Verkoop ontbinden

Mike_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop ontbinden

#1 , 03 okt 2023 20:47

Goedeavond,

Ik ben een tweedehands wagen gaan bezichtigen. De wagen heeft een optiepakket dat niet visueel vastgesteld kan worden (interne component). De verkoper kan dit niet aantonen (heeft geen originele factuur) maar verzekert me dat deze inbegrepen is. Dit wordt ook aangeboden in de advertentie. Ik geloof hem op zijn woord.

Er wordt een verkoopsovereenkomst opgesteld en er wordt een voorschot betaald van 500€.
Toevallig via via door iemand die bij de wagenfabrikant werkt kom ik via het chassisnummer te weten dat dit optiepakket niet op de wagen zit. Deze opzoeking is normaal niet publiekelijk toegankelijk.

Ik contacteer opnieuw de verkoper. Hij geeft het excuus dat hij de advertentie niet heeft opgesteld en dreigt met zijn advocaat dat de verkoop bindend is.

Verder zijn er geen opschortende voorwaarden neeegeschreven en is er ook geen eindbetaaldatum.
De verkoper heeft ook na het laatste contact onmiddelijk zijn advertentie weggehaald en opnieuw te koop gezet zonder het vernoemde optiepakket.

Ideaal wil ik de koop ontbinden en mijn voorschot terugkrijgen. In het slechtste geval ben ik mijn voorschot kwijt. Ik wil zeker de wagen niet meer kopen (het optiepakket is een absolute vereiste)
Hoe kan ik deze aankoop ontbinden zonder aankoop?

loeki
Berichten: 270

#2 , 04 okt 2023 05:07

Heeft U de advertentie afgeprint, zodat U enig bewijs van het aangebodene in handen hebt?
Heeft U het op de bestelbon laten zetten van de optie's?

Mike_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2023 06:07

Heeft U de advertentie afgeprint, zodat U enig bewijs van het aangebodene in handen hebt?
Heeft U het op de bestelbon laten zetten van de optie's?
Ik heb een printscreen van de omschrijving van de advertentie.
In de verkoopsovereenkomst staat 'wordt gekeurd voor verkoop voertuig in originele staat'.
Dus in mijn ogen wordt hij gekeurd in originele staat en staat er over verkopen eigenlijk niks bij.
Dit is een beginnersfout van mij. Dit had veel uitgebreider geschreven moeten worden.

Ik zou door dwaling de koop willen laten ontbinden maar weet niet wat mijn stappen zijn.

Reclame

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2023 11:07

Kaats de bal gewoon terug. Sommeer de verkoper de wagen af te leveren met het optiepakket, zoals overeengekomen. U kan ook altijd dreigen met uw advocaat als u denkt dat dat meer indruk maakt.

Terug naar “Consumenten Koop”