Aankoop mogelijk nog niet afbetaalde tweedehandswagen

Mr.T
Topic Starter
Berichten: 1

Aankoop mogelijk nog niet afbetaalde tweedehandswagen

#1 , 13 jul 2006 08:19

Hallo,

gisteren heb ik een verkoopsovereenkomst getekend voor een tweedehandswagen. Iets nadien zij een goede kennis mij dat ik aan de verkoper een bewijs moest vragen dat hij de wagen afbetaald heeft.
Dat heb ik dan ook gedaan maar de verkoper was hier niet over te spreken. Daarom vermoed ik dat de wagen nog niet betaald is. De verkoper vroeg ook om cash te betalen en niet via bankcheque en dat doet het vermoeden nog groeien.

Op internet vind ik dan dat, als dit het geval is, de wagen nog steeds van de geldverstrekker is (bank of andere financi?le instelling) en dat ze de wagen bij de nieuwe koper kunnen opeisen (opeisen klinkt voor mij als: de koper ziet zijn geld niet meer...).

Kan ik me hiertegen indekken (maar dan zonder de medewerking van de verkoper)? En mocht het toch zover komen dat zijn financi?le instelling bij mij de wagen komt opeisen, kan ik hier dan iets tegen doen?

Bedankt

update 12:00
Heb nog eens contact opgenomen met de verkoper hierover. Hij is akkoord als we op de verkoopsovereenkomst bijschrijven dat de wagen volledig vrij is dan financiering of lening. Dit lijkt mij iets meer zekerheid te geven. Of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 31 aug 2006 00:29

Ik heb mijn auto ook zo betaald, indien ik mijn auto wil verkopen kan ik geen bewijs van afbetaling voorleggen...wat nu?!

BTW...hoe bewijs je iets wat je nooit hebt gehad?

Bent U niet iets TE wantrouwig?

Ten andere een auto kost niets.

Fresh
Berichten: 167

#3 , 01 sep 2006 13:37

Beste,

De meeste financi?le instellingen nemen een zgn. 'eigendomsvoorbehoudsclausule' op in hun financieringsovereenkomsten. Dit houdt concreet in dat indien de koper zijn betalingsverplichtingen niet nakomt (bv. igv faillissement) de bank de wagen terug kan opeisen.

De clausule die U opneemt in de verkoopsovereenkomst biedt U een bijkomende contractuele basis om de verkoper ev. te dagvaarden indien de wagen toch niet vrij zou zijn van financiering. Noteer alvast dat U in dit geval enkel de koopsom kan terugvorderen (meer de intresten), de wagen bent u kwijt aan de bank igv eigendomsvoorbehoudsclausule.

Reclame

basejumper
Berichten: 4680
Locatie: Diest

#4 , 02 sep 2006 13:22

Banken nemen enkel een "subrogatieclausule" op bij aankoop nieuw investeringsgoed door een zelfstandige.
Indien de wagen gekocht wordt van een particulier is er dus nooit een probleem.
De subrogatie houdt enkel in dat bij een faillissement de bank in kwestie een voorrecht heeft op de realisatiewaarde van het goed in kwestie.
Curator zal dan een rangregeling opmaken om tot een verdeling van het faillissement te komen.
Indien de wagen niet aan een verdacht lage prijs werd verkocht binnen de zes maand voor het faillissement, zie ik geen probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Consumenten Koop”