laptop batterij na anderhalfjaar kapot

rieknie
Topic Starter
Berichten: 2

laptop batterij na anderhalfjaar kapot

#1 , 09 aug 2012 13:11

Mijn laptop valt binnen de garantietijd, maar ik vond in de garantie regels deze tekst
•De afnemende capaciteit van batterijen en accu’s ( dit valt niet onder garantie)
als mijn laptop onmiddelijk uitvalt na verwijderen netstroom is dit dan ook afnemende capaciteit?
En mogen zij garantie hierop weigeren?

[Namen en merken:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 09 aug 2012 13:17

Batterijen hebben zoiezo een korte levensduur en dit gaat mogelijk onder slijtage // niet correct gebruik vallen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jan S
Berichten: 397

#3 , 09 aug 2012 13:33

Nee. De wettelijke garantie is van toepassing en de verkoper is verplicht om de batterij te vervangen of te herstellen. Indien dit niet mogelijk is (bv. om dat type batterij niet langer wordt gemaakt), kunt u de ontbinding van de overeenkomst eisen zodat u uw geld kan terugkrijgen. Let wel, indien u het defect later dan 6 maand na de levering van het goed (in casu de afhaling van de gms in de winkel) heeft opgemerkt en heeft doorgegeven aan de verkoper, dan ligt de bewijslast van de niet-conformiteit bij u.

Als bijkomende voorbeeld een stukje uit de folder van de FOD Economie hierover:
2.27. Ik heb een gsm gekocht waarvan de batterij 5
maanden na de aankoop defect is. De verkoper
vertelt mij dat de garantie voor toebehoren 3
maanden bedraagt. Klopt dit?
De wettelijke garantie geldt voor uw gsm gedurende 2 jaar na de datum van aankoop (aflevering).
Aangezien in de wet het toebehoren niet van de wettelijke garantie wordt uitgesloten, is de verkoper verplicht om de wettelijke garantie toe te passen en het defecte toebehoren van uw gsm gratis te vervangen, tenzij hij kan aantonen dat het defect te wijten is aan foutief gebruik ervan door u.
Ook al wordt in de commerciële garantie die de fabrikant u biedt, bepaald dat het toebehoren gedurende 3 maanden onder garantie staat, toch verliest u niet uw rechten op de wettelijke garantie van 2 jaar, waaraan de verkoper zich verplicht moet houden.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 09 aug 2012 17:30

niet als dit onder slijtage valt
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 09 aug 2012 19:25

De huidige accu's zijn vrijwel altijd Lithiumion of lithiumpolimeer. Eén keer volledig "plat" laten gaan en de accu kan al stuk gaan : kan niet meer worden opgeladen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2012 12:00

Ik vrees ook dat de TS er aan is voor de moeite. Na 6 maand ligt de bewijslast bij de consument. De TS moet kunnen aantonen dat hij de batterij niet foutief gebruikt heeft, en dit zal volgens mij vrij moeilijk worden.

Ik heb echter vernomen dat Aldi / Medion (sorry voor de name-dropping, maar het is positief in dit geval ;-) in veel gevallen niet moeilijk doen hierover. Mogelijk loont het dus de moeite om toch nog naar een andere batterij te vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jan S
Berichten: 397

#7 , 10 aug 2012 16:13

De TS geeft toch niet mee hoeveel tijd er al verstreken is sinds levering? Bovendien wordt die termijn geschorst met de termijn van vervanging/herstel.
Art. 1649ter. § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
Van een gsm-batterij mag men toch ook redelijkerwijs verwachten dat deze langer meegaat dan enkele oplaadbeurten me dunkt
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Lightning

#8 , 10 aug 2012 17:18

De TS geeft toch niet mee hoeveel tijd er al verstreken is sinds levering?
Titel van het onderwerp zegt 1.5 jaar.

DonTor
Berichten: 26

#9 , 11 aug 2012 17:31

De meeste fabrikanten geven ook op onderdelen/accessoires 6 maanden garantie.
Batterij wordt gezien als een accessoire.
TS is er dus aan voor de moeite.

Jan S
Berichten: 397

#10 , 13 aug 2012 09:39

De meeste fabrikanten geven ook op onderdelen/accessoires 6 maanden garantie.
Batterij wordt gezien als een accessoire.
TS is er dus aan voor de moeite.
Folder van de FOD Economie geeft het dan toch anders weer...
Jan S schreef:
De TS geeft toch niet mee hoeveel tijd er al verstreken is sinds levering?

Titel van het onderwerp zegt 1.5 jaar.
Inderdaad.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 13 aug 2012 10:42

De meeste fabrikanten geven ook op onderdelen/accessoires 6 maanden garantie.
Batterij wordt gezien als een accessoire.
TS is er dus aan voor de moeite.

batterij is GEEN accessoire in het geval van een laptop (in feite bijna nooit).

een laptop is immers bedoeld om "mobiel" bezig te kunnen zijn, hiervoor is een batterij vereist voor de goede werking van het apparaat.

rieknie
Topic Starter
Berichten: 2

#12 , 17 aug 2012 11:31

sory voor de late reactie! is medion laptop van anderhalfjaar oud. Heb e-mail naar hun gestuurd en ben aan het wachten op antwoord, maar ik vrees dat het een nieuwe batterij kopen zal worden!

Terug naar “Consumenten Koop”