Herroepingsrecht beschadigd geleverde fiets (webshop)

E34
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht beschadigd geleverde fiets (webshop)

#1 , 24 okt 2023 19:39

Beste,

situatie:

- online fiets besteld en betaald, deze moet je thuis nog voor een stukje zelf verder monteren.
- bij uitpakken is het duidelijk dat de fiets totaal beschadigd is.
- wij willen beschadigde fiets kostenloos retourneren en ons betaalde bedrag terug ontvangen (mail en foto's gestuurd, 1 dag na levering)
- verkoper negeert onze ondubbelzinnige vraagstelling keer op keer, is telefonisch onbereikbaar en blijft aansturen op een 'omruiling' (nadat ze eerste voorstellen naar hun fysieke winkel in Rotterdam te komen..)
- wanneer ik er nogmaals op druk dat we ons bedrag willen terugvorderen, wordt er verwezen naar hun retour procedure: verzending betalen (50€), moet binnen 14 dagen, fiets mag niet gebruikt zijn enz

ik lees op onderstaande site:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -consument

Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste. Blijkt het product binnen de bedenktijd al niet goed, dan kun je kiezen om het te retourneren. In dit geval zijn ook de verzendkosten van de retournering niet voor de consument.

Intussen had ik ook DAS ingeschakeld, zij komen niet verder dan verwijzing naar Art 45 van het herroepingsrecht en de algemene voorwaarden van de verkoper (dus verzendingskosten betalen).

Vanuit onze optiek is dit echter geen herroeping pur sang, gezien de geleverde fiets totaal beschadigd is.

Wie heeft gelijk? DAS, of die website?

Met vriendelijke groeten,
E

Thomas_A
Berichten: 2385
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2023 19:48

België of Nederland, aangezien u verwijst naar een een Nederlandse link?

In geval van levering van een beschadigd product, kan de verkoper het product omruilen of herstellen. Terugbetaling is daarbij enkel voorzien als de verkoper niet kan omruilen of herstellen.

Als u wenst gebruik te maken van het herroepingsrecht, kunnen effectief verzendkosten aangetekend worden.

E34
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2023 20:07

Ik woon in Belgie, de webshop is Nederlands.
Zijn er andere regels tussen beide landen, en is terugbetaling effectief een recht dat je pas kan inroepen ingeval de verkoper niet kan herstellen of omruilen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12892

#4 , 24 okt 2023 20:50

Dit gaat niet over herroepingsrecht, maar over niet-conforme levering.

E34
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2023 20:59

Dat klopt, is ook mijn insteek geweest de hele tijd. Maar men blijft bezig over omruilen, en als ik echt geen fiets meer wil van hen, dan is het herroepingsrecht.

Dus de vraag is; moet ik een omruiling van een niet conform artikel aanvaarden of kan ik mijn betaald bedrag terug eisen.

Thomas_A
Berichten: 2385
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2023 21:28

Keuze voor herstel of omruiling ligt bij verkoper. Terugbetaling is alternatief dat hij moet aanbieden als geen van beide kan.

Als u nog binnen de termijn van het herroepingsrecht zit, kan u dit ook inroepen. Dan kunnen retourkosten aangerekend worden als dit bij de voorwaarden hoort waaronder u gekocht heeft.

Terug naar “Consumenten Koop”