Dating X - automatische verlenging van lidmaatschap

Heidis79
Topic Starter
Berichten: 1

Dating X - automatische verlenging van lidmaatschap

#1 , 26 aug 2010 15:53

Enkele maanden geleden heb ik mij ingeschreven op het betalende gedeelte van de X online dating website, door te betalen voor een Premium-lidmaatschap. De prijs die ik betaald heb was voor 3 maanden lidmaatschap.

Nadat de 3 maanden verlopen waren, krijg ik een mailtje met het bericht dat de betaling voor de automatische verlenging niet is kunnen doorgaan. Wat blijkt? X heeft - zonder enige waarschuwing - geprobeerd om dezelfde som (nl. 179€) opnieuw van mijn rekening te halen, maar doordat mijn rekening geblokkeerd was, is dit niet gelukt.

Sindsdien heb ik al meerdere aanmaningsbrieven ontvangen. Er is al veel e-mailverkeer gepasseerd tussen mezelf en de klantendienst van X, waarin ze me hebben geduid op het feit dat ik met de Algemene Voorwaarden akkoord ben gegaan en dat er op de site vermeld staat dat ik uitdrukkelijk mijn lidmaatschap moet opzeggen 7 dagen voor het eindigen, of ze anders kunnen mijn lidmaatschap automatisch verlengen. Ze staan dus blijkbaar in hun recht.

Nu aanvankelijk was de klantendienst nog vriendelijk, en hebben ze een aanbod gedaan voor de helft van prijs (wat ik geweigerd heb), en dan heb ik een hele beleefde maar dreigende e-mail gekregen , waarin vermeld stond dat ik nog 7 dagen heb om te betalen (en de prijs is nu verhoogd naar 250€) of mijn dossier wordt doorgegeven aan een incasso-bureau.

Ik heb op internet opgezocht (google: "x automatische verlenging") en ik vind niets anders dan klachten van andere personen aan wie dit is overkomen - ik ben blijkbaar niet het enige slachtoffer van deze praktijk.

Ik begrijp ergens dat het mijn eigen fout is, dat ik de algemene voorwaarden had moeten lezen, maar aan de andere kant verplichten ze me om 250€ te betalen voor een service waar ik intussen niet eens meer toegang tot heb.

Moet ik deze som betalen? Is het realistisch dat ze dit dossier doorgeven aan een incassobedrijf? Wat gebeurt er indien ik niet betaal?

link

Alvast bedankt voor een antwoord,

Heidi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 19:12

U bent helemaal geen slachtoffer van een praktijk en die andere mensen op internet ook niet... Het staat klaar en duidelijk in de algemene voorwaarden dat dit zou gebeuren.

"Verlenging
De overeenkomst wordt automatisch verlengd met de betreffende contractueel overeengekomen looptijd (bijv. 3, 6 of 12 maanden), voor zover de klant zijn overeenkomst niet minstens 7 kalenderdagen voor het einde van de oorspronkelijke duur opzegt. Bij de eerste bestelling wordt de klant bij de ontvangst van de bestelbevestiging geïnformeerd over de betreffende looptijd, de einddatum van de dienst en de duur van de verlenging bij niet tijdige opzegging."

U wist dit zelfs op het moment van het plaatsen van de bestelling.

"5. Afmelding/opzegging/verlenging
1. De klant heeft te allen tijd het recht om de overeenkomst per direct op te zeggen. De klant is echter in dit geval verplicht om door hem nog niet betaalde vergoedingen voor door hem bestelde diensten aan X te betalen. De klant ziet met de opzegging af van het gebruik van nog niet opgeëiste betaalde diensten en heeft geen recht op teruggave van reeds aan X betaalde vergoedingen."

Door de overeenkomst onmiddellijk op te zeggen, moet u inderdaad nog het resterende bedrag betalen zelfs al maakt u geen gebruik meer van de dienst.

Ik vind evenwel niets terug dat zij het bedrag mogen verhogen in geval van niet-betaling.

