Annulatie verhuis door overmacht

kisharang
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Annulatie verhuis door overmacht

#1 , 18 jun 2023 19:18

Enkele weken geleden maakte ik een overeenkomst met een privé-verkoper op 2dehands.be om een piano van hem over te kopen. Wegens de zwaarte van het instrument en aangezien ik niet op de gelijkvloers woon contacteerde ik enkele verhuisfirma's voor een offerte, waarvan ik er uiteindelijk een aanvaardde. Nu kreeg ik gisteren echter plots bericht van de verkoper dat hij de piano niet meer wil verkopen. Onze overeenkomst om deze aan te kopen was slechts mondeling en ik had nog geen voorschot betaald.

Ik contacteerde de verhuisfirma om de verhuis te annuleren en nu kreeg ik van hen antwoord dat ik hen 25% van de overeen gekomen prijs verschuldigd ben (in de vorm van dédommagement). Het stond inderdaad aangegeven in een email dat als ik de offerte accepteerde ik ook de "algemene voorwaarden van verkoop" accepteerde ("Après acceptation de la présente invitation, la commande sera ferme et définitive et acceptez ainsi toutes nos conditions générales de vente"). Het document met deze voorwaarden werd echter pas bij deze laatste email gevoegd, en op dit eigenlijke document staat expliciet dat het ondertekend en gedateerd moet zijn vooraleer deze 25% regel van toepassing zou zijn ("A dater de la signature du présent contrat, toute annulation donnera lieu à une indemnité de rupture équivalente à 25% du montant du présent contrat, à titre de dédommagement."). Ik heb op geen enkel punt een contract getekend. De enige overeenkomst was bevestiging via email dat ik de laatst aangeboden datum (nota bene pas binnen 16 dagen) accepteerde.

Omwille van deze tegenstrijdigheden (althans in mijn ogen) in de verkoopsvoorwaarden van de verhuisfirma vroeg ik me af of ik deze vraag tot compensatie kan negeren? Of heb ik door de afspraak via email te bevestigen effectief een informeel contract getekend?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Reclame