winkelier is betaling kwijt, wenst nieuwe betaling

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: winkelier is betaling kwijt, wenst nieuwe betaling

#31 , 12 mei 2011 21:50

Maar als het eerste overschrijvingsbewijs verloren is dan is er toch geen enkel bewijs meer van een mogelijkerwijze nog openstaande schuldvordering?
Bij de brief zat een kopie van de door mij ingevulde overschrijving en het kasticket.
Kopie, is zoiets rechtsgeldig? Met een beetje moeite kan ik zo ook wel iets fotoshoppen.
Als men het origineel niet kan voorleggen gewoon negeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#32 , 12 mei 2011 22:06

Maar als het eerste overschrijvingsbewijs verloren is dan is er toch geen enkel bewijs meer van een mogelijkerwijze nog openstaande schuldvordering?
Bij de brief zat een kopie van de door mij ingevulde overschrijving en het kasticket.
Kopie, is zoiets rechtsgeldig? Met een beetje moeite kan ik zo ook wel iets fotoshoppen.
Kopie van overschrijving, origineel van kasticket.
De kopie alleen heeft wellicht geen bewijswaarde. Met de combinatie 'overschrijving/kasticket' staat de winkelier misschien wel wat sterker in de schoenen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 13 mei 2011 09:21

Neen, de TS heeft niet betaald. Een overschrijvingsformulier (zelfs volledig ingevuld en ondertekend) is geen betaling (daarom stond er vroeger ook iets op als "niet als betaling aanvaarden"). Als je een overschrijving doet, is er pas betaling op het ogenblik dat de bank die overschrijving heeft uitgevoerd en het geld effectief op de rekening van de schuldeiser staat.
En wat houdt de schuldeiser tegen om dit te doen (formulier binnebrengen)? Als de TS opnieuw betaalt, loopt hij het risico dat het formulier achteraf alsnog geïnt wordt en hij dubbel betaald heeft.

Als je vroeger met een cheque betaalde, dan moest de eiser ook niet afkomen dat hij de cheque kwijt was en een nieuwe wou, zou ik zo denken... Vrij vergelijkbare situatie hier.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

melisande
Topic Starter
Berichten: 6

#34 , 13 mei 2011 10:02

nog even wat antwoorden :
* Daarenboven zal het rekeningnummer van de begunstigde toch ingevuld geweest zijn op de overschrijving, vermoed ik?
op de kopie is te zien dat het oorspronkelijke rekeningnummer en naam van de begunstigde doorstreept zijn (met zwarte alcoholstift?) en niet meer leesbaar zijn en er is een ander rekeningnr/naam ingevuld
* een kopie van de overschrijving en niet het origineel kasticket maar een kopie van een herafdruk van het kasticket
* de politie zegt "voorlopig niets doen/afwachten - de zaak heeft zich onofficieel laten failliet gaan en probeert nu op een makkelijke manier geld te recupereren" - op het staatsblad staan ze idd niet bij de faillissementen - wat, onofficieel laten failliet gaan, betekent, weet ik niet...
* Als je dan uiteindelijk veroordeeld wordt om toch te betalen, plus intresten en kosten
ik wil betalen maar ook zeker zijn dat ze het geld geen 2 keer afhalen.... gaat de rechter mij dan veroordelen en is het feit dat zij zeggen dat ze het formulier kwijt zijn dan voldoende als bewijs van hun kant ?
* voorlopig heb ik besloten af te wachten tot een aangetekende brief met hopelijk meer uitleg.... als ze willen klacht neer leggen bij de rechtbank dan moeten ze mij toch eerst "officieel in gebreke stellen" of niet ? Per aangetekende brief ?
mvg,

bartvdv
Berichten: 1911

#35 , 13 mei 2011 11:19

nog even wat antwoorden : * de politie zegt "voorlopig niets doen/afwachten - de zaak heeft zich onofficieel laten failliet gaan en probeert nu op een makkelijke manier geld te recupereren" - op het staatsblad staan ze idd niet bij de faillissementen - wat, onofficieel laten failliet gaan, betekent, weet ik niet...
* Als je dan uiteindelijk veroordeeld wordt om toch te betalen, plus intresten en kosten
ik wil betalen maar ook zeker zijn dat ze het geld geen 2 keer afhalen.... gaat de rechter mij dan veroordelen en is het feit dat zij zeggen dat ze het formulier kwijt zijn dan voldoende als bewijs van hun kant ?
* voorlopig heb ik besloten af te wachten tot een aangetekende brief met hopelijk meer uitleg.... als ze willen klacht neer leggen bij de rechtbank dan moeten ze mij toch eerst "officieel in gebreke stellen" of niet ? Per aangetekende brief ?
mvg,
Zoals ik al dacht. Politie kan zich hier niet mee bemoeien... "onofficieel laten failliet gaan" is een vreemde term. Ofwel zijn ze failliet (al dan niet op bekentenis) en is er een vonnis van de rechtbank en wordt er een curator aangesteld om achterstallige schulden in te vorderen, activa te verkopen, enz. Ofwel zijn ze in vereffening gegaan: een vrijwillige stopzetting van de activiteiten (geen faillissement). De openstaande schulden worden betaald, administratie wordt afgehandeld, openstaande vorderingen worden geïnd, enz. En dat laatste lijkt mij hier het geval.