Dus:
- ja, u moet die som betalen
- ja, dat is realistisch
- dan zullen ze u moeten dagvaarden voor een Belgische rechtbank.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 26 aug 2010 20:15

De gebruiksvoorwaarden van dit forum lezen lukte blijkbaar ook niet echt....
5. Materiaal waarop auteursrechten gelden en/of private correspondentie mogen niet geplaatst worden zonder akkoord van de eigenaar/betrokkene. Namen van personen of firma’s mogen niet worden vermeld. Daar permanente controle van alle berichten onmogelijk is, zijn enkel de plaatsers van het bericht aansprakelijk voor de eventuele schade hierdoor veroorzaakt.
:shock:

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 26 aug 2010 20:45

Ik veronderstel dat het gaat over een Duitse firma met zetel in Hamburg? Die geen Belgische zetel heeft? Wel een zetel in Nederland?

Ik heb mij ook eens, uit nieuwsgierigheid :D , ingeschreven op deze datingsite.
Ik werd daarna elke dag bestookt met e-mails van deze firma waarin potentiële partners werden voorgesteld.
Uiteraard moest ik eerst een betalend premium-lidmaatschap nemen om meer informatie te krijgen.

Welk recht is van toepassing? Het Duitse? Het Nederlandse?
De inschakeling van een incasso-bureau is het laatste middel...voor ze niks meer van zich laten horen. :D
Ze sturen één of twee of drie brieven waarbij het geïnde bedrag steeds groter wordt, om zo de klant onder druk te zetten.
Uiteraard kunnen ze enkel het verschuldigde bedrag voor de rechtbank vorderen.
Waar? In Nederland? In Duitsland?
Ze zullen daarvoor een deurwaarder moeten inschakelen in Nederland of Duitsland, én in België, om u die gerechtsbrief te bezorgen.
Wat ze niet zullen doen - de kosten wegen niet op tegen de baten.

U staat reeds lang geboekt op de rekening"dubieuze debiteuren" in de boekhouding van het bedrijf achter deze datingsite. :lol:
Daarom schakelen ze alsnog een incassobureau in, dat werkt op percent en volgens het principe no cure-no pay.
Zo'n incassobureau volgt "de wet van de grote getallen". Als ze tienduizenden brieven sturen, wat relatief goedkoop is, zullen ze wel uit de kosten komen als er 10% gevolg wordt gegeven aan hun brieven. Daarom dat ze nogal dreigend overkomende brieven versturen.


Ik zou deze brieven vertikaal klasseren, en bewaren.
U kunt ze nog altijd gebruiken als voorbeeld als u zelf uw geld ergens moet halen. :D
Bij mijn weten bestaat er nog steeds geen lijst van wanbetalers van datingsites, wat wel het geval is voor mobiele telefonie. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 aug 2010 03:48

10. Bevoegde rechter en toepasselijk recht
Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.

;-)

FrankV
Berichten: 277

#6 , 27 aug 2010 17:23

10. Bevoegde rechter en toepasselijk recht
Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.

;-)
Inderdaad, dat staat nu vermeld op deze datingsite.
Echter, ze hebben daar de gewoonte om nog eens te veranderen van algemene voorwaarden.
Welke algemene voorwaarden waren van kracht toen het contract werd afgesloten?

Toen ikzelf was aangemeld op deze datingsite, was het Luxemburgs recht van toepassing.

Had POSTER trouwens een domiciliëringsopdracht ondertekend? Ik denk het niet.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 27 aug 2010 18:36

Een organisatie met als oogmerk het samenbrengen van mensen, die met dergelijke praktijken in de belangstelling wenst te treden, slacht zichzelf af.
Dat zullen de uitbaters zelf ook wel beseffen. Niet langer op reageren, dan stopt de stalking vanzelf wel.
Handige documenten voor Personenrecht

FrankV
Berichten: 277

#8 , 28 aug 2010 18:23

Een organisatie met als oogmerk het samenbrengen van mensen, die met dergelijke praktijken in de belangstelling wenst te treden, slacht zichzelf af.
Dat zullen de uitbaters zelf ook wel beseffen. Niet langer op reageren, dan stopt de stalking vanzelf wel.
Datingsites verkopen gebakken lucht.
Zeg niet dat ik dat heb gezegd, het is een publiek toegankelijk artikel op de website van Knack :
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/op ... 512977.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Consumenten Koop”