verjaringstermijn factuur

joachimdevos
Topic Starter
Berichten: 1

verjaringstermijn factuur

#1 , 28 jul 2010 10:45

zou iemand hier een duidelijk antwoord kunnen op geven

we hebben in 2003 een nieuw huis gezet waar we een aantal materialen bij de locale sanitairman gaan halen zijn

nu krijgen we vandaag een factuur dat er nog een bepaald bedrag openstaat
we hadden reeds al facturen ontvangen ervan en dachten dat alles betaald was

er zou een factuur daarvan opgemaakt zijn in 2008 maar die hebben wij nooit ontvangen
in 2009 zijn we verhuisd en kunnen we dus ook niet meer controleren of dat correct is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2010 20:08

Ik vermoed dat u een herinnering bedoelt?

Dus vandaag krijgt u een eerste herinnering voor een factuur van 2008? Of begrijp ik het verkeerd?

Art. 2272. BW:
"(Lid 1 opgeheven)
(De rechtsvordering) van (gerechtsdeurwaarders), tot betaling van hun loon voor de akten die zij betekenen, en voor de opdrachten die zij uitvoeren; <W 06-08-1993, art 63>.
Die van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn;
Die van kostschoolhouders, tot betaling van het kostgeld van hun leerlingen; en van andere meesters, tot betaling van het leergeld;
Die van dienstboden die zich bij het jaar verhuren, tot betaling van hun loon,
verjaren door verloop van een jaar."

Als die factuur dus van 2008 is en hij nu pas de eerste herinnering stuurt, kan hij niets meer doen omdat de vordering na 1 jaar verjaart.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2010 10:23

Toch even proberen:
Een tijdje terug kregen we een factuur van onze energiemaatschappij voor iets wat men was "vergeten" te factureren. De facturatie was terecht maar ging over iets van meer dan twee jaar geleden. Is dit een verjaring die onder dezelfde wet valt?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 aug 2010 17:05

"Art. 2277 B.W. is niet toepasselijk op de energieprijzen die het onderwerp uitmaken van opeenvolgende leveringen, periodiek betaalbaar (tussentijdse facturen gevolgd door een eindafrekening)."

"Niettegenstaande haar juridische vorm van handelsvennootschap behoudt een intercommunale haar burgerlijk karakter. Zij is bijgevolg geen koopman of ambachtsman onderworpen aan art. 2272, lid 3 B.W. of art. 5 Wet 1 mei 1913."

"De afwezigheid van facturatie en meteropname moet de abonnee aanzetten om de verdeler hiervan op de hoogte te stellen. De abonnee die in zulke omstandigheden jaren passief blijft is niet te goeder trouw. In een dergelijk geval kan geen onverschoonbare dwaling in hoofde van de verdeler verweten worden." (Gent 5 maart 1993, Iuvis 1994, 186.)

morse
Berichten: 3

#5 , 31 aug 2010 14:54

Zelf werd ik onlangs opgebeld door de garage waar ik bijna 2 jaar geleden een herstelling aan mijn motor (carburator) liet doen. Ik heb die factuur toen betaald en vorige maand belde die garage me dat ik alleen het voorschot had betaald ! (en nu komen ze daar mee af, na 2 jaar!) Ik heb sindsdien nooit enige herinnering per post of per telefoon gekregen, alleen vorige maand een belletje over een openstaande factuur van 150 euro. Ik ben hier niet verder op ingegaan en heb hen verteld dat ik alles betaald hebt (dat factuur van 2 jaar geleden heb ik niet meer)
Nu belt er gisteren een incassoburo naar mij dat ik nog geld schuldig ben.
Wat moet ik nu doen? Moet die garage dan bewijzen dat ze een factuur hebben waar mijn handtekening opstaat waarop het volledige bedrag opstaat? En geldt hier ook een verjaringstermijn?
Groetjes

johan14
Berichten: 1

#6 , 04 sep 2010 10:01

Hallo,

Ook een vraagje ivm verjaringstermijn factuur.
We hebben een huis gebouwd met Architect met toezicht in het jaar 2003-2004 en na vooroplevering (7 /6/2004) zou ik nog een factuur moeten ontvangen wat ik toen niet gekregen heb en wist ook niet wanneer ik die zou krijgen opdat de Arcitect opeens niets meer van zich liet horen dacht ik, die wilt niet 10 jaar aansprakelijk zijn dacht ik.
Nu 3/09/2010 krijg ik een factuur met openstaande bedrag en een procesverbaal van voorlopige opleverig enkel getekend door Architect en niet door Aannemmer
Wat moet ik hier mee?
Is deze factuur ook verjaard?

