stuiting garantie wasmachine

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

stuiting garantie wasmachine

#1 , 14 feb 2024 14:07

Een vriendin kocht een wasmachine van een degelijk duits merk. Deze werd geleverd begin september 2021. Het toestel werkte totaal niet naar behoren en is een 3-tal keren opgehaald voor herstelling in die eerste maand. Het toestel bleef niet naar behoren te werken en er werden reeds meerdere keren onderdelen gewisseld. Het toestel heeft eigenlijk nooit naar behoren gewerkt.
Natuurlijk is de garantieperiode van 2 jaar in september 2023 beëindigd zonder dat het probleem ooit is opgelost geweest.
Wat kan zij nu nog doen? Alle communicatie met de winkel gebeurde telefonisch. Dat er 10-tallen telefoontjes zijn gepleegd kan aangetoond worden (van en naar de winkel). De mensen in de winkel geven ook toe dat het zeer vervelend is... maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Alle tips zijn welkom.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 feb 2024 13:12

vriendin had de verkoper aangetekend in gebreke moeten stellen en de levering van een nieuw wasmachine moeten vragen of de terug betaling ervan.

uw vriendin kan met de rekening van de telefoontjes alleen maar aantonen dat er gebeld is geweest maar kan NIET aantonen wat de inhoud van die gesprekken zijn.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 feb 2024 16:37

En alweer alleen maar bellen. Het is hier al wel honderden keren gezegd: STUUR AANGETEKENDE BRIEF.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 19 feb 2024 17:07

ik meen te weten dat de termijn van de garantie telkens verlengd wordt met de periode dat de wasmachine in herstelling was

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#5 , 21 feb 2024 11:59

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet het, ik heb het haar ook gezegd. Maar de gewone mens doet dat niet, meteen AS schrijven en ingebrekestellen. Mensen zijn daar te bang voor (als ze al weten dat die optie bestaat).

De garantie wordt idd gestuit, maar toestel is natuurlijk geen 5 maanden (in totaal) in herstelling geweest. En bewijs dat dan maar eens?

Zou ze nog kans kunnen maken met een niet conforme levering? Ik weet dat dit ook "zo snel mogelijk" moet gebeuren. Maar het feit dat het toestel ondertussen al meerder keren in herstelling is geweest laat daar nu toch geen twijfel meer over bestaan?

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 21 feb 2024 15:07

U kan dat zeker proberen.
Enkele jaren geleden na uitval oud wasmachine een nieuw gekocht (licht beschadigd deuk in plaatwerk) dus aan verminderde prijs.
Bij eerste wasbeurt al problemen. Firma heeft hersteldienst gestuurd.
Toestel bleek van binnen zwaar verroest te zijn o.a. aan ophanging als ik het juist heb.
Dag of twee erna een nieuw (en duurder want geen licht beschadigd) toestel gekregen.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#7 , 22 feb 2024 13:44

Wat doet ze best, denk je? Ingebrekestelling voor niet conforme levering of verborgen gebrek?

Terug naar “Consumenten Koop”