Enkele maanden geleden heb ik mij ingeschreven op het betalende gedeelte van de X online dating website, door te betalen voor een Premium-lidmaatschap. De prijs die ik betaald heb was voor 3 maanden lidmaatschap.
Nadat de 3 maanden verlopen waren, krijg ik een mailtje met het bericht dat de betaling voor de automatische verlenging niet is kunnen doorgaan. Wat blijkt? X heeft - zonder enige waarschuwing - geprobeerd om dezelfde som (nl. 179€) opnieuw van mijn rekening te halen, maar doordat mijn rekening geblokkeerd was, is dit niet gelukt.
Sindsdien heb ik al meerdere aanmaningsbrieven ontvangen. Er is al veel e-mailverkeer gepasseerd tussen mezelf en de klantendienst van X, waarin ze me hebben geduid op het feit dat ik met de Algemene Voorwaarden akkoord ben gegaan en dat er op de site vermeld staat dat ik uitdrukkelijk mijn lidmaatschap moet opzeggen 7 dagen voor het eindigen, of ze anders kunnen mijn lidmaatschap automatisch verlengen. Ze staan dus blijkbaar in hun recht.
Nu aanvankelijk was de klantendienst nog vriendelijk, en hebben ze een aanbod gedaan voor de helft van prijs (wat ik geweigerd heb), en dan heb ik een hele beleefde maar dreigende e-mail gekregen , waarin vermeld stond dat ik nog 7 dagen heb om te betalen (en de prijs is nu verhoogd naar 250€) of mijn dossier wordt doorgegeven aan een incasso-bureau.
Ik heb op internet opgezocht (google: "x automatische verlenging") en ik vind niets anders dan klachten van andere personen aan wie dit is overkomen - ik ben blijkbaar niet het enige slachtoffer van deze praktijk.
Ik begrijp ergens dat het mijn eigen fout is, dat ik de algemene voorwaarden had moeten lezen, maar aan de andere kant verplichten ze me om 250€ te betalen voor een service waar ik intussen niet eens meer toegang tot heb.
Moet ik deze som betalen? Is het realistisch dat ze dit dossier doorgeven aan een incassobedrijf? Wat gebeurt er indien ik niet betaal?
link
Alvast bedankt voor een antwoord,
Heidi