btw op Nederlandse aankopen als Belgische zelfstandigen.

fransan03
Topic Starter
Berichten: 5

btw op Nederlandse aankopen als Belgische zelfstandigen.

#1 , 27 sep 2012 20:12

hallo
wij hebben als Belgisch BTW gerecht bedrijf een aankoop gedaan in Nederland. Op de site bieden ze het product aan met 19% BTW en op de factuur ook. Ik heb echter bij de info die je kan invullen tijdens de bestelling de melding gemaakt dat we Belgische klant zijn met een BTW nummer en dit dus zonder BTW wensen aan te kopen. Hierop kregen we geen reactie en ze stuurden ons het apparaat toch op. Nu heb ik ondertussen verschillende mails gestuurd en plots ineens kunnen we dit niet aankopen zonder BTW. Volgens zijn boekhouder zou dit niet kunnen. Hij mail nu constant dat we het product onder "marge" hebben ingekocht. Waar deze term voor staat hebben we geen idee van. Hij heeft ook het origineel factuur aangepast en de BTW eraf gehaald en gewoon een factuur gemaakt met een totaal bedrag. Het bedrijf in Nederland is zelf BTW plichtig. Volgens hem dit verkopen zonder BTW zou een verlies zijn voor hem. Voor mij is de logica helemaal zoek in dit verhaal. Wij hebben tot op heden het apparaat dus ook niet nog betaald en hebben hem ook gemeld via mail dat als we geen correct factuur krijgen we dit dus niet kunnen betalen.

Wij hebben reeds meerdere aankopen gedaan en steeds zonder problemen. Kan iemand mij laten weten wat inkopen is met marge??? En waarom we nu ineens niet meer zouden kunnen aankopen zonder BTW???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
beemka
Berichten: 52

#2 , 27 sep 2012 21:06

Terug sturen van de waar als Nederlandse firma niet wil verkopen zonder BTW. Als Belgisch bedrijf betaal je geen BTW als de aankoop geschied in buitenlandse landen, lid van de e u .

freelance
Berichten: 2615

#3 , 27 sep 2012 21:44

U dient (voorlopig) de aankoop niet terug te sturen .
U moet uw BTW nr. kenbaar maken aan firma ( niet correcte factuur aangetekend protesteren ) . Welk bedrag staat er op de aangepaste factuur ( origineel bedrag , waarbij BTW is afgetrokken , of bedrag inclusief ) . Bedrag inclusief is niet wettelijk als intracommunautaire handel .
Waarschijnlijk doelt boekhouder met "marge " de winstmarge ( het zou verlies zijn voor hen zegt hij ? ) .Dit is naast de kwestie . De winstmarge is hun zaak , en de BTW moeten ze toch afdragen ( dus dit maakt geen deel uit van hun winst ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

fransan03
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 27 sep 2012 22:39

Ons BTW nummer hebben we reeds bekend gemaakt aan deze firma. Op het aangepast factuur staat gewoon het totaal bedrag incl BTW, hij heeft er echter 1 bedrag van gemaakt en de regel van de btw verwijderd. Ik probeer hen dit duidelijk te maken maar blijkbaar begrijpt hij het niet als ze verkopen aan een Belgische firma dat hij de BTW terug krijgt van de Nederlandse staat en dus geen verlies zal lijden. We hebben heden pas reactie gekregen dus zal ik best morgen de factuur aangetekend protesteren.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 27 sep 2012 23:04

gerecht bedrijf????

fransan03
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 28 sep 2012 23:06

btw-plichtig bedrijf als je dit liever hoort!!!!

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 29 sep 2012 18:38

Eventjes facturen bekeken.
Uit NL staat er onderaan de factuur indien BTW 0-tarief dan is het een intracom. levering/dienst.
http://www.bfak.be/intracommunautaire_levering.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”