Voorschot renovatiewerken

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Voorschot renovatiewerken

#1 , 06 jan 2024 13:27

Hallo,

Een half jaar geleden hebben wij besloten dat wij onze recent aangekochte woning willen renoveren (totaalrenovatie).

Wij zijn hiervoor in zee gegaan met een firma die alles zou opvolgens en de meeste werken ook uitvoeren. De voorgestelde offerte vonden wij enorm duur, maar hadden feitenlijk weinig kennis over de huidige prijzen, en deze firma heeft ons ook laten weten dat die offerte volledig kan veranderen naarmate wat wegvalt en wat er nog bijkomt.

Ondertussen - een half jaar later - merken we dat de grotere werken (nieuw dak, uitbreken + plaatsing vloer, elektriciteit, ...) telkens ongeveer 50% tot 60% goedkoper zijn bij externe partijen. Elke offerte tot nu toe komt minder als de helft uit met dezelfde materialen. Ik had een marge wel verwacht, maar niet in deze grootorde.

We zijn dus een beetje het vertrouwen kwijt in deze firma en hebben een afspraak gemaakt om dit te bespreken. Het liefst vinden we samen een oplossing, maar ik had graag geweten wat mijn rechten zijn als we geen oplossing vinden. We hebben namelijk reeds een voorschot (15.900 euro) betaald.

Onderaan de offerte staat volgende clausule (ingekort tot wat relevant is) :
Dans le cas de non-respect ou d'annulation d'un devis signé. un montant de 10% du devis ainsi que le matériel commandé sera à la charge du signataire du devis.
We hebben deze voorschotsfactuur/offerte echter nooit getekend (geen enkel document in feite). We hebben enkel de voorschot betaald.

Kan ik in dit geval voorstellen om enkel de reeds uitgevoerde consultatiewerken aan te rekenen (planning, advies) ? Of bind ik mij aan deze partij door het betalen van de voorschot?

Alvast bedankt

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#2 , 06 jan 2024 19:44

Mijn vraagstelling was misschien niet helemaal duidelijk:
Kan de firma weigeren om de rest van mijn voorschotsfactuur terug te betalen?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”