groetjes johan

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 sep 2010 14:30

Hallo,

Ook een vraagje ivm verjaringstermijn factuur.
We hebben een huis gebouwd met Architect met toezicht in het jaar 2003-2004 en na vooroplevering (7 /6/2004) zou ik nog een factuur moeten ontvangen wat ik toen niet gekregen heb en wist ook niet wanneer ik die zou krijgen opdat de Arcitect opeens niets meer van zich liet horen dacht ik, die wilt niet 10 jaar aansprakelijk zijn dacht ik.
Nu 3/09/2010 krijg ik een factuur met openstaande bedrag en een procesverbaal van voorlopige opleverig enkel getekend door Architect en niet door Aannemmer
Wat moet ik hier mee?
Is deze factuur ook verjaard?

groetjes johan
Zelf werd ik onlangs opgebeld door de garage waar ik bijna 2 jaar geleden een herstelling aan mijn motor (carburator) liet doen. Ik heb die factuur toen betaald en vorige maand belde die garage me dat ik alleen het voorschot had betaald ! (en nu komen ze daar mee af, na 2 jaar!) Ik heb sindsdien nooit enige herinnering per post of per telefoon gekregen, alleen vorige maand een belletje over een openstaande factuur van 150 euro. Ik ben hier niet verder op ingegaan en heb hen verteld dat ik alles betaald hebt (dat factuur van 2 jaar geleden heb ik niet meer)
Nu belt er gisteren een incassoburo naar mij dat ik nog geld schuldig ben.
Wat moet ik nu doen? Moet die garage dan bewijzen dat ze een factuur hebben waar mijn handtekening opstaat waarop het volledige bedrag opstaat? En geldt hier ook een verjaringstermijn?
Groetjes
Als ik me niet vergis zijn dat allebei aannemingscontracten. Dan is de kwijtende verjaring van 1 jaar niet van toepassing.

"Art.2272 dat verkorte verjaringstermijnen invoert,moet op beperkende wijze worden uitgelegd" [Cass. 31 mei 2002(C.U.S.-L./A.A.),R.W.2004-05,1219-1220,noot]

"De korte verjaringstermijn is gebaseerd op een vermoeden van betaling en wordt gemotiveerd door het feit dat van het ontstaan en de kwijting van dergelijke schulden doorgaans geen geschrift wordt opgesteld. De wetgever vermocht ervan uit te gaan dat het vermoeden van betaling niet geldt voor de levering van diensten, omdat in de regel van de overeenkomst voor dergelijke leveringen een geschrift wordt opgesteld...Diezelfde bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten"(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007)

Dus in tegenstelling tot mijn bovenstaande antwoord, lijkt het erop dat ook bij de eerste vraagsteller een 10-jarige verjaringstermijn van toepassing is.

morse
Berichten: 3

#8 , 05 sep 2010 15:29

Moeten ze mij dan geen aangetekend schrijven sturen dat ik hun nog geld schuldig ben? Of een factuur dat ik zou getekend hebben met het nog te betalen verschuldigde bedrag?
Zo kan morgen iedereen aan mijn deur staan dat ze nog geld te goed hebben.

Gebruiker34
Berichten: 334

#9 , 15 sep 2010 09:27

Ter extra informatie:

VERJARINGSTERMIJN
http://www.bfak.be/factuur.htm#verjaring" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 16 sep 2010 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

morse
Berichten: 3

#10 , 15 sep 2010 18:16

Ze kunnen me toch niet dagvaarden of een deurwaarder op mij afsturen als ik nooit een aangetekend schrijven heb ontvangen? Ik heb deze week wel een zoveelste tel. gekregen van een incassoburo maar dat is toch geen officiële weg?

Gebruiker34
Berichten: 334

#11 , 15 sep 2010 20:26

De autohandelaar kan best eerst een aangetekende ingebrekestelling sturen, want als hij op de rechtbank niet kan bewijzen dat hij u effectief eerst in gebreke gesteld heeft, dan riskeert hij minstens voor de gerechtkosten te moeten opdraaien.

Wat een incassobureau betreft - totaal negeren!

kimmeke23
Berichten: 39

#12 , 21 okt 2012 15:15

vorige week een mail gehad van nuon.
na correctie zouden ze zich gemist hebben en zouden we nog bijna 3000 euro moeten betalen.
ik versta niet hoe ze hier aan komen wegens we toen zijn overgestapt naar luminus dus hebben ze de juiste meterstanden gekregen bij het begin en het einde van het contract.
we zijn overgestapt naar luminus in januari 2012.
sinds juni verhuist.
nooit geen nieuws gehad van nuon ivm dit bedrag wat moet ik doen ?

Justiceseeker
Berichten: 354

#13 , 21 okt 2012 22:01

Enkele verjaringstermijnen voor courante zaken:

http://www.gerechtsdeurwaarders.be/nl/w ... mijnen----" onclick="window.open(this.href);return false;

Er bestaat een boek met zowat 1000 verjaringstermijnen.

Justiceseeker

Terug naar “Consumenten Koop”