Digitaal abbonement opzeggen

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Digitaal abbonement opzeggen

#1 , 05 apr 2024 10:37

Beste,

ik ben in de val getrapt van een vlaams digitaal blad met tv zender door daar een 1jarig abonnement te nemen.
Ergens in de algemene voorwaarden (die ik niet gelezen heb) stond in dat dit een automatisch hernieuwbaar abonnement was, echter dit is nooit gemeld op mijn account tenzij in die laatste maand wanneer het niet meer opzegbaar was. Ik heb dus moeten verlengen en bizar, nu staat dit er opnieuw niet meer op...
Ik heb nu al de opzeg gedaan volgens hun algemene voorwaarden maar nog steeds geen bevestiging gekjregen dat dit abonnement effectief opgezegd is alhoewel dit wel in hun av staat dat ze dat doen.
Hun algemene vorowaarden zeggen ook dat het abonnement niet vroeger kan gestopt worden dan de einddatum, waarschijnlijk om de klant opnieuw in die val te lokken...
Ik zou me nu willen beroepen op de algemene verordering gegevensbescherming / GDPR om te eisen dat mijn gegevens met onmiddelijke ingang uit hun systemen moeten verwijderd worden. Ik heb dan weliswaar geen toegang meer tot hun paltform, mijn account enz maar dat is niet erg, achteraf bekeken heb ik daar zo goed als geen toegevoegde waarde aan gehad..
Het gaat maar over 40 euro maas desalnietemin, dat dergelijke praktijken vandaag de dag nog gangbaar zijn bij de vlaamse pers zijn onbegrijpbaar voor mij...
Ja ik heb heel wat digitale abonnementen van hetzelfde principe maar die geven me dat heel duidelijk aan dat dit een herhaalbaar abonnement is, deze helaas doen er alles aan om die te verstoppen, je vindt de AV voor abonementen bv niet op hun website terug tenzij via de link die je bij je bestelling krijgt...

Nick

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 05 apr 2024 16:31

Hebt u een adres van die firma?
En ondernemings of BTW nr?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2024 21:20

AVG heeft niets te maken met gegevens van klanten en leveranciers die je mag bijhouden in kader van contractuele relatie. Anders zou ik iedereen waarbij ik schulden heb wel vragen om mijn gegevens te verwijderen. ;-)

Bent u zelf trouwens particulier, zelfstandige of hebt u het contract aangegaan namens een onderneming?

Reclame

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2024 14:00

Hey , ik ben particulier....
Dit heeft niks met schulden te maken want ik had sowieso dat 2de jaar al betaald omdat ik na wat rondlezen gemerkt had dat ze zeker incassobureau's sturen alhoewel het maar om 36/jaar gaat (klanten in een tweede jaar abonement inluizen is blijkbaar hun bussinesmodel).
Het ging er mij om dat ik wil vermijden dat ze me opnieuw zouden vangen ..
Ik had na het betalen van dat 2de jaar direct opgezegd maar zelfs na 3 mails (opzeggen mocht middels mail) nog geen antwoord gehad...ze gaven zelfs aan in hun algemene voorwaarden dat je je abbonement niet vroegtijdig kan laten stopzetten waarschijnlijk met de hoop dat je het weer zou vergeten...
Nadat ik GDPR er bij betrokken heb om alles onmiddelijk uit hun systeem te halen (ja ik kan dat niet meer aan de gegevens op hun site) kwam er wel reactie en was hun respons, tja dan kan je wel niet meer op onze systemen...ze hebben nu eindelijk wel bevestigd dat het abonement zal egstopt worden begin volgend jaar dus cse closed..

Terug naar “Consumenten Koop”