onduidelijk factuur

rikpeze
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onduidelijk factuur

#1 , 08 dec 2023 10:29

Ik kreeg onlangs een factuur van meer dan 600 euro voor een jaarlijks nazicht van mijn auto.
Er moest niets vervangen worden, enkel de olie.
Grrot was mijn verbazing dat op de factuur niets vermeld stond over de werkuren, uurloon of de prijs van de olie en/of mgelijk gebruikte andere materialen.
Heb ik dan niet het recht te weten hoe ze aan die 600 euro gekomen zijn?
Kan ik hen dwingen mij de correcte prijs-zetting mee te delen, eventueel zelfs een klacht in te dienen ?
Op mijn vragen rechtstreeks aan de garage antwoorde men enkel dat dit hun gewone manier van factureren is.
Is dat wettelijk?

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2023 11:02

https://www.unizo.be/ondernemingsgids/f ... :text=voor

https://www.zelfstandige.vlaanderen/wat ... e-factuur/

https://www.vdvaccountants.be/kennisban ... #:~:text=V

U kunt hen een mail sturen met de melding : ik ben bereid om jullie factuur te betalen op voorwaarde van detaillering van de aangerekende kosten.

Persoonlijke visie : zowel als particulier als ondernemer heeft u recht om te weten wat het totaal bedrag inhoudt. En gezien alles tegenwoordig automatisch verloopt, is het een makkie om de details op de facturen te vermelden.

jef007
Berichten: 1687

#3 , 08 dec 2023 11:41

uiteraard hebben zij een detail van uw factuur.
hoe zouden ze anders aan de totaal van 600 euro komen?
hoe dan ook, volgens fiscale wetgeving dient elk factuur gedetailleerd te zijn.
meer zelfs, het uurloon dient dient uitgestald te zijn in de garage

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2023 11:53

uiteraard hebben zij een detail van uw factuur.
hoe zouden ze anders aan de totaal van 600 euro komen?
hoe dan ook, volgens fiscale wetgeving dient elk factuur gedetailleerd te zijn.
meer zelfs, het uurloon dient dient uitgestald te zijn in de garage
En hoe houdt die garagist zijn stock en einde jaar inventaris bij ?
Een degelijk facturatie ( boekhoudpakket ) programma.

jef007
Berichten: 1687

#5 , 08 dec 2023 12:37

""En hoe houdt die garagist zijn stock en einde jaar inventaris bij ?""

een kleine garagist zal een reeele telling doen van zijn stock op het einde van het boekjaar.
bij een grote garagist zal de stock permanent opgevolgd worden door zijn boekhoudprogramma

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2023 12:47

Ik ken en begrijp het principe dat een factuur voldoende moet gespecificeerd zijn.

Echter: wat als de garagist een jaarlijks onderhoud als een standaard product verkoopt aan een vaste prijs? Inclusief een forfaittair aantal uren en de nodige vloeistoffen, ongeacht hoeveel precies mogelijk is.

Dit lijkt me wettelijk perfect mogelijk te zijn. Uiteraard kan die prijs dan wel op voorhand gecommuniceerd worden.

Zaken zoals nazicht airco hebben meestal ook een vaste prijs, inclusief vloeistof en uren.

jef007
Berichten: 1687

#7 , 08 dec 2023 14:31

hoe dan ook : de garagist dient de wetgeving te volgen.

Jo23
Berichten: 386
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 dec 2023 15:58

Volg het advies van LYNX XX en laat de garage weten dat u deze manier van factureren zal melden aan FOD economie. U kan daar een klacht indienen met een pdf van de factuur van meer dan 600 euro zonder enige detaillering.

Een vriend die al meer dan 20 jaar een kleine garage uitbaat, heeft enkele jaren geleden de inspectie over de vloer gehad, sindsdien staat alles tot in het kleinste detail op factuur.

Overigens heb je voor die prijs bij een eerlijke zelfstandige garagist zelfs een groot onderhoud met vidange en vervanging van alle filters (olie filter, luchtfilter en interieurfilter) voor een middenklasse wagen. Bij een merkgarage is dit uiteraard veel duurder maar de onderdelen zijn echt niet zo duur en als men werkt aan een normaal uurloon kom je nooit aan dat bedrag.

https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... n-probleem

jef007
Berichten: 1687

#9 , 09 dec 2023 12:49

""Volg het advies van LYNX XX en laat de garage weten dat u deze manier van factureren zal melden aan FOD economie. U kan daar een klacht indienen met een pdf van de factuur van meer dan 600 euro zonder enige detaillering.""
en ook aan FOD Financien : de garagist riskeert een serieuze boete ( met terugwerkende kracht voor al zijn uitgaande facturen)

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 dec 2023 14:45

Als aanvulling op mijn vorige reactie waar niet op ingegaan wordt: ik ben absoluut nog niet overtuigd dat er iets mis is, en ja: ik ken de wetgeving op het maken van facturen heel behoorlijk.

Als het concept is zoals in onderstaande link met een vaste prijs, zal deze op de factuur niet uitgesplitst staan in werkuren en onderdelen.

https://www.midas.be/nl/onze-prestaties ... gIjAvD_BwE

Stockbeheer en inventaris hebben daar niks mee te maken. Bij een bakker betaal je ook voor een brood en niet voor de ingrediënten + werkuren.

Waar ik wel mee akkoord ben, is dat de prijs aan de hoge kant is.

LeenW
Berichten: 12892

#11 , 09 dec 2023 15:56

De “vaste prijs” bij een garagist is jammer genoeg vaak enkel vast als het niet te duur wordt.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 dec 2023 17:18

Als aanvulling op mijn vorige reactie waar niet op ingegaan wordt: ik ben absoluut nog niet overtuigd dat er iets mis is, en ja: ik ken de wetgeving op het maken van facturen heel behoorlijk.

Als het concept is zoals in onderstaande link met een vaste prijs, zal deze op de factuur niet uitgesplitst staan in werkuren en onderdelen.

https://www.midas.be/nl/onze-prestaties ... gIjAvD_BwE

Stockbeheer en inventaris hebben daar niks mee te maken. Bij een bakker betaal je ook voor een brood en niet voor de ingrediënten + werkuren.

Waar ik wel mee akkoord ben, is dat de prijs aan de hoge kant is.
Beste Thomas_A : geen twijfel omtrent uw kwaliteiten en kennis en waardering voor uw bijdragen.

In mijn loopbaan liet ik zulke facturen gewoon weg terugzenden, met duidelijke melding : bereid een gedetailleerde factuur stipt te betalen. Bovendien stond in mijn offerte aanvragen duidelijk : detaillering materialen en werkuren ( aantal en kostprijs ).

In uw link van Midas staat trouwens de bevestiging van wat de collega's en ikzelf bedoelen. Dat is correct en de factuur is dan ook de verlengenis daarvan. Indien een offerte op voorhand getailleerd is gemaakt, is een detaillering op de factuur ( liefst nog wel ) niet zo noodzakelijk.

En de vergelijking van een bakker en een garagist gaat niet op; zoals u als boekhoudkundige weet. Qua inventarisering zeker niet : een bakker wordt belast op de aankopen ingrediënten ( en niet op broden en koeken in de rekken ). En de prijzen zijn geafficiëerd.
En het gewicht van de broden weegt u zelf thuis eens af.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 dec 2023 17:20

De “vaste prijs” bij een garagist is jammer genoeg vaak enkel vast als het niet te duur wordt.
Juist LeenW maar dan wel gespecifiëerd zodat de klant weet waaraan hij aan toe is. De link van Midas is klaar en duidelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”