waterschade laptop???

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

waterschade laptop???

#1 , 18 jun 2012 13:27

Eind april kocht ik een nieuwe laptop.
Begin juni kreeg ik problemen met deze laptop, hij wou niet meer opstarten.
Blijkt nu dat de harde schijf defect is. De reparatie zou niet onder garantie vallen, omdat er een vochtvlek aanwezig is in de laptop en er daardoor oxidatie is opgetreden. ( zou te zien zijn op foto)
Maar zolang die laptop in mijn bezit is, is die niet in contact geweest met een of andere vloeistof.
Er wordt nu een offerte opgesteld, en vanaf het moment dat de betaling in orde is wordt de laptop
gerepareerd. Dus, wil ik mijn laptop zo snel mogelijk gerepareerd terug, dan zal ik moeten betalen.
Hoeveel weet ik nog niet, want de offerte is nog niet binnen.
Hoe kan ik nu bewijzen dat dit niet bij mij gebeurd is ?
Kan ik nadien de kosten nog terugvorderen?
Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 18 jun 2012 13:35

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.

§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

De verkoper zal dus dienen aan te tonen dat het gebrek NIET van bij de levering bestond. Hij draagt de bewijslast indien het gebrek zich binnen de eerste 6 maand na levering manifesteert.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/regu ... mation.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

De wettelijke garantie is van toepassing op alle producten verkocht door een professional aan een privéverbruiker.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 18 jun 2012 13:58

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Laatst gewijzigd door sidoniake op 18 jun 2012 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 18 jun 2012 14:11

De wettelijke waarborg primeert en is van dwingend recht, verkopers kunnen hier in hun eigen voorwaarden geen afbreuk aan doen.

Gezien het gebrek zich binnen de eerste 6 maand na levering heeft gemanifesteerd, zal de betrokken firma dienen aan te tonen dat het gebrek niet aanwezig was het ogenblik van de levering.

Indien zij beweren dat 'vocht' de oorzaak is van het gebrek, dan zullen zij dit dienen te staven aan de hand van bewijzen. (Uiteraard zullen die bewijzen ook dienen aan te tonen dat het 'vocht' niet aanwezig was van bij de levering.)

Wijs hen op hun plichten. Indien dat geen soelaas biedt, zal u hen in gebreke dienen te stellen via een aangetekend schrijven.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 27 jun 2012 12:13

resultaat:

Ik heb hun op hun plichten gewezen en tevens gevraagd om de foto te mogen zien.
Daarna veranderde hun diagnose lichtjes. Er was een vochtvlek te zien op de foto, maar aangezien
deze plaatselijk was kon dit onmogelijk bij mij gebeurd zijn, dan moesten er immers meerdere
onderdelen beschadigd zijn.
Ik heb de foto nooit mogen zien, maar de harde schijf werd wel onder garantie vervangen!

eind goed, al goed!!!

VDG2
Berichten: 785

#6 , 27 jun 2012 13:33

Fijn dat het goed is afgelopen (en zo snel!) en dat je het verloop even laat weten. :-)

justwanttomove
Berichten: 151

#7 , 29 jun 2012 10:54

echt hemeltergend om te zien hoe al die garantieverzoeken tegenwoordig afgewezen worden onder het mom van "oxidatie". Je kan geen GSM binnenbrengen of er is wel sprake van vocht waardoor je moet betalen om hem terug te krijgen. Zou me niet verbazen als ze een soort van standaardfoto van elke gsm hebben liggen die ze gebruiken (als je de foto al te zien krijgt)

Dat het nu ook al voor laptops begint te komen, was voor mij nieuw

killerboy
Berichten: 95

#8 , 29 jun 2012 14:22

vind het inderdaad ook schandalig dat men men steeds onder het mom van waterschade onder de wettelijke garantieperiode wil uitkomen. Als je niet mondig bent heeft klant dan enkel de keuze laten repareren op eigen kosten of nieuw toestel kopen.
Persoonlijk ken ik zo nog officieele hersteldiensten die deze praktijken hanteren bij Gsm toestellen , dus mss herstellen die ook wel laptops en ander zaken. Op die manier kunnen ze mss 2 keer de kassa passeren nl klant laten opdraaien voor herstelkosten en mss ook nog eens fabricant :(

Terug naar “Consumenten Koop”