aannemer blijft knoeien

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

aannemer blijft knoeien

#1 , 09 feb 2011 20:55

Een vraagje over een probleem dat ondertussen al lang aansleept...

In maart 2008 lieten we een schrijnwerker een schuine koepel steken in een lekvrij plat dak. Na uitvoering van de werken bleek het dak te lekken aan de randen van de lichtstraat. Na verschillende telefonische contacten is de schrijnwerker nog een paar keer gekomen om nog wat siliconen hier en daar te spuiten zonder resultaat. In maart 2009 gooide hij de handdoek in de ring en stelde een opvolger aan. Die wilde echter niet weten van het werk in zijn onderaanneming af te werken en wilde een nieuwe offerte opstellen omdat de eerste schrijnwerker ernstige fouten had gemaakt. Aangezien wij de schrijnwerker nog 1200 euro moesten stemden wij daarin toe. we moesten echter nog 400 euro bijleggen maar dat vonden we niet erg om uit problemen te geraken.
Ondertussen zijn we weer bijna twee jaar verder en lekt de koepel na verscheidene ingrepen van de nieuwe aannemer nog steeds. De laatste ingreep heeft het zelfs nog erger gemaakt en hij heeft daarbij voor de tweede maal een ruit gebroken die hij gaat kopmen vervangen. Wij moeten die man nog 250 euro maar betalen dat uiteraard na een lekvrij dak.
Ondertussen hebben wij er drie dakwerkers bijgehaald die op hun beurt ernstige beroepsfouten vaststellen (geen loodslab, roofing die niet netjes vastgebrand is, raam is niet hoog genoeg van het dakniveau zodat bij sneeuwval alles naar binnen wordt geblazen, enz...) Ondertussen hebben we een nieuwe offerte laten maken door een dakwerkersbedrijf die vorig jaar puik werk hebben geleverd maar die we spijtig genoeg in 2009 nog niet kenden. €3000 euro was het verdict om alles te doen volgens de regemls van de kunst. Nu moet ik er de bedenking bij maken dat dit bedrijf het zeer druk heeft en dus extra tijd wil maken voor een hogere prijs dan dat ze normaal zouden aanrekenen).

Kortom: De aannemer is een dikke knoeier die waarschijnlijk niet competent is om ons dak deftig af te werken en ondertussen houdt die man ons aan het lijntje. Ik wil eerst dat gerepareerde glas nog zien geplaatst worden want anders hebben we die kosten er ook nog bij. Hij beweert dat het glas klaar ligt maar dat hij veel werk heeft en het ook altijd slecht weer is ....

Wat kan ik doen in deze situatie?

Alvast bedankt

Arolje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 09 feb 2011 21:31

Ik lees dat er blijkbaar nog geen ENKELE aangetekend schrijven is opgestuurd..

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 09 feb 2011 22:26

Naar de huidige aannemer niet, naar de eerste wel. Naar de huidige aannemer zeer veel telefoons en e-mails. Ik heb van hem ook verscheidene e-mails waarin hij de problemen wel erkent.

Reclame

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 09 feb 2011 22:50

Hij is trouwens regelmatig wat komen aanpassen dus hij heeft nooit echt tekens gegeven van opgave tot vorige maand.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 feb 2011 11:30

Waarom een schrijnwerker aanstellen om aan een dak te werken. Je besteld toch ook geen ingemaakte kast aan een dakwerken. Initieel zijn jullie in e fout gegaan door een verkeerde persoon aan te spreken voor dit werk. De schrijnwerker heeft echter ook boter op het hoofd, want hij had moeten weigeren dit werk uit te voeren. Ieder zijn specialiteit, zeker in de bouw.

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 10 feb 2011 13:39

@mava: misschien dat u zich te veel focust op de term "schrijnwerker". Ik had misschien beter het woord "aannemer" gebruikt aangezien hij adverteert dat hij schrijn-, timmer- en dakwerken doet.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 11 feb 2011 09:16

“Art.1144.De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek).

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].

Deel uw ‘knoeiers’ aangetekend en gemotiveerd mee dat u uw overeenkomst als beëindigd beschouwt. Vat daarin uw vroegere ingebrekestellingen samen en vermeld gedetailleerd de schadevergoeding die u vordert.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”