Deurwaarder zonder factuur

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Deurwaarder zonder factuur

#1 , 27 sep 2023 17:49

Deurwaarder en kosten zonder factuur/aanmaning mogelijk?

Wat is aangeraden in volgende situatie aub?

Februari 23 langsgegaan bij hoorapparaat-winkel.
Krijg toestel mee met een proefbon tot eind maart. (Dit is het enige op papier)

Toestel voldoet en kiezen voor aankoop.
Factuur zou volgen, maar kon lang op zich laten wachten ivm tussenkomst ziekenfonds, dixit verkoper.

Maanden erop nog paar keer teruggeweest voor controle en fine-tunen.
Geregeld gevraagd naar factuur: dit komt wel, geen zorgen.

Tot vandaag een brief(gewone post) in de bus van deurwaarder. 15 dagen tijd om te betalen + 500euro extra kosten.

Dit kan toch niet?
Geen enkele factuur, aanmaning, aangetekend.... direct extra kosten en dreigen met rechtzaak indien niet betalen

Als ze een factuur sturen of in de winkel via het bakje wordt het direct betaald zonder probleem, maar dit kan blijkbaar niet meer.

Gewoon extra kosten betalen om erger te voorkomen of enkel het verschuldigde?

Drone
Berichten: 3036
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 sep 2023 21:33

deurwaarder zal optreden als incasso, heeft geen uitvoerende macht zoals bij een vonnis.

meld via aangetekend schrijven aan de deurwaarder de situatie en aan de winkel en vraag dat men u de bewijzen bezorgd dat de originele factuur daadwerkelijk verstuurd is geweest EN bij u aangekomen is.

vraag eveneens in het schrijven naar de winkel naar de bewijzen dat men u op zen minst één keer heeft proberen te contacteren door ofwel een herinnering te sturen of een ingebrekestelling.

meld in dat schrijven naar de winkel dat u nog steeds bereid bent het oorspronkelijke bedrag te betalen bij bezorging van de factuur min de kosten van de deurwaarder.

Sirkii
Berichten: 5438

#3 , 28 sep 2023 21:47

k Zou idd de brief sturen maar wel onmiddelijk de hoofdsom betalen aan de leverancier. Vermeld dit ook in de brief.

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#4 , 29 sep 2023 08:35

k Zou idd de brief sturen maar wel onmiddelijk de hoofdsom betalen aan de leverancier. Vermeld dit ook in de brief.
Dat was het probleem. Niets info rekeningnummer en referentie van de leverancier.
Rekeningnr is nog te Googlen waarschijnlijk, maar zomaar 2.5K storten zonder correcte mededeling gaat dan misschien verloren. (als je ziet hoe hun administratie werkt)

Enfin, gisteren naar het verkooppunt geweest.
Tegenovergestelde ervaring dan het telefonisch contact met hoofdburo.

Sterker nog, volgens deze dame waren we niet de enige.
In hun verkooppunt en ook in andere over België verschillende mensen met zelfde probleem.
Blijkbaar zijn er van een hele periode geen facturen opgemaakt en hebben ze alles direct naar deurwaarder verwezen.

Zij kon ter plekke ook geen factuur vinden in hun systeem.
Kon wel directe betaling aanvaarden met bc, zodat het saldo in hun systeem vereffend is.

Onmiddellijk gedaan en bewijs verstuurd naar hun hoofdburo en deurwaarder.

Wel spijtige zaak dat waarschijnlijk 90% van hun cliënteel oudere mensen zijn, die zo'n fratsen waarschijnlijk gewoon direct betalen met bijkomende kosten.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 29 sep 2023 13:53

Wat moet ik,verstaan onder "verkoopspunt"?
Is dat geen winkel? Dan heb je toch enkel een klantenrelatie met die winkel?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2023 05:05

Wat moet ik,verstaan onder "verkoopspunt"?
Is dat geen winkel? Dan heb je toch enkel een klantenrelatie met die winkel?
Waarom? Bij de grote ketens van hoorapparaten en brillen die ik ken, zijn de verkooppunten niet zelfstandig.

