GSM garantie

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

GSM garantie

#1 , 07 aug 2012 20:37

Op 12/07/11 kocht ik een gsm X.
Deze bracht ik binnen ter herstelling op 03/10/11, opnieuw defect 14/12/11, opnieuw defect 23/01/12, opnieuw defect 11/04/12, opnieuw defect 03/06/12
Fabrikant antwoordt: Ik wil u graag een model Y ter omwisseling aanbieden. Hiermee ging ik niet akkoord, ik wou een Y. Telefonisch zei men me dat ik een nieuw toestel Y zou krijgen maar heb dit nooit gekregen. In de mails schreef men van toestel swappen.
Ik kreeg nooit mijn oorspronkelijk toestel terug, het waren steeds gerecycleerde (reeds gebruikte) toestellen. Ik heb nu opnieuw zo een gerecycleerde toestel ontvangen en vind dit echt geen service. Op een nieuw toestel is toch garantie maw dient geruild met een nieuw toestel zou ik toch denken. Maar blijkbaar is dit niet zo met deze fabrikant. Welke stappen kan ik nog ondernemen?

[namen verwijderd:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 08 aug 2012 13:57

Art. 1649ter. § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
[...]
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.

Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
In uw geval lijkt me vervanging of herstel van het toestel niet meer opportuun (herstelling en vervanging zijn je eerste rechten). Bovendien lijkt mij een vervanging met een 2dehandstoestel niet kunnen! Je zou kunnen een aangetekend schrijven sturen naar de verkoper (maatschappelijke zetel) om te melden dat je, gezien de historiek met vervangtoestellen en blijvende problemen, je de ontbinding van de koop wenst en bijgevolg je geld terug wil krijgen. Het toestel houden met vermindering van de prijs lijkt me in deze niet nuttig, gezien het toestel nooit naar behoren heeft gewerkt. Voeg zeker voldoende bewijsstukken toe, waaronder liefst ook je eerste melding van de niet-overeenstemming van het product (bv. e-mail of ontvangstbon 1ste vervangtoestel). Op die manier kun je aantonen dat je de niet-conformiteit hebt gemeld binnen de 6 maanden na ontvangst. Op die manier komt m.i. de bewijslast dat de niet-conformiteit al dan niet ontstond op het moment van de levering te liggen bij de verkoper.

Om uw eis kracht bij te zetten kunt u ook steeds online klacht indienen bij de FOD Economie: http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan dan het registratienummer van uw klacht vermelden in het aangetekend schrijven naar de verkoper.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 08 aug 2012 14:50

Vervanging door een refurbished toestel is toegelaten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 aug 2012 11:23

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis en ‘Het beginsel van de vrijheid van handel impliceert dat éénieder naar goeddunken al dan niet overeenkomsten kan sluiten‘(Cass. 13 september 1991,Bull. 1992,33).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw garantie.

‘Op een nieuw toestel is toch garantie maw dient geruild met een nieuw toestel zou ik toch denken. Maar blijkbaar is dit niet zo met NOKIA.’

Indien dit met NOKIA niet zo is,beroep u dan op de WETTELLIJKE vrijwaringspicht hieronder :

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering...Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de LEVERING van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de VERVANGING van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ONTBINDING van de overeenkomst...”(B.W.).

Deze vrijwaringsplicht is WETTELLIJK en onafhankelijk van contractuele garantie.

Indien uw Nokia gsm X3-02. niet afdoende hersteld wordt,maan dan uw verkoper en/of producent aangetekend aan ofwel uw toestel te vervangen door eenzelfde toestel ofwel de koopovereenkomst ontbonden te achten,met terugbetaling van de koopsom. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg leg dan klacht neer bij http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/klachten/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; of daag hem daartoe dan voor de handelsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jan S
Berichten: 397

#5 , 09 aug 2012 13:42

Leuk dat mijn post vaak herhaald wordt door j.demoor :wink:
Vervanging door een refurbished toestel is toegelaten.
Waaruit blijkt dit dan? Impliciet uit de wettekst? Rechtspraak?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 09 aug 2012 14:22

Een bekende producent van tablets gebruikt een dergelijke constructie... je brengt een defect toestel binnen, de schade aan het toestel wordt geschat, er wordt gekeken of deze onder de garantie valt of niet (betalen of niet..) en jouw defect toestel wordt omgeruilde met een refurbished model (volledig in orde, heeft fabriekcontroles dienen te passeren eer het opnieuw in gebruik werd genomen. Tot op heden voor diverse toestellen van het werk van gebruik dienen te maken en nog geen problemen ondervonden.

Jan S
Berichten: 397

#7 , 09 aug 2012 17:15

Een bekende producent van tablets gebruikt een dergelijke constructie... je brengt een defect toestel binnen, de schade aan het toestel wordt geschat, er wordt gekeken of deze onder de garantie valt of niet (betalen of niet..) en jouw defect toestel wordt omgeruilde met een refurbished model (volledig in orde, heeft fabriekcontroles dienen te passeren eer het opnieuw in gebruik werd genomen. Tot op heden voor diverse toestellen van het werk van gebruik dienen te maken en nog geen problemen ondervonden.
Aha... en dit is toegelaten volgens de bepalingen van de wettelijke garantie dan? Lijkt me ook niet echt leuk als je betaald hebt voor een nieuw toestel en je krijgt een refurbished model in handen. Hoe goed het ook werkt, het is niet nieuw...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Consumenten Koop”