en bevestigt dat. De koop is dus gesloten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#8 , 13 sep 2013 11:57

Bij eBay moet je altijd plaatsingskosten betalen, ook als het object niet verkocht is.
Verkoopkosten worden ook aangerekend, gebaseerd op de verkoopsom. Als de koper nu echter niet betaald, moet je eBay hiervan verwittigen, en wordt het aangerekende bedrag terug betaald. Je moet et echter zelf doen. Zij kunnen niet rieken of kopers al of niet betalen.
Het was een speciale actie voor het gratis plaatsen, ze kunnen wel zien dat de koper nooit heeft betaalt? Gaat dit via EBay?
Ik zou u aanraden eens goed de gebruikersvoorwaarden van Ebay te lezen. Deze sluiten perfect aan bij het principe van "u biedt aan, iemand aanvaardt dus de koop is gesloten". U mag al van geluk spreken dat de koper geen levering geëist heeft en/of klacht heeft ingediend bij Ebay, of u had al een strafpunt kunnen hebben.

Ik zou u aanraden de kosten te betalen en in het vervolg nooit meer tegelijk op Ebay en een andere site aanbieden. Ebay is namelijk sowieso bindend.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

snellemichiel
Berichten: 193

#9 , 14 sep 2013 00:39

Zo werk het niet.

Een overeenkomst is een overeenkomst.
De koper en verkoper komen beide plichten overeen.
De koper vaak de plicht tot betaling en de verkoper tot levering of uitvoering.

Het is niet omdat de koper bijvoorbeeld niet betaald dat jij niet moet leveren.
Jij moet wel leveren, jouw plichten nakomen in de overeenkomst en dan voor de koper betaling eisen of opschorting overeenkomst, schadevergoeding ect ...

Het is helaas geen welles-nietes spelletje.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 14 sep 2013 10:42

Maar het gaat hier toch niet over koper en verkoper, maar wel over verkoper en BEMIDDELLAAR (ebay)

Deze laatste heeft zijn werk gedaan, want er was een koper, en wil uiteraard centen voor het geleverde. Het is niet zijn fout of probleem dat verkoper het object uiteindelijk niet meer verkoopt. Bemiddellaar heeft zijn website en knowhow te beschikking gesteld, en verkoper heeft daar gebruik van gemaakt. Hij moet er dus voor betalen.

Terug naar “Consumenten Koop”