De verkoopovereenkomst wordt dan ook opgemaakt met de keten, met adres hoofdkwartier als verkoper.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 sep 2023 12:46

Dat "verkooppunt" vertegenwoordigt dan toch de keten.
Maw het is een vestiging van die firma.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#8 , 02 okt 2023 08:45

Wat moet ik,verstaan onder "verkoopspunt"?
Is dat geen winkel? Dan heb je toch enkel een klantenrelatie met die winkel?
Filiaal van een grote keten (als dat de correcte term is).

Bancontact aanwezig voor kleine aankopen, maar voor de grotere (waar er nog eerst via mutualiteit moet gegaan worden), komt het factuur (na tussenkomst mutualiteit) van het hoofdburo.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 02 okt 2023 13:23

Wat moet ik,verstaan onder "verkoopspunt"?
Is dat geen winkel? Dan heb je toch enkel een klantenrelatie met die winkel?
Filiaal van een grote keten (als dat de correcte term is).

Bancontact aanwezig voor kleine aankopen, maar voor de grotere (waar er nog eerst via mutualiteit moet gegaan worden), komt het factuur (na tussenkomst mutualiteit) van het hoofdburo.
Dat is hun interne keuken. Daar heb je als consument/klant bij een filiaal in principe geen relatie mee.
Ik weet natuurlijk niet welke documenten u in dat filiaal hebt ondertekend..

Heeft dat hoofdbureau reeds effectief een deel,afgerekend met uw mutualiteit?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#10 , 03 okt 2023 08:56


Dat is hun interne keuken. Daar heb je als consument/klant bij een filiaal in principe geen relatie mee.
Ik weet natuurlijk niet welke documenten u in dat filiaal hebt ondertekend..

Heeft dat hoofdbureau reeds effectief een deel,afgerekend met uw mutualiteit?
Het enige dat ondertekend is, is een "proefbon" (hun benaming).
Papier voor een testperiode van het apparaat. Maand gratis testen, geen aankoopverplichting. Geen referentie voor eventuele betaling.
Met daarop de offerte (volledige prijs en vermoedelijke prijs na tussenkomst ziekenfonds)

Gisteren wel het eerste antwoord op mail van de firma gekregen.
Saldo is vereffend en zaak bij deurwaarder is gesloten.
Met in bijlage de factuur.

Het deel met de mutualiteit is reeds in orde.

....met de mededeling dat deze toch 1x verstuurd zou zijn en we beter navragen bij Bpost waar het misgelopen is.

Zou nog kunnen reageren waarom er dan geen herinnering of aangetekende is gekomen of een mail(want email staat ook op factuur), maar enfin, zal het maar laten rusten, het is nu opgelost.

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 okt 2023 16:29

Maar als ik het goed begrijp heb je nu wel een betaald product, maar geen factuur? Dat lijkt me toch niet ideaal voor eventuele garantie-problemen...

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#12 , 12 okt 2023 09:00

Maar als ik het goed begrijp heb je nu wel een betaald product, maar geen factuur? Dat lijkt me toch niet ideaal voor eventuele garantie-problemen...
Neenee,

Factuur hebben we nu gekregen, enkele dagen nadat we in het filiaal betaald hadden.
Factuur dat enkele maanden geleden reeds zou moeten verstuurd zijn volgens hun.
(trouwens een factuur met vervaldatum 4 dagen na opmaakdatum :roll: )

Service en garantie zijn geen probleem, in de periode tussen aankoop en betaling verscheidene keren in de winkel geweest voor aanpassingen, afgebroken buisje,....

Dames in winkel zijn super, echter in het hoofdburo loopt precies één en ander mis.

Terug naar “Consumenten Koop”