Auto verkoop

eb98
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Auto verkoop

#1 , 16 okt 2023 14:17

Beste

In 2020 kocht ik een tweedehandsauto aan.

Wegens gezinsuitbreiding is deze wagen te klein en willen mijn partner en ik samen een nieuwe wagen aankopen.
Om deze wagen aan te kunnen kopen, willen we mijn wagen verkopen om dat geld te kunnen gebruiken.

Ik heb bij bank X een lening afgesloten gedurende 6 jaar in 2020, ik zit nu aldus halfweg.

Ik heb gebeld met mijn bank met de vraag of zij mijn wagen als onderpand hebben en dat blijkt niet zo te zijn.

Ik lees echter overal dat je je wagen niet zomaar mag doorverkopen?

Er zijn al enkele geïnteresseerde opkopers afgehaakt na het horen van de lopende lening, maar als de bank geen onderpand heeft, is er dan wel een probleem?
Is het geleende bedrag dan eigenlijk geen 'persoonlijke lening' waarvoor ik de bestelbon als motivatie heb moeten doorgeven?

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 okt 2023 17:02

Kijk op het leningscontract of dat mag of niet; en onder welke voorwaarden u precies geleend heeft (persoonlijke lening is doorgaans duurder) ... of vraag aan de bank of u dat voertuig mag verkopen (om een ander te kopen)

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#3 , 17 okt 2023 07:51

Beste

Er zijn bij mijn weten in België quasi geen echte banken die bij particuliere auto kredieten de wagen als onderpand nemen. Bij zelfstandigen en ondernemingen zie je dat wel geregeld (subrogatie in het voorrecht van de onbetaalde verkoper).
Uitzonderlijk heb je een verkoop op afbetaling bij sommige automerken. Dan blijft de eigendom van het voertuig bij concessionaris of automerk zolang afbetaling niet afliep.
Dus indien via een gekende grotere bank normaal geen enkel probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”