Autoverkoper wilt defect auto niet herstellen onder garantie

Jonathan87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Autoverkoper wilt defect auto niet herstellen onder garantie

#1 , 14 mar 2024 18:03

Dus; in november tweedehands Peugeot RCZ uit 2013 gekocht met 88.000 km's op de teller, bij autobedrijf te Sint.Niklaas, goedgekeurd voor verkoop zonder opmerkingen.

Vorige week helaas plots opgemerkt dat er "motorstoring, gelieve dit te verhelpen" op dashboard kwam, laten uitlezen in garage en achterste lambdasonde is defect / in permanente storing. Is een paar honderd euro's, zei mijn garagist.

Terug gebeld naar autobedrijf, daar als reactie gekregen van "meneer, wij doen alleen verkoop." Hij wist zgn. al niet wat een lambdasonde was, en zei dat dit niet voor hun is toen ik het uitlegde ("is maar een sensor"). Paar keer blijven bellen, doorgevraagd dat ze desnoods met een garage moeten samenwerken en het zo onderling kan regelen. Begint agressief te worden en mij af te blaften.

Nochtans gewezen op mijn rechten; bij handelaar sowieso recht op min. 1 jaar wettelijke garantie; alleen na de 6 maanden moet de consument wel kunnen aantonen dat het defect niet komt door eigen gebruik.

Wat kan ik doen? Ik ga hem eerst aangetekend schrijven, maar vrees voor een reactie. Juridische weg inslaan en advocaat onder de arm nemen?
Iemand al ervaring mee?
Alvast merci voor enige hulp...

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 14 mar 2024 18:19

Is de factuur uitgeschreven op naam van de garage of op naam van een particulier?

Jonathan87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2024 18:44

Is de factuur uitgeschreven op naam van de garage of op naam van een particulier?
Merci voor de reactie. Ik dacht dat dit duidelijk was in mijn bericht en 3 x melding dat de verkoop en factuur komt vanuit autohandelaar/autobedrijf.
'Garage' is niet correct daar dus niet elke prof. autoverkoper een garage heeft en zelfs samen met een garage werkt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12857

#4 , 14 mar 2024 19:51

Garagisten/handelaren durven wel eens via hun garage een wagen van particulier naar particulier laten verkopen. Dan lijkt het misschien dat u daar gekocht hebt, maar op de factuur staat de particulier en bijgevolg is er geen garantie. Vandaar mijn vraag.

Voor de rest is uw reactie terecht, eerst aanmaning en dan dagvaarden. Meestal komt er wel reactie voor het effectief bij de rechtbank komt.

Terug naar “Consumenten Koop”