kapotte schoentjes; geen geld terug, enkel aankoopbon

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

kapotte schoentjes; geen geld terug, enkel aankoopbon

#1 , 02 mei 2009 21:29

Net voor de wintersolden nog schoentjes gekocht voor dochter, deze waren na één dag dragen al gescheurd vooraan. Vermoedelijk door een fabricagefout.
Teruggebracht naar de winkel en men was akkoord dat dit door fout was. Ik wou graag geld terug maar daar was de gerante niet mee akkoord en stelde een bon voor; 6 mnd geldig.
Ik ging daarmee in eerste instantie akkoord omdat we toch nog schoenen zouden nodig hebben.
Nu zijn we bijna 6 mnd later en eigenlijk heb ik gemerkt dat hun collectie mij niet acht bevalt en ik wil geen schoenen kopen die ik niet mooi vind.
Terug naar de winkel gegaan, mijn probleem uitgelegd en alsnog geld teruggevraagd.

Men weigerde dit.

Wat kan ik nu doen? Mogen ze dit weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delady
Berichten: 547

#2 , 03 mei 2009 08:37

in sommige winkels hangt het op: geen geldteruggave, alleen aankoopbon

artemis
Berichten: 3294

#3 , 03 mei 2009 11:17

Die aankoopbon zou langer dan 6 maanden geldig moeten zijn, zou in principe nooit mogen vervallen...

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 03 mei 2009 12:47

De winkel heeft zijn deel reeds gedaan en jou een 'bon' gegeven.
Dat hun collectie jou niet bevalt is eigenlijk hun probleem niet, immers 'les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas.'

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 03 mei 2009 22:45

Zeker weten?

Dit was geen gewone ruil! De schoentjes waren na 1 dag dragen kapot door een productiefout. Moesten ze toen dezelfde gehad hebben of iets in dien aard had ik andere genomen. Maar het was vlak voor de solden en ze hadden van niks anders de goeie maat.

Ik vind dat in dit geval ik mijn geld gewoon had moeten terugkrijgen.
De vraag nogmaals of ik een poot heb om op te staan? Ze hebben zowieso al bijna 6 mnd mijn geld mogen houden terwijl ik er geen schoenen voor had!

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#6 , 03 mei 2009 22:59

Ze hebben zowieso al bijna 6 mnd mijn geld mogen houden terwijl ik er geen schoenen voor had!
Dat kan ook anders geïnterpreteerd worden, zij hebben jou een 'bon' gegeven waarmee je al zes maanden een aankoop had kunnen verrichten zonder één cent uit te geven.
Als ze, zelfs tijdens de solden, niks in de collectie hadden die jou kon bekoren kon je ook al vroeger naar hen toe gestapt zijn met het verzoekde termijn van de bon te verlengen.
Waarom zolang wachten?

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 03 mei 2009 23:08

Nee hoor!

Er staat ten eerste al op dat de bon niet geldig is tijdens solden of speciale acties.
Ten tweede had ik echt wel de goodwil om de lentecollectie af te wachten en te kijken of er iets tussen zit dat me bevalt. Niet dus.

Ik vind nog steeds dat ik het recht moest hebben (nog steeds heb) om in dit geval van 'verborgen gebrek' ervoor te kiezen mijn geld terug te krijgen. Ben net aan't kijken wat art 1643 en 1644 daarover vertellen.

J.P
Berichten: 52

#8 , 04 mei 2009 00:20

in sommige winkels moet je cash betalen om je geld terug te krijgen indien men met bankautomaat betaald krijg je een bon, maar ik vink ook dat men in beide gevallen recht heeft om zijn geld terug te krijgen, hbe ook al zoiets ondervonden bon was al ongeldig door te lang wachten en geld dus foetsie.

Vriendelijke groeten
J.P

artemis
Berichten: 3294

#9 , 04 mei 2009 10:00

Ik ben niet helemaal zeker of een tegoedbon/ aankoopbon die uitgeschreven werd naar aanleiding van een terugname van goederen overeenkomt met een cadeaubon die je met geld kan aankopen. Als dat wel zo is, en technisch lijkt het er sterk op, dan zou die bon niet mogen vervallen.

Het probleem is dat ik de wetteksten niet vind.

Over het vervallen van een cadeaubon was er dit topic:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =cadeaubon

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 04 mei 2009 18:33

Lees de volledige tekst erop na

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm


Welke rechten heeft de consument
?
Er bestaat een hiërarchie van middelen waarop de consument zich kan beroepen:

1. Hij heeft recht op de kosteloze vervanging of herstelling van het goed (naar keuze van de consument, in functie van het mogelijke en redelijke);
2. Enkel indien de herstelling of vervanging onredelijk of onmogelijk zijn, of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kunnen worden, heeft de consument recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop.

De ontbinding van de koop kan echter niet gevraagd worden voor een gering gebrek.

Daarnaast zou de consument eventueel ook nog een schadevergoeding kunnen bekomen.

In het geval van een vervanging of herstelling, wordt gedurende deze periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er dus geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen maar loopt de reeds begonnen termijn verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.


verder nog een tekstje van UNIZO

Vervaldatum verplicht op geschenkcheque?

In uw zaak kunnen klanten geschenkcheques kopen. De ontvangers van deze cheques kunnen hiermee producten uit de zaak komen kiezen en betalen. Bent u verplicht een vervaldatum op de geschenkcheques te vermelden?

Er bestaat geen specifieke reglementering voor dit soort geschenkcheques. U hoeft dus niet aan speciale voorwaarden te voldoen om ze uit te geven en het vermelden van een vervaldatum is evenmin verplicht. Besef wel dat een geschenkcheque zonder vervaldatum in principe altijd geldig blijft. Dus wilt u die geldigheidsperiode inperken, dan zet u er toch maar beter een (voldoende ruime) vervaldatum op, van bijvoorbeeld een jaar. U vermeldt ook best uitdrukkelijk dat er niet wordt teruggegeven op de geschenkcheque, dit om te vermijden dat klanten hun geschenkcheques komen inwisselen voor cash geld. U bent tenslotte geen bank.
Opgelet! Deze geschenkcheques mogen niet worden verward met de cadeaubons die bijvoorbeeld per aankoopschijf aan klanten worden meegegeven. In het laatste geval gaat het immers om een vorm van korting. Met dergelijke cadeau/kortingbons ‘creëert’ u als het ware geld. Om kortingbons te mogen uitgeven heeft u een speciaal inschrijvingsnummer nodig, aan te vragen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Bovendien moet u er een bijzondere boekhouding op nahouden. Vertegenwoordigen de door u in omloop gebrachte kortingbons een waarde van meer dan 1.250 euro, dan moet u een speciale waarborg geven om de terugbetaling te verzekeren.
Tenslotte zijn er nog de gratis waardebons (dus niet bij aankoop, bijvoorbeeld in advertentiebladen). Hierop moeten verplicht volgende vermeldingen staan: de geldwaarde die ze vertegenwoordigen, de producten of diensten waarop de korting van toepassing is, de verkooppunten waar ze worden aanvaard, de geldigheidsduur en de identiteit van de uitgever.

Terug naar “Consumenten Koop”