Is de winkel effectief failliet, dan krijg je een brief van een advocatenbureau (curator) die jou vraagt om het bedrag alsnog te storten (als dat te bewijzen valt). Dat zal niet meer zijn dan het initiële bedrag.

Zoals het er nu naar uitziet, is het de zaakvoerder die gewoon openstaande schulden int op een zeer lompe manier. Je moet niet meer betalen dan het initiële bedrag - als je er zeker van bent dat je nog niet betaalde.

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#36 , 13 mei 2011 11:20

En wat houdt de schuldeiser tegen om dit te doen (formulier binnebrengen)? Als de TS opnieuw betaalt, loopt hij het risico dat het formulier achteraf alsnog geïnt wordt en hij dubbel betaald heeft.

Als je vroeger met een cheque betaalde, dan moest de eiser ook niet afkomen dat hij de cheque kwijt was en een nieuwe wou, zou ik zo denken... Vrij vergelijkbare situatie hier.
Met een cheque is de situatie zelfs nog erger. Ook bij een cheque is er pas betaling als je eigen rekening (definitief) gecrediteerd is, maar daar kon het dan nog gebeuren dat je eigen bank (A) je rekening crediteerde met het bedrag van de cheque ... om dat bedrag er enkele weken (maanden) later terug af te halen omdat de bank van de uitgever van de cheque (B) ondertussen gemeld had dat er onvoldoende provisie was om de cheque te betalen.

Als iemand jouw originele cheque kwijt is, maar nog wel een kopie heeft (en een kasticket, of een bestelbon, een contract e.d.) kan hij nog steeds betaling vragen (nieuwe cheque, cash betaling, overschrijving, ...).

Terug naar de TS: er is inderdaad een (theoretisch) risico van dubbele betaling. Als zij nu betaalt, en de winkel / degene die in de plaats gekomen is van de winkel vindt het originele overschrijvingsbewijs van destijds terug, dan zouden zij dan nu inderdaad toch nog bij de bank kunnen binnendoen, en op die manier een tweede keer betaling ontvangen. (Wellicht staat er een datum op het originele overschrijvingsformulier, en misschien verliezen dergelijke formulieren na verloop van tijd hun geldigheid, maar ik vrees enigszins dat, als het origineel nog boven water zou komen, de meeste bankbedienden "en stoemelings" die overschrijving uitvoeren, zelfs al staat daar een datum op van 10 jaar geleden.)

Kan opgelost worden door een uitdrukkelijke verbintenis van de winkel dat zij het originele overschrijvingsformulier, voor zover dat nog zou bestaan, niet meer zullen aanbieden.

PS. wat een "onofficieel faillissement" zou zijn, is mij een raadsel. Tenzij ze bedoelen dat de winkel (of de vennootschap die de uitbater was van de winkel, en die perfect een andere naam en een ander rekeningnummer kan hebben) zijn activiteiten stopgezet heeft en nu een "slapende" vennootschap is, maar dat is op zich niet illegaal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 13 mei 2011 14:14

Kan allemaal goed zijn, maar blijft dan nog:

1. Dat het niet iemand van de winkel zelf was die belde, maar "in opdracht van". De TS heeft met deze persoon in principe geen uitstaans.
2. Dat die persoon zich niet wou kenbaar maken. Kon dus gelijk wie zijn.
3. Dat in de brief naar een andere NV verwezen werd en een ander rekeningnummer vermeld.
4. Dat er totaal loze bedreigingen geuit worden in de brief.

Als ik de TS goed begrijp is er nergens sprake van de originele winkel. Een wildvreemde partij eist dus in principe geld, met als enige argument een kopie van een overschrijvingsformulier dat voor een andere partij bedoeld was. Héél vreemde zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#38 , 13 mei 2011 14:31

met als enige argument een kopie van een overschrijvingsformulier dat voor een andere partij bedoeld was. ...
Hij kan die zelfs gevonden hebben bij het ophalen van het oud papier.

Terug naar “Consumenten Koop”