Boeken retourneren

freelance
Berichten: 2615

Re: Boeken retourneren

#16 , 14 dec 2012 12:33

Dat begrijp ik Freelance maar als ik morgen de vraag stel in de zin van: "Hoe werk ik best om alles te omzeilen en liefst in het zwart zonder al te veel risico te nemen. " krijg ik dan ook antwoord puur juridisch ?
Dat is een totaal andere vraagstelling . Daar moet negatief op geantwoord of helemaal niet .
( bericht mag zelfs gemeld worden als zijnde ongepast , omdat het een vraag is naar medewerking illegale activiteit ) .
Je mag niemand expliciet helpen nog aanzetten tot illegale activiteiten .

In dit geval hier , dacht TS een legale mogelijkheid te vinden voor zijn/haar actie .
Nl. de expliciete vermelding op de website verkoper dat retourneren wel kon.
Mijn advies is dan ook geweest om te kijken of de echte winkel dezelfde voorwaarden hanteerde.
Volgens mij , waarschijnlijk niet , aangezien we TS niet meer terughoren.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#17 , 14 dec 2012 14:33

@freelance,

Als je ganapathi tantre's zin herformuleerd naar:
- Hoe werk ik best als zelfstandige om zo veel mogelijk kosten aan belasting, rsz, etc niet te moeten betalen (of deze te beperken) en wat zijn alle "aftrekkosten" en systemen om deze te verminderen, zonder dat er grote risico's zijn op de manier waarop dit gebeurd...

Dan is hierop strikt juridisch eveneens een antwoord op mogelijk.

Het zijn vooral de woorden 'zwart werk & omzeilen' die de vraag negatief maken, doch het resultaat/bedoeling is natuurlijk zelfde.
Het is inderdaad en grijze zone tussen moraal-juridisch.

Doch als het mag voor een wet en niet verboden is in een andere wet is het niet illegaal...
Ook al is het een omweg...


Reclame

freelance
Berichten: 2615

#19 , 14 dec 2012 17:20

@freelance,

Als je ganapathi tantre's zin herformuleerd naar:
- Hoe werk ik best als zelfstandige om zo veel mogelijk kosten aan belasting, rsz, etc niet te moeten betalen (of deze te beperken) en wat zijn alle "aftrekkosten" en systemen om deze te verminderen, zonder dat er grote risico's zijn op de manier waarop dit gebeurd...

Dan is hierop strikt juridisch eveneens een antwoord op mogelijk.

Het zijn vooral de woorden 'zwart werk & omzeilen' die de vraag negatief maken, doch het resultaat/bedoeling is natuurlijk zelfde.
Het is inderdaad en grijze zone tussen moraal-juridisch.

Doch als het mag voor een wet en niet verboden is in een andere wet is het niet illegaal...
Ook al is het een omweg...
Volledig akkoord met u .
Maar mijn eerste alinea blijft nog altijd geldig , als de vraag gesteld wordt " hoe kan ik best zwart werken " .
Het is niet alleen een moreel/juridisch grijze zone , maar ook in praktijk.
Iedere zelfstandige werkt op die manier , en belastingconsulenten en dergelijke moedigen dit ook aan , en schrijven daar zelfs boeken over .
Grote ondernemingen hebben daar een ( legertje ) eigen advocaat en boekhouder voor .
Of onze vriend ganapathi daarmee akkoord gaat is weer een andere vraag ....

@Franciscus : In Nederland vallen ze met deze vraag blijkbaar ook mekaar voor de voeten :lol:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre
Berichten: 453

#20 , 14 dec 2012 21:26

En dat is net wat ik probeer duidelijk te maken. Wanneer ga je de lijn tussen "correct" en "dit is stinkt" overschrijden en in hoe verre moet je daar aan meewerken.
Met betrekking tot de topic ga ik er in ieder geval van uit dat de bedoeling van de geboden service door betrokken boekenhandel in schril kontrast staat met de bedoelingen van de TS zelf. En ik vind dat daar het schoentje knelt.
Nu ik geef toe het is een moeilijke discussie. Ik geef grif toe dat ik als ondernemer ook wel wat doe in de kantlijn. Maar dat is nog van een andere orde dan de ondertussen befaamde zwijndrechtse watertanker die dan ook nog zijn oostblokkers 10 euro per dag betaalde.

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 14 dec 2012 23:07

Misschien hierover in het praatcafé een andere thread openen mijne heren? Jullie wijken ondertussen mijlenver van het topic af.

freelance
Berichten: 2615

#22 , 14 dec 2012 23:10

Terug On topic dus: Voor wie eventueel niet zou weten waarover dit gaat :
TS koopt een boek in een plaatselijke boekhandel ( gevestigd op school) , die ook een website EN webwinkel heeft ; waar volgende Algemene Verkoopsvoorwaarden op staan.
"Kan ik boeken retour sturen?

Wanneer de bestelde artikelen niet voldoen aan je verwachting, dan kun je deze aan ons retour sturen. Vermeld bij een retourzending altijd duidelijk je klantnummer of je naam- en adresgegevens.

