zwembad transfo's branden door

Tman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

zwembad transfo's branden door

#1 , 06 okt 2023 18:18

Hallo,

2,5jaar geleden een zwembad laten plaatsen met alles er op en eraan.
De verlichting waren simpele halogeenstralers omdat ik wist dat deze toch nooit zouden gebruikt worden.
En inderdaad; ze worden nooit gebruikt tot ze per ongeluk een hele dag (een uur of 10) gebrand hebben.

Gevolg: bijna een brandje in het poolhouse: de transfo's waren zwart en stonken. 1 koperen draad lijkt erin versmolten te zitten. We waren redelijk juist op tijd denk ik.

Ik vraag de zwembadbouwer om dit op te lossen. Hij stuurt me daaropvolgend een factuur om de transfo's te vervangen met bijpassende LED's (die veel minder ampere vragen uiteraard).

Is dit een geval van garantie? We zijn 2,5 jaar verder...
Is dit een ander geval??? dergelijke transfo's hadden volgens mij nooit gebruikt mogen zijn, want werkelijk levensgevaarlijk.


dank voor ieders ideeen hierover.

Tman

Thomas_A
Berichten: 2422
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2023 18:40

Consumentengarantie is 2 jaar.

Mogelijk had dit zich ook voorgedaan als u de lampen een dag had laten branden vlak na aanschaf, mogelijk niet. Lijkt me onmogelijk te bewijzen.

Is de vervanging nu dan zo duur?

Tman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2023 09:38

Vervanging kost 750euro.
Ik vind het frappant dat deze transfo's niet kunnen garanderen van verscheidene uren na elkaar te werken zonder brandgevaar. Deze hadden nooit geinstalleerd mogen worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 okt 2023 12:23

Als TS ze toch nooit gebruikt, waarom ze dan nog laten vervangen.
De fout ligt bij TS door de lampen te lang te laten branden.

Luc6580
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2023 15:24

Was het vermogen van de transfo's aangepast (voldoende hoog) voor de halogenen die erop aangesloten waren?
Is er een keuring geweest van de elektrische installatie van het poolhouse?

Lanox
Berichten: 3538
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2023 20:33

De fout ligt bij TS door de lampen te lang te laten branden.
Die ga je toch eens mogen uitleggen. Hoe kan je nu in fout zijn als je een product gebruikt waar het voor dient?

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 okt 2023 12:43

Mogelijks staat er in de handleiding van de transfo dat hij maar x aantal uren achter elkaar mag gebruikt worden.

Terug naar “Consumenten Koop”