leveringstermijn

MONACO
Topic Starter
Berichten: 153

leveringstermijn

#1 , 27 jul 2010 09:51

drie weken geleden hebben wij een TV-toestel aangekocht bij een bekende firma die prat gaat op een goede service aan het cliënteel. na al die weken kan men ons nog geen exacte leveringstermijn mededelen zogezegd omdat hun leverancier achteruit is bij de leveringen. ondertussen hebben wij wel 600 Euro voorschot betaald (het gaat niet om een klein bedrag daar er allerlei bijkomstigheden worden bij aangerekend) en zitten al die weken zonder TV. kunnen wij die koop nog annuleren en het voorschot terugeisen of een leveringsdatum eisen ? die was niet of de bon vermeld, of moeten wij nog maanden afwachten tot het hun past dat ze leveren ?
dank voor antwoord. m.vr.gr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 27 jul 2010 14:13

staat er een leveringstermijn vermeld in uw aankoop-contract?
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jul 2010 16:50

staat er een leveringstermijn vermeld in uw aankoop-contract?
Die was niet op de bon vermeld.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 jul 2010 17:05

Maakt niet uit, het kan nog steeds in de algemene voorwaarden staan.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 153

#5 , 28 jul 2010 09:25

in de verkoopsvoorwaarden staat niets vermeld over een leveringstermijn, wat kan er dan hiervoor gedaan worden, gewoon afwachten tot het hun past om te leveren of annuleren waardoor men een gedeelte van het betaalde voorschot verliest ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2010 11:42

Dat wet voorziet dat op de bestelbon de leveringstermijn moet vermeld zijn.

Doorgaans wordt aangenomen dat als dit niet gedaan werd de leverancier binnen "de gebruikelijke" termijn moet leveren.

U doet er best aan de leverancier in gebreke te stellen (aangetekend schrijven). U schrijft dat u al lang genoeg wacht en hebt aangedrongen op levering dat stelt in gebreke tot levering over te gaan binnen xxx (door u op redelijke wijze te bepalen) dagen, en dat u anders de overeenkomst als ontbonden in het nadeel van de leverancier beschouwt, en alle schade die u hebt zal vorderen.

Als na die termijn nog niet geleverd is kan u een tweede aangetekend schrijven sturen: u vermeldt dat u de overeenkomst als ontbonden in het nadeel van de leverancier beschouwt, hij niet meer moet leveren, maant aan het voorschot terug te betalen en maakt voorbehoud voor alle schade die u zou geleden hebben.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 jul 2010 19:56

Juist voor mijn info: welk is het artikel dat dat van die bestelbon bepaald?

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 28 jul 2010 21:33

Is drie weken niet wat weinig om nu al te spreken over 'contractbreuk' of iets dergelijks? Het is best mogelijk dat de leverancier achter zit op schema; of dat het gaat om een 'duur' toestel of een toestel dat niet courant verkocht wordt? De vakantieperiode kan er ook wel voor iets tussenzitten. Veel bedrijven draaien tijdens de zomervakantie op een iets trager tempo.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2010 21:36

30 JUNI 1996. - Koninklijk besluit betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon.
Art. 19. De bestelbon vermeldt ondermeer :
1. de naam of de benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
2. de datum en het volgnummer van die bon;
3. een beschrijving die een zekere identificatie van het produkt of de dienst mogelijk maakt;
4. de eenheidsprijs, de hoeveelheid en de totale prijs;
5. het bedrag van het betaalde voorschot;
6. het saldo;
7. de datum of termijn van de levering van het produkt of van het verlenen van de dienst;
8. de handtekening van de verkoper.

Terug naar “Consumenten Koop”