Studystore hanteert een retourtermijn van 14 dagen na ontvangst van jouw bestelling. Wanneer de artikelen binnen deze retourtermijn bij ons binnen zijn, ontvang je het volledige factuurbedrag (exclusief verzend- en administratiekosten) terug. Voor artikelen die buiten onze retourtermijn geretourneerd worden, ontvang je geen geld retour."

TS is in de veronderstelling dat deze voorwaarde ook geldig is bij zijn/haar plaatselijke boekhandel ( zelfde onderneming als de webwinkel ) .
In mijn advies suggereer ik dat dit mogelijks niet het geval is , omdat verkoopsvoorwaarden kunnen verschillen tussen een webwinkel en een fysieke winkel ( waar de klant het artikel effectief in handen kan nemen). Daarom adviseer ik TS de verkoopsvoorwaarden van de fysieke winkel op te vragen .
Wat ook de bedoelingen van TS moge zijn ( " een miskoop retourneren " , of profiteren van het boek en dan maar terugsturen ) doen wettelijk niet ter zake ( moreel wel ) .
Indien de wettelijke mogelijkheid zou bestaat dit boek te retourneren , dan volgt TS perfect de wettelijke weg .
Bijgevolg zou TS niets laakbaars kunnen aangewreven worden , en bijgevolg ook niet de adviesgever , die zich niet buiten het wettelijke pad begeeft.

Het verhaal speelt zich af in Nederland , maar zal net zo goed toepasselijk zijn in België .
6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
Art. 47. § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.

Dit gaat hier dus wel over "verkoop op afstand " ( waar een webwinkel onder valt ). Noteer ook dat de consument dit recht kan uitoefenen "zonder opgave van motief " .

Ik kan dus helaas niet akkoord gaan met onze geachte vriend ganapthi die schrijft :
"Met betrekking tot de topic ga ik er in ieder geval van uit dat de bedoeling van de geboden service door betrokken boekenhandel in schril kontrast staat met de bedoelingen van de TS zelf. ".

De ( achterliggende , en wettelijk niet ter zake doende )bedoeling van TS moge mischien niet zuiver op de graat zijn ;
ook de onderneming is in deze niet zo onbesproken .
De onderneming doet het uitschijnen als zou dit een "extra service " zijn , maar in feite is het een wettelijke verplichting .
De gehanteerde herroepingsclausule staat op de website onder de hoofding "klantenservice " en niet expliciet vermeld als "verkoopsvoorwaarden " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#23 , 14 dec 2012 23:12

Misschien hierover in het praatcafé een andere thread openen mijne heren? Jullie wijken ondertussen mijlenver van het topic af.
Tja , ik was net klaar met mijn betoog , en aangezien ik het terug "on topic " breng .... :wink:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg
Berichten: 3192

#24 , 15 dec 2012 11:12


Wanneer de bestelde artikelen niet voldoen aan je verwachting, dan kun je deze aan ons retour sturen. Vermeld bij een retourzending altijd duidelijk je klantnummer of je naam- en adresgegevens.
Ik heb begrepen dat het boek perfect voldeed aan je verwachting. Volgens bovenstaande kan je het dus niet retourneren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantre
Berichten: 453

#25 , 15 dec 2012 22:47

het venijn zit em dus in de staart

freelance
Berichten: 2615

#26 , 16 dec 2012 22:49


Wanneer de bestelde artikelen niet voldoen aan je verwachting, dan kun je deze aan ons retour sturen. Vermeld bij een retourzending altijd duidelijk je klantnummer of je naam- en adresgegevens.
Ik heb begrepen dat het boek perfect voldeed aan je verwachting. Volgens bovenstaande kan je het dus niet retourneren.
Slim truukje , om één zin uit mijn context te halen , maar daar trap ik niet in .

Ik citeerde de "verkoopsvoorwaarde " uit betreffende Nederlandse webwinkel .
Onze collega's uit Nederland laten echter het volgende weten :
"In Nederland geldt art. 7:46d BW. De termijn om een koop op afstand te ontbinden zonder opgaaf van redenen bedraagt zeven werkdagen."
Het kan dus "zonder opgaaf van redenen " . ( ook al voldeed het boek wel degelijk ) . Tot spijt van wie het benijdt.

Voor wat betreft kopen in een "echte " winkel laten ze in Nederland evengoed het volgende weten: ( wat ik ook nooit ontkend heb )
"Je kunt het boek dus alleen terugbrengen als ergens uit blijkt dat het recht van retour ook bij een koop in een winkel geldt. Sommige winkels schrijven daar iets over op de aankoopbon. Het ziet ernaar uit dat dat hier niet het geval is. Je kunt het boek daarom niet terugbrengen, tenzij er iets mis is met het boek."
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/206252/#206252" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo krijgt iedereen hier dus gelijk ( uitgezonderd TS ) .
Dat zou ik dan omschrijven als " een staart ZONDER venijn "
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”