etikettering op producten in broodautomaat

GDNKG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

etikettering op producten in broodautomaat

#1 , 09 feb 2024 08:59

Hallo , graag had ik geweten welke etikettering er wettelijk verplicht moet gebruikt worden op producten die verkocht worden in een broodautomaat .
Allergenen , productiedatum , houdbaarheidsdatum , ingredienten , ... ? Bedankt voor de feedback

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2024 14:07

Etikettering op de producten zelf is niet verplicht bij verkoop via een broodautomaat. Informatie moet wel aan de automaat terug te vinden zijn.

https://www.favv-afsca.be/autocontrole- ... 6-2013.pdf

Algemeen moet je een onderscheid maken tussen voorverpakte (etikettering met ingrediënten, allergenen, vervaldatum, …) en verse (informatie moet enkel beschikbaar zijn) producten. Er zijn heel wat uitzonderingen waarbij toch de regels voor verse producten gelden: broodautomaat, charcuterie door ambachtelijke slager al in potjes gedaan, ijssalon die ook literdozen verkoopt, …

LeenW
Berichten: 12857

#3 , 09 feb 2024 14:21

Logisch ook, je moet deze info weten voor je iets koopt, niet pas als je het etiket kan lezen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2024 14:56

Logisch ook, je moet deze info weten voor je iets koopt, niet pas als je het etiket kan lezen.
Eigenlijk, met voorverpakte producten in een automaat moet dat dan weer net niet. Je kan dus maar beter weten dat je geen Snickers kiest als je een pinda-allergie hebt.

LeenW
Berichten: 12857

#5 , 09 feb 2024 15:45

Logisch ook, je moet deze info weten voor je iets koopt, niet pas als je het etiket kan lezen.
Eigenlijk, met voorverpakte producten in een automaat moet dat dan weer net niet. Je kan dus maar beter weten dat je geen Snickers kiest als je een pinda-allergie hebt.
Ja, maar die zijn er meestal ook wel echt mee bezig dat ze perfect kunnen zeggen welke merken ze wel en niet mogen eten. Het zijn de "onbekende" producten waar ze voor moeten oppassen.

jef007
Berichten: 1684

#6 , 09 feb 2024 15:59

wat ik persoonlijk ergerlijk vindt is : dat ze "oud" brood ( van de dag ervoor) nog verkopen als "vers"

en dat weet ik pas als ik het brood gekocht heb!!!

Terug naar “Consumenten Koop”